VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Měření a orýsování
Kód úlohy
82-u-3/AA56
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
33 - Zpracování dřeva a výroba hudebních nástrojů
Vazba na vzdělávací modul(y)
Škola
Střední odborná škola, Litvínov - Hamr, příspěvková organizace, Mládežnická, Litvínov - Hamr
Klíčové kompetence
Kompetence k učení, Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
Datum vytvoření
20. 02. 2019 12:55
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
12
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
1. ročník
Řešení úlohy
individuální
Charakteristika/anotace
Komplexní úloha si klade za cíl naučit žáky dovedností a znalostí při měření a orýsování materiálu. Komplexní úloha je zaměřena na postupy při měření dílců, konstrukčních spojů a jejich orýsování při dodržení zásad správného rýsování a orýsování, za použití správných rýsovacích pomůcek.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
- charakterizuje a používá jednotlivé rýsovací prostředky a pomůcky
- dodržuje zásady správného rýsování, používá správné postupy při měření dílců a provádí měření a rýsování dílů a jednotlivých konstrukčních spojů
- provádí orýsování dílců a konstrukčních spojů
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
Učební činnosti žáků:
- seznámí se a následně popíše rýsovací prostředky a pomůcky
- vysvětlí postupy při měření dílců a konstrukčních spojů
- správně měří dílce
- správně měří a rýsuje jednotlivé konstrukční spoje
Doporučený časový rozvrh:
2 hodiny:
- vyjmenování druhů rýsovacích a měřících prostředků
- vysvětlení jejich použití
2 hodiny:
- měření materiálu za pomocí měřících pomůcek
- přenášení a orýsování délek
- rýsování kolmic a šikmin
8 hodin:
- praktické znalosti rýsování a vyměření jednotlivých konstrukčních spojů, včetně orýsování
Metodická doporučení
Komplexní úloha může být využita v rámci výuky předmětu odborný výcvik, odborné kreslení.
Způsob realizace
- teoretická výuka může být realizována v odborných teoretických učebnách a praktická výuka v dílnách odborného výcviku
- teoretická část: (druhy rýsovacívch a měřících prostředků, použití měřících a rýsovacích pomůcek).
- praktická část (přenášení a orýsování délek, kolmice a šikminy, rýsování a vyměření jednotlivých konstrukčních spojů, včetně orýsování).
Pomůcky
Učební pomůcky nezbytné pro zdárnou realizaci úkolu
pro žáka:
- rýsovací a měřící pomůcky
- dřevěný materiál na spoje, přenášení rozměrů, kolmic a šikmin, popřípadě formáty papíru,
- různé modely spojů a jejich předlohy
pro učitele a technické vybavení:
- učebna s potřebným vybavením/ dílna odborného výcviku s potřebným vybavením
- počítač s připojením k internetu
- dataprojektor
- plátno na promítání
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Ve výuce jsou doporučeny kombinovat tyto metody:
Metody slovní:
- odborný výklad s prezentací
Metody názorně demonstrační:
- názorné předvedení jednotlivých operací s výkladem
Samostatná práce žáků:
- měření a rýsování konstrukčních spojů
Kritéria hodnocení
Prospěl – neprospěl
prospěl:
- 1 – 100% - 88% provedení jednotlivých úkonů a přesnost měření a orýsování
- 2-87% - 74% provedení jednotlivých úkonů a přesnost měření a orýsování
- 3-73% - 59% provedení jednotlivých úkonů a přesnost měření a orýsování
- 4-58% - 43% provedení jednotlivých úkonů a přesnost měření a orýsování
neprospěl:
- nedokáže se orientovat v požadavcích, nesplnění požadavků; úkoly řeší jen s pomocí učitele
Doporučená literatura
KŘUPALOVÁ , Zdeňka, Technologie, pro 1. ročník SOU oborů zpracování dřeva, Sobotáles, ISBN: 80-85920-74-3
NUTSCH, Wolfganf, Příručka pro truhláře, Sobotáles, ISBN 80-85920-60-3
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Miroslav Findeis. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.