Řešení soustav n lineárních rovnic o n neznámých
MA-u-4/AD19
M (EQF úroveň 4)
18 - Informatické obory
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
MA - Matematika a její aplikace
Rovnice a nerovnice v aplikacích
Střední škola a vyšší odborná škola aplikované kybernetiky s.r.o., Hradecká, Hradec Králové
30. 09. 2019 10:45
8
8
3. ročník, 4. ročník
individuální, skupinové
1
Úloha je určena pro obor vzdělání Matematika a její aplikace, obsahový okruh Algebra, Rovnice a nerovnice. Úloha má výrazný přesah do odborného vzdělávání, souvisí s výukou programování.
Projekt je určen pro vytvoření počítačové podpory tématu řešení soustav rovnic v matematice na střední škole. Je určen pro žáky ŠVP Programování, případně Počítačové sítě. Použit by jistě mohl být i v dalších podobných oborech.
Žáci v předmětu matematika studují řešení soustav n lineárních rovnic o n neznámých jako téma poměrně abstraktní. V rámci projektu by měli poznat další metody řešení soustav rovnic:
Tento projekt je nadoborový. Vyžaduje spolupráci při předmětech matematika, programování, výpočetní technika. Praktické aplikace pak mohou mířit i do elektrotechnických předmětů, kde se při výpočtech obvodů právě soustavy rovnic často řeší.
Žák uplatňuje znalosti získané především v matematice, dále odborných předmětech výpočetní technika a programování k řešení komplexních úloh vyšší náročnosti. Vytváří algoritmy, aplikuje je při analýze a tvorbě počítačových programů. Je schopen prezentovat a obhájit použití vhodných metod. Je schopen výsledky své práce dále aplikovat v dalších předmětech – elektro.
Provázanost předmětů matematika + výpočetní technika + programování s návazností do dalších odborných předmětů.
Žák řeší úlohu postupně v různých předmětech různými prostředky.
Úloha je vždy uvedena výkladem metody, algoritmu, pak následuje vlastní práce žáka nad úpravami metod, programování.
Žáci mohou pracovat i ve skupinách, realizovat vlastní nápady a vylepšení algoritmů s případnou pomocí učitele.
Žáci by následně měli být schopni použít naprogramované metody v odborných předmětech, obhájit a vysvětlit použité postupy.
Teoretická část: výklad + praktické ukázky
Praktická část: studium literatury (internet), vlastní řešení úlohy
dataprojektor
počítač s vhodným programovým vybavením
Žák vytvoří vlastní řešení zadaných úloh požadovaným způsobem. Řešení ověří na vhodných vstupních datech. Svá řešení je schopen prezentovat a v diskusi obhájit.
Dílčí části – dle zadání – budou hodnoceny odděleně. Podstatné je řešení + jeho obhajoba, testování úlohy.
Následně v diskusi se žáky učitel analyzuje žákovská řešení, jejich silné a slabé stránky.
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Miroslav Tichý. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.