Nízkoenergetické domy
36-u-3/AA22
H (EQF úroveň 3)
36 - Stavebnictví, geodézie a kartografie
Nízkoenergetické domy
Střední odborná škola energetická a stavební, Obchodní akademie a Střední zdravotnická škola, Chomutov, příspěvková organizace, Na Průhoně, Chomutov
16. 09. 2019 15:26
16
3. ročník
individuální
Komplexní úloha Nízkoenergetické domy je ve formě závěrečné zkoušky po absolvování odborného modulu Nízkoenergetické domy.
Komplexní úloha je rozdělena do dílčích částí, které jsou uvedeny ve formuláři komplexní úlohy. Zadání a řešení jsou uvedena v jednotlivých přílohách. Cílem je ověřit, zda se student orientuje v dané problematice a je schopen využívat získané vědomosti.
Cílem komplexní úlohy je ověřit znalosti z odborného modulu Nízkoenergetické domy, kde studenti získají odborné znalosti a vědomosti z oblasti nízkoenergetických domů, seznámí se se základními znaky pasivního domu a se zásadami výstavby objektů s nízkou energetickou náročností, také s tvarovým řešením a orientací ke světovým stranám, s vhodnými materiály pro obvodovou konstrukci, s optimální velikostí vnějších skleněných ploch i s ostatními konstrukcemi jako jsou stropy, podlahy, střešní konstrukce, zimní zahrady, bazénové místnosti atd., dále se seznámí s technickým zařízením budov, vytápěním, rekuperací, tepelnými čerpadly atd., bude seznámen i s vnějším i vnitřním zateplováním i dodatečným zateplením a materiály pro tepelné izolace.
Cílem je také seznámit studenty s bezpečností a ochranou zdraví při práci s různými stavebními materiály.
Student:
V ústní části lze volit jedno z daných témat s kratším časovým limitem (5 minut) nebo lze témata spojit do dvojice či trojice libovolnou kombinací s delším časovým limitem (10 nebo 15 minut). Student se samostatně připraví v 5, 10 nebo 15minutovém limitu. Po přípravě bude uceleně a věcně 5, 10 nebo 15 minut (dle počtu otázek) hovořit na dané téma (tato část zároveň slouží jako příprava k ÚZZ – komunikace, přesnost, věcnost, odborná terminologie...).
V písemné části student individuálně vypracuje zadaný písemný test. U každé otázky vybere jednu ze tří možných odpovědí. Časový limit 10 minut, testových otázek 15.
V praktické části student vypracuje zadanou tematickou doplňovačku a vyhledá na internetu informace potřebné k zodpovězení otázek zadaných zkoušejícím, např. vyhledá stavební materiály vhodné pro obvodové konstrukce, vyhledá vhodnou krytinu pro střešní konstrukce, vyhledá nátěrové hmoty vhodné pro fasádní nátěry, vyhledá různé výrobce oken a dveří do exteriéru i interiéru, vyhledá výrobce či dodavatele rekuperace, vyhledá různé druhy tepelných izolací, vyhledá firmy zabývající se výstavbou nízkoenergetických domů apod.
K dispozici bude mít přístup k internetu. Časový limit je 30 minut.
Komplexní úlohu lze využít pro ověření znalostí po absolvování odborného vzdělávacího modulu Nízkoenergetické domy.
Tento odborný modul zakončený komplexní úlohou by měl předcházet praktickému vyučování se stejnou tematikou a směřovat k přípravě na odborný výcvik, aby studenti v praxi využili znalosti a vědomosti, které získali v teoretické části.
V teoretickém vyučování.
Komplexní úloha bude řešena v odborné učebně s přístupem k internetu.
Technické vybavení: počítače, dataprojektor, plátno na promítání, přístup k internetu
Učební pomůcky pro učitele: seznam otázek k ústní zkoušce, písemný test, doplňovačka (počet vyhotovení odpovídá počtu studentů ve třídě), odborné učebnice, katalogy a technické listy výrobců stavebních materiálů a zadání pro vyhledávání výrobců, dodavatelů či prodejců stavebních materiálů na internetu a propagační materiály firem zabývajících se nízkoenergetickými domy
Učební pomůcky pro žáka: psací potřeby
Popis ověřování dosažených výsledků:
Ústně – odpovídat samostatně a věcně na vybrané téma (hodnocena je odborná správnost odpovědí a vhodné používání odborné terminologie)
Písemně - písemný test (otázky s možností výběru ze tří nabídnutých odpovědí, u každé otázky vybere jednu ze tří možných odpovědí)
Prakticky – vyplnění doplňovačky, vyhledávání na internetu dle zadání, např. vyhledá stavební materiály vhodné pro obvodové konstrukce, vyhledá vhodnou krytinu pro střešní konstrukce, vyhledá nátěrové hmoty vhodné pro fasádní nátěry, vyhledá různé výrobce oken a dveří do exteriéru i interiéru, vyhledá výrobce či dodavatele rekuperace, vyhledá různé druhy tepelných izolací, vyhledá firmy zabývající se výstavbou nízkoenergetických domů apod.
Zadání a řešení jsou uvedena v jednotlivých přílohách, které jsou přiloženy ve formuláři komplexní úlohy.
V ústní zkoušce se hodnotí správnost a výstižnost formulací odpovědí včetně používání odborné terminologie.
Individuální hodnocení:
V písemné zkoušce se hodnotí počet správných odpovědí na otázky v písemném testu, kde má student možnost výběru ze tří nabídnutých odpovědí.
Bodové hodnocení:
V praktické části zkoušky se hodnotí správné vyplnění doplňovačky a prokázání schopnosti práce s internetem dle zadání.
Individuální hodnocení:
Úspěšné absolvování odborného modulu je podmíněno tím, že student musí splnit všechny tři části zkoušky.
TYWONIAK, J. Nízkoenergetické domy 1, 2. Praha: Grada, 2005. ISBN 8024711Q1X.
HUDEC, M. Pasivní rodinný dům. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2555-0.
ŠÁLA, J. Zateplování budov. Praha: Grada, 2000. ISBN 80-7169-833-4.
ŠÁLA, J. MACHATKA, M. Zateplování v praxi. Praha: Grada, 2007. ISBN 80-247-0224-X.
RIGIPS, s. r. o., kolektiv autorů, Montážní příručka sádrokartonáře s. r. o., Rigips, 2006
Katalogy a technické listy výrobců stavebních materiálů
Propagační materiály firem zabývajících se nízkoenergetickými domy
Normy ČSN a ISO
Internet
Obor vzdělávání: 36-67-H/01 Zedník
(Doporučení k zařazení do UP pro třetí ročníky oborů vzdělávání skupiny 36, např. 36-66-H/01 Montér suchých staveb, 36-67-E/01 Zednické práce)
Požadovaná úroveň vstupních vědomostí a dovedností: absolvování odborného modulu Nízkoenergetické domy.
Tento odborný modul zakončený komplexní úlohou by měl předcházet praktickému vyučování se stejnou tematikou a směřovat k přípravě na odborný výcvik, aby studenti v praxi využili znalosti a vědomosti, které získali v teoretické části.
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Iva Halbichová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.