Dřevo
36-u-3/AE77
H (EQF úroveň 3)
36 - Stavebnictví, geodézie a kartografie
Dřevo (vlastnosti, zpracování a použití - materiály na bázi dřeva)
Střed.škola stavební a podnikatel. s.r.o, Štěpánovská, Olomouc - Chomoutov
06. 09. 2019 13:32
16
1. ročník, 3. ročník
individuální, skupinové
2
Text seznamuje žáky se základními pojmy: směry a řezy ve dřevě a rozlišení nejpoužívanějších dřevin podle makroskopických znaků – rozpoznání dřevin pouhým okem. Pracovní list pak prověřuje, co si z těchto vědomostí žáci zapamatovali. Lze hodnotit známkou podle % správných odpovědí.
Žák
Základní teoretické znalosti prezentovány formou výkladu a čtení odborného textu po částech v pracovních listech nebo formou elektronické prezentace s důrazem na pozornost při čtení a objasnění méně známých odborných pojmů. Jsou doplněny obrázky i praktickými ukázkami materiálů (dle materiálů: druhy dřeva). Po jednotlivých částech následují otázky (žáci odpovídají – po první prezentaci nemusí být hodnoceni známkou, mohou se navzájem doplňovat, při dalším procvičování je možno hodnotit známkou, lze využít i k opakování), časový rozvrh: celkem dle rozsahu materiálů v oboru 2–5 hod.
Pracovní listy – doplňování textu, v nichž žáci samostatně doplňují chybějící části odborného textu – vhodné k opakování a procvičování, možno klasifikovat známkou. Učební činnosti by měly mít vazbu na očekávané výsledky učení
Získané znalosti materiálů navazují na znalost jejich vlastností použití v rámci předmětů Technologie a Odborný výcvik. Rozsah učiva o materiálech ze dřeva a na bázi dřeva je koncipována pro stavební obory (sortiment stavebního dřeva). Pro obory zabývající se převážně zpracováním dřeva, Truhlář, Tesař, Řezbář bude rozsah učiva ze stati Dřevo o potřebný počet hodin navýšen (dle ŠVP – disponibilní hodiny).
Teoretické výuka předmětu materiály navazuje na předmět technologie a odborný výcvik. Organizační forma výuky: Teorie – v učebně, popř. počítačové učebně (prezentace), pracovní listy k procvičení možno zadat i jako domácí úkol k samostatnému zpracování. Získané znalosti materiálů navazují na znalost jejich vlastností použití v rámci předmětů Technologie a Odborný výcvik.
Psací potřeby pro žáky, k prezentaci pro učitele interaktivní tabule nebo počítač. Učitel může využít ukázky vzorků materiálů a tím doplnit prezentaci o praktické ukázky.
Žáci odpoví správně, v případě chyb společně objasní učivo za účelem porozumění textu, doplní texty v pracovních listech, odpoví stručně na otevřené kontrolní otázky.
Všechny (popř. jen některé) části mohou být klasifikovány podobně jako klasické písemky či testy a mohou je dle uvážení vyučujícího nahradit – učitel tak má k dispozici hotové ověřovací materiály k odzkoušení znalostí.
U odpovědí na dílčí otázky: správně – výborný, zcela nesprávně – nedostatečný, jinak lze na učiteli nechat diference známek s cílem povzbudit snahu o správnou odpověď a při špatné odložit klasifikaci – cílem není známka, ale znalosti, které žák učením získá.
Doplnění textu a otázky k přemýšlení
Hodnocení :
Výborně: 100–85 % správných odpovědí
Chvalitebně: 84–70 % správných odpovědí
Dobře: 69–50 % správných odpovědí
Dostatečně: 49–30 % správných odpovědí
Nedostatečně: 29–0 % správných odpovědí
Stavební materiály (Dedek Vošický) ISBN 80-85920-90-5, Materiály, obor zednické práce (Jan Liška) Parta ISBN 80-7320-040-6
Doporučené rozvržení hodin:
Obrázky: kresby-vlastní. Foto: www stránky firem
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeňka Tvrdá. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.