Funkce asynchronních strojů
26-u-3/AE67
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
Střídavé stroje
Vyšší odborná škola a Střední průmyslová škola Žďár nad Sázavou, Studentská, Žďár nad Sázavou
Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů
30. 08. 2019 21:25
12
3. ročník
skupinové
30
Komplexní úloha spočívá v úspěšném zvládnutí učebního textu a závěrečného testu, který prověří nabyté poznatky.
Vhodné je využít praktické ukázky na modelech, skutečných zařízeních a volně dostupných animací.
Žák:
Žáci se orientují v principech funkce jednotlivých asynchronních strojů, definují rozdíly v rozdílných konstrukcích a vysvětlí jejich význam při použití v konkrétním zapojení. Žáci ovládají různé způsoby zapojení svorkovnice a dokážou navrhnout nejvhodnější způsob rozběhu.
Časový rozvrh:
11 hodin teoretická výuková část – vzdělávání dle učebního textu
1 hodina – test
Komplexní úloha asynchronní stroje je úloha teoretického zaměření, která vyžaduje aktivní zapojení žáků především v oblasti upevňování si poznatků, které jim vyučující předá.
Od vyučujícího se předpokládá srozumitelný výklad s animacemi a praktickými ukázkami, aby žáci byli schopni snáze a lépe pochopit princip asynchronních strojů. Při výkladu je nezbytné ověřovat, zda žáci dané části porozuměli.
Jedná se o teoretickou úlohu s převažující výkladovou částí. Její řešení předpokládá realizaci v učebně teorie či školní laboratoři elektro, která je vybavena modely asynchronních strojů nebo stroji reálnými. Oporou je učební text. Doporučuje se využití volně dostupných animací těchto strojů.
Model asynchronního motoru; popřípadě stavebnice motorů a generátorů, animace principu asynchronních strojů; učební text; praktické ukázky částí strojů (různé druhy klecí, svorkovnice, řezy jednotlivými stroji…)
Žáci porozumí problematice asynchronních strojů úspěšným zvládnutím závěrečného testu.
Úloha je ukončena teoretickým testem, kde každá otázka nabízí pouze jednu správnou odpověď.
Prospěl na výborný:
Prospěl na chvalitebný:
Prospěl na dobrý:
Prospěl na dostatečný:
Neprospěl:
Celý modul je splněn po dosažení hodnocení alespoň dostatečný.
BASTIAN, Peter a kol. Praktická elektrotechnika. Praha: Europa-Sobotáles, 2006. ISBN 80-86706-15-X.
BERKA, Štěpán. Elektrotechnická schémata a zapojení. Praha: BEN, 2006. ISBN 978-80-7300-299-9.
KLAUS, Tkotz a kol. Příručka pro elektrotechnika. Praha: Europa-Sobotáles, 2006. ISBN 80-86706-13-3.
Přiložený učební text
Úloha předpokládá nabyté teoretické poznatky z elektrotechniky 1. a 2. ročníku, technické dokumentace a základů elektroniky. Dále komplexní úloha propojuje úspěšně získané poznatky ze synchronních strojů.
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jiří Neuman. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.