Základní principy komutátorových strojů
26-u-4/AE62
L0 (EQF úroveň 4)
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
Komutátorové stroje
Vyšší odborná škola a Střední průmyslová škola Žďár nad Sázavou, Studentská, Žďár nad Sázavou
Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů
26. 08. 2019 10:19
12
individuální
Komplexní úloha se skládá z učebního textu a závěrečného testu, který prověří nabyté poznatky.
Vhodné je využít praktické ukázky na reálných strojích nebo alespoň na prezentacích.
Žák:
Žáci interpretují princip funkce jednotlivých komutátorových strojů, vysvětlí jejich význam při použití v konkrétních případech. Žáci sami dokáží vybrat vhodný komutátorový stroj a určit jeho parametry pro dané použití.
Časový rozvrh:
11 hodin teoretická výuková část – vzdělávání dle učebního textu
1 hodina – opakování + test
Komutátorové stroje je komplexní úloha teoretického zaměření, která vyžaduje aktivní zapojení žáků; především v oblasti upevňování poznatků, které jim vyučující předá. Žáci s menšími zkušenostmi z praxe si musí teoretické poznatky z výuky více opakovat, aby si je lépe upevnili.
Od vyučujícího se předpokládá výklad s praktickými ukázkami a s příklady užití v praxi. Při výkladu je nezbytné stále ověřovat, zda žáci rozumí funkci a znají příklad praktického použití.
Jedná se o teoretickou úlohu s převažující výkladovou částí. Její řešení se předpokládá v učebně teorie či školní laboratoři elektro. Vhodné je mít k dispozici některé komutátorové stroje nebo jejich části.
Jednotlivé nejčastěji používané probírané komutátorové stroje popřípadě obrázky. Pro názornost je dostatek obrázků v přiloženém učebním textu.
Žáci porozumí principu funkce jednotlivých komutátorových strojů, jejich významu při použití v praxi, jsou schopni vybrat vhodný komutátorový stroj a určit jeho parametry. Žáci prokážou porozumění této problematiky úspěšným zvládnutím závěrečného testu.
Úloha je hodnocena teoretickým testem, kde každá otázka nabízí pouze jednu správnou odpověď. Všechny otázky mají stejné bodové ohodnocení.
Prospěl na výborný:
- minimálně 90 % správných odpovědí v teoretickém testu.
Prospěl na chvalitebný:
- minimálně 80 % správných odpovědí v teoretickém testu.
Prospěl na dobrý:
- minimálně 70 % správných odpovědí v teoretickém testu.
Prospěl na dostatečný:
- minimálně 60 % správných odpovědí v teoretickém testu.
Neprospěl:
- méně než 60 % správných odpovědí v teoretickém testu
Celý modul je splněn po dosažení stupně alespoň dostatečný.
BASTIAN, Peter a kol. Praktická elektrotechnika. Praha: Europa-Sobotáles, 2006. ISBN 80-86706-15-X.
BERKA, Štěpán. Elektrotechnická schémata a zapojení. Praha. BEN, 2006. ISBN 978-80-7300-299-9.
TKOTZ, Klaus a kol., Příručka pro elektrotechnika. Praha: Europa-Sobotáles, 2006. ISBN 80-86706-13-3.
Přiložený učební text
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jiří Neuman. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.