Činnost asynchronních motorů
26-u-3/AE56
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
M (EQF úroveň 4)
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
Asynchronní stroje
Střední škola elektrotechnická, Na Jízdárně, Ostrava
Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů
13. 08. 2019 22:35
8
individuální
Cílem komplexní úlohy je ověření získaných znalostí a dovedností žáků v oblasti rozdělení, konstrukce a použití asynchronních strojů, princip činnosti 3f, 1f a speciálních asynchronních motorů, momentová a proudová charakteristika asynchronních motorů, spouštění asynchronních motorů, řízení otáček asynchronních motorů a brždění asynchronních motorů.
Žák:
konkretizuje rozdělení asynchronních strojů;
popíše konstrukční uspořádání trojfázových asynchronních strojů;
vysvětlí vznik točivého magnetického pole;
popíše princip činnosti trojfázových asynchronních motorů;
načrtne a popíše momentovou a proudovou charakteristiku asynchronního stroje;
popíše princip činnosti, spouštění a použití asynchronních motorů s kotvou kroužkovou;
popíše princip činnosti, spouštění a použití asynchronních motorů s kotvou nakrátko;
popíše princip činnosti, spouštění a použití asynchronních motorů s dvojitou a vírovou klecí;
popíše způsoby regulace otáček asynchronních motorů;
popíše způsoby brzdění asynchronních motorů;
popíše konstrukční uspořádání jednofázových asynchronních motorů;
popíše princip činnosti jednofázových asynchronních motorů;
popíše konstrukční uspořádání speciálních asynchronních motorů (lineárních a se stíněným pólem);
popíše princip činnosti speciálních asynchronních motorů (lineárních a se stíněným pólem).
Učební činnosti:
popis rozdělení asynchronních strojů;
popis konstrukčního uspořádání jednofázových, trojfázových a speciálních asynchronních motorů;
vysvětlení vzniku točivého magnetického pole;
popis principu činnosti jednofázových, trojfázových a speciálních asynchronních motorů;
náčrt a popis momentové a proudové charakteristiky asynchronního stroje;
popis způsobů spouštění, regulace otáček a brždění trojfázových asynchronních motorů;
vypracování testu.
Komplexní úloha může být využita v rámci teoretického modulu Asynchronní stroje.
Na úloze pracuje žák samostatně.
Písemná práce v učebně teorie.
Psací a rýsovací potřeby, kalkulačka.
Žáci vypracují dvě písemné práce. První složenou z konkrétních příkladů ověřujících praktické zvládnutí výpočtů otáček a skluzu. Druhou ze zadání teoretických otázek ověřující zvládnutí teoretických znalostí o rozdělení asynchronních strojů, o konstrukčním uspořádání asynchronních strojů 3f, 1f a speciálních, o principech činnosti asynchronních motorů 3f (kroužkových i nakrátko), 1f a speciálních, o spouštění, regulaci otáček a brzdění asynchronních motorů.
Hodnocení každé otázky (příkladu):
Hodnocení 1 = odpověď správná na 100 %.
Hodnocení 2 = odpověď správná minimálně na 80 %.
Hodnocení 3 = odpověď správná minimálně na 60 %.
Hodnocení 4 = odpověď správná minimálně na 40 %.
Hodnocení 5 = odpověď správná na méně než 30 %.
Výsledné hodnocení je dáno aritmetickým průměrem ze všech dílčích známek.
TKOTZ, Klaus a KOLEKTIV. Příručka pro elektrotechnika. Praha: Europa-Sobotáles, 2002, 561 s. ISBN 80-867-0600-1.
VOŽENÍLEK, Ladislav a František LSTIBŮREK. Základy elektrotechniky II: pro 2. a 3. ročník elektrotechnických a studijních oborů středních odborných učilišť. Praha: SNTL, 1985. ISBN 04-522-85
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Vavřiňák. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.