Tenkovrstvé omítky
36-u-2/AE34
E (dvouleté, EQF úroveň 2)
36 - Stavebnictví, geodézie a kartografie
Tenkovrstvé omítky
Střední škola řemesel a Základní škola, Hořice, Havlíčkova, Hořice
18. 07. 2019 18:36
20
2. ročník
individuální, skupinové
2
Komplexní úloha má za úkol seznámit žáky formou odborných vědomostí s oblastí základních stavebních materiálů týkajících se pojiv a stavebních lepidel, kdy žák dokáže určit druh lepidla a maltovinu, používané pro provádění tenkovrstvých omítek, druh armovací tkaniny a s tím spojený technologický postup při její aplikaci do lepidla pod konečnou vrstvu omítky.
Dále komplexní úloha směřuje k získání praktických dovedností a znalostí při provádění tenkovrstvých omítek. Technologické postupy od přípravy podkladu, přes nanesení a vyztužení vrstvy lepidla armovací tkaninou, až po provedení konečné vrstvy tenkovrstvé omítky, ať je to štuková vrstva hlazená plstěným hladítkem a provedení nátěru fasádní barvou, nebo provedení, u pokročilých žáků, speciálního druhu tenkovrstvé omítkoviny (akrylátové, silikátové, silikonové apod.). Komplexní úloha rozšiřuje vědomosti o vzájemných vztazích mezi stavebními materiály a o jejich praktickém použití ve stavební výrobě.
Díky těmto znalostem nebude pro žáky problém zhotovit daný druh tenkovrstvé omítky dle přesného technologického postupu.
Žák:
Základní teoretické znalosti jsou žákům prezentovány formou přednášek, práce s učebnicí, doplněné o názorné ukázky jednotlivých stavebních materiálů a výrobků, i s pomocí multifunkční tabule a internetu, kde jsou možné prezentace pomocí videí, popřípadě praktické procvičení práce s katalogy a technickými listy výrobců při vyhledávání výrobků zadaných parametrů. Praktickou část teoretické výuky je možno doplnit návštěvou stavebnin s odbornou přednáškou a konkrétní praktickou ukázkou jednotlivých komponentů, z kterých se skládá tenkovrstvá omítka. Před započetím praktické části výuky se nákresem s rozměry vytvoří žákům fiktivní plocha, kde se žáci, skupinově po dvojicích, zapojí do výpočtů množství jednotlivých vrstev tenkovrstvé omítky (plošný výpočet množství penetrace, druhu a množství lepidla, množství armovací tkaniny, množství štukové pytlované omítky a nátěru fasádní barvy). U zdatnějších žáků je provedeno zadání cenové kalkulace celé plochy, kdy ceny budou určeny buď osobní návštěvou nejbližších stavebnin, nebo z internetových stránek. Množství na plošný metr si žáci zjistí z technických listů jednotlivých materiálů.
Praktická část výuky se odvíjí na stavbě, kde bude prakticky prováděna tenkovrstvá omítka, od přípravy podkladu, přes nanesení armovací tkaniny do lepidla po konečnou vrstvu této omítky.
Podle možností je možné si domluvit písemně, telefonicky či osobně exkurzi přímo na stavbě, kde se právě tenkovrstvá omítka realizuje, popřípadě i s odborným výkladem.
Komplexní úloha může být využita v teoretické výuce i v odborné praxi a je rozdělena do několika částí.
1. část
2. část
3. část
Organizační forma výuky je teoreticko-praktická, kde bude komplexní úloha řešena nejprve v učebně, s teoretickým opakováním, a poté v reálném pracovním prostředí na stavbě, u smluvního partnera s předvedením praktické dovednosti zaměřené na problematiku tenkovrstvých omítek a využívání jich po praktické stránce.
Základní učební pomůckou v teoretické výuce je učebnice a výklad učitele, s pomocí technických listů a multifunkční tabule či internetových stránek. Dále pak pracovní sešit a psací potřeby, pracovní listy v tištěné podobě, pak to jsou praktické ukázky lepidel, armovací tkaniny a maltové/štukové směsi, jednak jako vzorky v uzavíratelných nádobách – složení, barva a zrnitost, nebo praktické ukázky ve skutečné velikosti u pytlovaných směsí např. ze stavebnin a poté na konkrétní stavbě.
U praktické výuky je potřebné nářadí pro výrobu a aplikaci penetrace, lepidla a štukové malty, popřípadě tenkovrstvé omítkoviny jako konečné vrstvy – štětka, míchačka, ruční elektrické míchadlo, základní zednické nářadí pro nanášení lepidla, aplikace armovací tkaniny a omítání.
Ústně – důležitost přípravy podkladu a důsledky jejího vynechání, příprava maltové směsi (štukové omítky), rozdělení jednotlivých lepidel a jejich využití z technických listů a odprezentování spolužákům, důvod použití armovací tkaniny a důsledek její absence
Písemně – technologický postup provádění tenkovrstvé omítky a důležitost dodržení pravidel u každé vrstvy, rozdílnost druhů lepidel a jejich využití, důsledky použití nesprávného druhu štukové omítky (vnitřní, venkovní), důvod penetrace podkladu i vrstvy pod štukovou omítkou a druhy konečné úpravy tenkovrstvé omítky, vyplnění pracovních listů
Prakticky – provádění tenkovrstvé omítky lze procvičovat při praktické části výuky (odborného výcviku – praxi) podle toho, jaký druh práce je zrovna s žáky procvičován
Hodnocení:
Výborně: 100–85 % správných odpovědí
Chvalitebně: 84–70 % správných odpovědí
Dobře: 69–50 % správných odpovědí
Dostatečně: 49–30 % správných odpovědí
Nedostatečně: 29–0 % správných odpovědí
Dědek, M., Vošický, F.: Stavební materiály pro 1. ročník SPŠ. Praha, Sobotáles. 2001.
Technické listy výrobců
Liška, J.: Materiály, učebnice pro odborná učiliště, obor zednické práce. Parta, 2003. ISBN 80-7320-040-6.
Mgr. Podlena V.: Zednické práce, Technologie pro 2. a 3. ročník učebního oboru 36-67-E/001. Parta, 2003. ISBN 80-7320-018-X.
Doporučené rozvržení hodin:
Úloha je určena pro řešení:
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Stanislav Vedra. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.