VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Předtisková příprava pro leták A5, 4/4
Kód úlohy
34-u-4/AD82
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
L0 (EQF úroveň 4)
H (EQF úroveň 3)
Skupiny oborů
34 - Polygrafie, zpracování papíru, filmu a fotografie
Vazba na vzdělávací modul(y)
Digitální workflow
Škola
SŠ mediální grafiky a tisku, s.r.o., Beranových, Praha 9
Klíčové kompetence
Datum vytvoření
09. 07. 2019 00:46
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
12
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
2. ročník, 3. ročník
Řešení úlohy
individuální, skupinové
Doporučený počet žáků
3
Charakteristika/anotace
Cílem komplexní úlohy je zpracování zakázky z dodaných podkladů a na základě technologického postupu výroby. Komplexní úloha prověří, zda jsou žáci schopni zakázku zpracovat dle dodaného technologického postupu výroby, který je uveden v digitálním sáčku zakázky, a zda dokážou vysvětlit jednotlivé pracovní operace, které povedou k tvorbě tiskového PDF v souladu s normami ISO 12647 a FOGRA 51.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
- vyjmenuje jednotlivé výrobní operace v rámci předtiskové přípravy
- popíše technické parametry, které se vyskytují v technologickém rozpisu zakázky
- popíše grafickou úpravu tiskoviny (písmo, barva, kompozice)
- orientuje se ve zpracování vektorové i bitmapové grafiky
- osvojí si práci se softwarem pro úpravu vektorové grafiky, bitmapové grafiky a pro tvorbu stránky
- osvojí si práci se softwarem pro tvorbu PDF a vyřazení stran
- orientuje se v typech tiskových PDF v souladu s platnými standardy
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
Výsledek učení: Vyjmenuje jednotlivé výrobní operace v rámci předtiskové přípravy
2 hodiny
- žák vysvětlí zásady zpracování obchodní dokumentace
- žák posoudí význam vstupní, mezioperační a výstupní kontroly v oblasti předtiskové přípravy
- žák vysvětlí jednotlivé výrobní operace a technické parametry
- žák popíše způsob zhotovení tiskové formy, použije správné reprodukční podklady
- žák vysvětlí pojem „digitální workflow“
Výsledek učení: Popíše technické parametry, které se vyskytují v technologickém rozpisu zakázky
2 hodiny
- žák vysvětlí význam všech technických parametrů, které se vyskytují v technologickém rozpisu zakázky
- žák provede digitalizaci textu a obrazu
- žák vysvětlí typy analogových a digitálních předloh
- žák uvede přehled polygrafické montáže, vyřazování stran a programů pro kompletaci dokumentu
- žák posoudí náhled na obrazovce a nátisk (soft a hard proof)
Výsledek učení: Popíše grafickou úpravu tiskoviny (písmo, barva, kompozice
2 hodiny
- žák vysvětlí základní problematiku designu tiskovin
- žák vysvětlí kompozici a použití barvy
- žák vyjmenuje základní typografická pravidla a pravidla designu tiskovin
- žák vyjmenuje typologii písma, odstavců a stránek
- žák porovná vektorovou a bitmapovou grafiku
Výsledek učení: Orientuje se ve zpracování vektorové i bitmapové grafiky
2 hodiny
- žák popíše vektorovou grafiku, kterou lze deformovat, měnit velikost atd. bez ztráty kvality
- dle výše uvedeného žák vysvětlí, že touto grafikou jsou zpracována především logotypy, písmo a další jednoduchá grafika, ve které nejsou barevné přechody
- žák popíše bitmapovou grafiku jako grafiku tvořenou body
- dle výše uvedeného žák vysvětlí, že touto grafikou lze zobrazovat především fotografie a další grafiku, která má barevné přechody tvořené autotypickým bodem
Výsledek učení: Osvojí si práci se softwarem pro úpravu vektorové grafiky, bitmapové grafiky a pro tvorbu stránky
1 hodina
- žák si osvojí základní i pokročilé funkce programu Adobe Illustrator
- žák si osvojí základní i pokročilé funkce programu Adobe Photoshop
- žák si osvojí základní i pokročilé funkce programu Adobe InDesign
Výsledek učení: Osvojí si práci se softwarem pro tvorbu PDF a vyřazení stran
2 hodiny
- žák si osvojí základní i pokročilé funkce programu Adobe Acrobat, zejména s ohledem na tvorbu tiskového PDF
- žák si osvojí práci s kontrolními pluginy pro kontrolu PDF (např. PitStop)
- žák si osvojí práci s programy pro vyřazování stran (např. Delta Dimension od firmy Heidelberg) nebo pracuje s pluginy pro vyřazení (např. PLDA)
Výsledek učení: Orientuje se v typech tiskových PDF v souladu s platnými standardy
1 hodina
- žák se orientuje ve standardech PDF/X-1a a PDF/X-4
- žák vysvětlí rozdíly mezi těmito standardy
Metodická doporučení
Doporučuje se vytvořit tzv. produkční týmy, které budou pracovat na úloze a výsledky pak vzájemně mezi sebou prezentovat.
Způsob realizace
Organizační forma výuky: teoreticko-praktická, průřezová
Prostředí: školní učebna pro praktické vyučování
Pomůcky
Žák i učitel:
PC nebo MAC vybavené grafickými programy Adobe Illustrator, Adobe Photoshop, Adobe InDesign, Adobe Acrobat, PlugIn PitStop, PLDA a tiskárnou
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
Žák odevzdá vyplněný Pracovní list.
Kritéria hodnocení
Žák vyřeší úlohu, pokud vyplní všechny tabulky obsažené v Pracovním listu a zpracuje tak vlastní postup pro zpracování zakázky. Správnost řešení posoudí učitel dle souborů Pracovní list – řešení od všech tří žáků v týmu a jednotlivé Pracovní listy ohodnotí klasifikačními stupni 1-5.
Výsledná klasifikace: průměr ze tří dílčích hodnocení.
Doporučená literatura
- M. Kaplanová a kol.: Moderní polygrafie. 3. vyd., SPP, Praha, 2012, ISBN 978-80-254-4230-2
- Z. Dvořáková, DTP a předtisková příprava, Computer Press, Brno, 2012, ISBN 978-80-251-1881-8
- R. Blahák, P. Pop: Realizace tiskovin. Nakladatelství grafické školy, Praha, 2018, ISBN 978-80-86824-18-5
- Časopisy Svět Tisku
Poznámky
Přílohy:
Zadání_Předtisková příprava pro leták A5, 4/4
PL formulář_Předtisková příprava pro leták A5, 4/4
PL řešení_Předtisková příprava pro leták A5, 4/4
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jiří Cikán. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.