Detail komplexní úlohy Tvorba postupu pro rotační součást

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název komplexní úlohy/projektu

Tvorba postupu pro rotační součást

Kód úlohy

23-u-3/AD67

Využitelnost komplexní úlohy

Kategorie dosaženého vzdělání

H (EQF úroveň 3)

Skupiny oborů

23 - Strojírenství a strojírenská výroba

Vazba na vzdělávací modul(y)

Výrobní postupy

Výrobní postupy E

Technologické postupy

Škola

VOŠ, SŠ, Centrum odborné přípravy, Budějovická, Sezimovo Ústí

Klíčové kompetence

Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů, Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám, Matematické kompetence

Datum vytvoření

04. 07. 2019 10:34

Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání

20

Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání

Poznámka k délce úlohy

Ročník(y)

3. ročník

Řešení úlohy

individuální

Charakteristika/anotace

Zpracování technologického postupu pro výrobu rotační součásti, drsnosti součásti.

JÁDRO ÚLOHY

Očekávané výsledky učení

Žák:

  • pracuje se Strojnickými tabulkami
  • správně vyhodnotí druh obrábění
  • rozpoznává použití hrubování a obrábění na čisto
  • určí řezné podmínky a měřidla potřebná pro kontrolu rozměrů součásti.

Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu

Teoretická příprava – 8 hod

Vlastní praktická činnost – 8 hod

Zpracování protokolu – 4 hod

Metodická doporučení

Komplexní úloha je rozdělena do několika částí. V prvé části žák zvolí dle výkresu polotovar a jeho velikost, vypíše popis jednotlivých činností – rozdělí na hrubování a obrábění na čisto, popřípadě na dokončování povrchu. V další části doplní nástroje potřebné k těmto činnostem, toto za použití Strojnických tabulek. Dané údaje vypíše do připraveného formuláře. K určeným činnostem dopočítá řezné podmínky dle Strojnických tabulek s ohledem na obrobitelnost materiálu. Dále vypíše měřidla určená ke kontrole vyrobené součásti. Následně lze vyzkoušet prakticky v programu EdgeCam, ve kterém si žák spustí simulaci a ověří navrženou výrobu.

Komplexní úloha musí navazovat na teoretické znalosti z oblasti Soustružení, Vrtání a Broušení, Strojních součástí a z Technické dokumentace, které musí předcházet.

Způsob realizace

Teoreticko-praktická

učebna

Pomůcky

LEINVEBER, Jiří. VÁVRA, Pavel. Strojnické tabulky. Úvaly: Albra, 2017. ISBN 978-80-7361-111-8.

SW – EdgeCam , WORD, EXCEL, AutoCAD

VÝSTUPNÍ ČÁST

Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů

Výsledkem je vytvořený postup výroby včetně nástrojů, vypočtené hodnoty řezných podmínek, vyhledávání ve Strojnických tabulkách, tvorba programu pomocí EdgeCAM

Kritéria hodnocení

Hodnocení:

Procentuální min 40 %, max 100 %

každá část úlohy je bodově ohodnocena dle náročnosti

  • 90 – 100 b.   1
  • 80 – 89 b. … 2
  • 66 – 79 b. … 3
  • 40 – 65 b. … 4
  • 0 – 39 b. …   5

Doporučená literatura

FISCHER, Ulrich. a kolektiv. Základy strojnictví. 2004. EUROPA - SOBOTÁLES , ISBN 80-86706-09-5

DILLINGER, Josef. a kolektiv. Moderní strojírenství pro školu i praxi. 2007. EUROPA - SOBOTÁLES, ISBN 978-80-86706-19-1

LEINVEBR, Jiří. VÁVRA, Pavel. Strojnické tabulky pro SOU.1984. SNTL Praha,

Poznámky

1) Délka/časová náročnost

Doporučené rozvržení hodin:

  • teoretické vyučování: 8 hodin
  • praktické vyučování: 8 hodin

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ladislava Kášková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.