Množení a vypěstování jehličnanů ve školce
41-u-2/AD34
E (dvouleté, EQF úroveň 2)
41 - Zemědělství a lesnictví
Okrasné školkařství
Střední škola sociální péče a služeb, náměstí 8. května, Zábřeh
26. 06. 2019 23:34
16
2. ročník
individuální, skupinové
3
Komplexní úloha je určena pro upevnění a ověření získaných znalostí a dovedností v oblasti rozmnožování jehličnanů a vypěstování sadbového materiálu ve školce.
Pomocí pracovního listu a hry se žáci naučí rozmnožovat jehličnany, upravovat řízky, ošetřovat dřeviny ve školce a současně se seznamovat se základním sortimentem okrasných dřevin. Cílem aktivity „domina“ je, aby žáci zábavnou formou se zapojením všech získali a prokázali znalosti. Ostýchavějším a pomalejším žákům je umožněno aktivní zapojení.
Část úlohy se věnuje tvorbě kartiček s názvy dřevin a barevnými fotografiemi.
Pracovní listy mohou rovněž sloužit jako testy s otevřenými otázkami.
Používané didaktické metody: výklad, individuální a skupinová práce, instruktáž, didaktická hra, řešení problému, problémové učení.
Žák:
Dosažené výsledky lze hodnotit následně formou testu s otevřenými otázkami.
Na pracovních listech pracují žáci samostatně, případně s pomocí učebnice, fotografií, informací z internetu, prezentací, sešitu apod. Vhodné je zařadit instruktážní videa z okrasných školek či demonstrační ukázky řízkování, roubování přímo v učebně.
Součástí úlohy jsou vytvořené karty domina, kdy na jedné polovině karty je otázka, na druhé odpověď (otázka se s odpovědí nikdy neshoduje). Karty může vyrobit učitel nebo je mohou vyrobit žáci sami. Při práci mohou pracovat s různými zdroji informací. Úloha v maximální míře podporuje samostatně přemýšlet v širších souvislostech, analyzovat problém a zdůvodňovat vlastní stanoviska. Ostýchavějším a pomalejším žákům je umožněno aktivní zapojení.
Žáci budou vytvářet sady kartiček s barevnými fotografiemi a názvy dřevin. Na kartičkách pracují žáci ve dvou až tříčlenných skupinkách buď sami, nebo společně s učitelem. Současně při získávání podkladů mohou vytvořit sbírku větviček, šišek, které lze využít při procvičování a opakování sortimentu. Při sběru materiálu mohou pracovat s plánem školní zahrady nebo parku, ve kterém mají zakresleny dřeviny.
Úloha může být řešena v teoretickém i praktickém vyučování.
Na kartičkách s barevnými fotografiemi a názvy dřevin mohou žáci pracovat ve dvou až tříčlenných skupinkách buď doma nebo v počítačové učebně. Podle schopnosti konkrétní skupiny žáků lze kartičky vytvořit v rámci vyučovaného předmětu ICT s pomocí vyučujícího.
Součástí pracovních listů je i správné řešení.
Přednostně uplatňovat aktivizační a komunikační metody práce s vysokou mírou názornosti. Hlavním cílem je vytvořit prostředí, které zvýší aktivitu a zajistí maximální zapojení žáků. Nezbytná je vazba na praktickou činnost v rámci hodin odborného výcviku.
Úloha bude řešena v teoretickém vyučování nebo v úvodu učebního dne v praktickém vyučování.
Aktivity jsou koncipovány formou her pro individuální i skupinovou práci. Vše musí být upraveno na schopnosti konkrétní skupiny žáků.
Úloha je koncipována pro reálné prostředí (např. učebna, okrasná školka, množárna, park…).
Psací potřeby, materiál k množení, zahradnické nářadí, odborná literatura, případně internetové připojení a PC, nebo tablety.
Pomůcky na kartičky dřevin: fotoaparát, tvrdý papír, tiskárna, PC, lepicí páska, skleničky na vzorky, krabičky na šišky apod.
Výstupem budou vypracované pracovní listy a vytvořené karty „domina“.
Součástí komplexní úlohy je správné řešení pracovního listu.
Žáci vytvoří sady kartiček s barevnými fotografiemi a názvy dřevin, které lze dále využívat při procvičování a opakování sortimentu. Plán parku doplněný dřevinami.
V pracovních listech za každou zodpovězenou otázku lze přidělit dle náročnosti odpovědi 1–3 body. Pro úspěšné zvládnutí tematického okruhu je nutná 80% úspěšnost.
DVOŘÁČEK, P.: Sadovnictví pro odborná učiliště. Praha: Septima, 2007. 96 s. ISBN: 80-7216-152-0.
Skupinové řešení KÚ: doporučený počet žáků ve skupině 2–3
Předpokladem úspěšného řešení úlohy je získání vědomostí o rozmnožování a pěstování sadby jehličnanů ve školce.
Zdroje obrázků:
Obr. 1–13 vlastní zdroj
Obr. 1 vlastní zdroj
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bronislava Urbánková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.