Stacionární magnetické pole
26-u-3/AD03
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
M (EQF úroveň 4)
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
Magnetické pole
Střední průmyslová škola Chrudim, Čáslavská, Chrudim
Kompetence k učení, Matematické kompetence
20. 06. 2019 23:27
16
1. ročník
individuální, skupinové
4
Úloha je určena pro realizaci modulu Magnetické pole s cílem zvládnutí magnetické pole magnetu, magnetického pole vodiče s proudem a cívky s proudem, magnetických vlastnosti látek, veličin magnetického pole a magnetických obvodů.
Žák
Magnetické pole magnetu, magnetického pole vodiče s proudem a cívky s proudem – odborný výklad s prezentacemi, praktickými ukázkami a pokusy: 2–6 hod.
Řešení příkladů – pracovní list: 1–2 hod.
Magnetické vlastnosti látek – odborný výklad s prezentací: 1–2 hod.
Řešení příkladů – pracovní list: 1–2 hod.
Magnetické veličiny – odborný výklad s prezentací: 1–2 hod.
Zkoušení znalostí a dovedností – test: 1 hod.
Shrnutí a upevnění získaných znalostí: 1 hod.
Úlohy v pracovních listech je třeba volit podle kategorií dosaženého vzdělání a individuálních schopností jednotlivých žáků. Před řešením praktických úloh je nezbytné nejdříve provést příslušné pokusy, kterých se dané úlohy týkají. Pokusy je možné prezentovat i pomocí přiložených videí.
Organizační forma výuky teoreticko-praktická, řešení úlohy bude probíhat jak v kmenové učebně, tak v elektrotechnické laboratoři.
Trvalé magnety, magnetky, drobné předměty z různých látek, železné piliny, papírové čtvrtky, cívka s jádrem, vodiče, zdroj stejnosměrného napětí
Kreslení indukčních čar magnetického pole trvalého magnetu, vodiče a cívky s proudem, rozdělení látek z hlediska magnetických vlastností, výpočet základních magnetických veličin
Prospěl na výborný:
Minimálně 90 % správných odpovědí v teoretickém testu.
Značky, jednotky a vztahy veličin popisujících magnetické pole žák zvládá přesně, chápe jejich souvztažnost. Zná pravidlo pravé i levé ruky a umí je použít v praxi. Samostatně řeší magnetické obvody.
Prospěl na chvalitebný:
Minimálně 80 % správných odpovědí v teoretickém testu.
Značky, jednotky a vztahy magnetických veličin žák zvládá v podstatě přesně, chápe jejich vzájemné vztahy. Samostatně, popř. s menší pomocí učitele řeší magnetické obvody.
Prospěl na dobrý:
Minimálně 60 % správných odpovědí v teoretickém testu.
Značky, jednotky a vztahy magnetických veličin žák zvládá s drobnými nedostatky. Vyžaduje pomoc při řešení magnetických obvodů.
Prospěl na dostatečný:
Minimálně 40 % správných odpovědí v teoretickém testu.
Ve značkách, jednotkách a vztazích mezi veličinami magnetického pole má žák závažné mezery. V řešení magnetických obvodů je málo pohotový a má větší nedostatky.
Neprospěl:
Méně než 40 % správných odpovědí v teoretickém testu.
Ve značkách, jednotkách a vztazích mezi veličinami popisujících magnetické pole má žák velmi podstatné nedostatky. Magnetické obvody nedokáže řešit.
Ladislav Voženílek, Miloš Řešátko. Základy elektrotechniky I pro 1. ročník elektrotechnických učebních a studijních oborů středních odborných učilišť. Praha, 1990. ISBN 80-03-00435-7.
BLAHOVEC, Antonín. Elektrotechnika II. Praha: INFORMATORIUM, 2010. ISBN 978-80-7333-044-6.
Časová náročnost: 8–16 hod.
Úloha může být řešena individuálně i ve skupinách po třech až čtyřech žácích. Pro úspěšné řešení úlohy je potřeba, aby žáci absolvovali modul Magnetické pole.
K procvičování učiva je možné využit i sbírek z fyziky s řešením – kapitola Elektřina magnetismus (např.: http://reseneulohy.cz/
Použité úlohy jsou z Učebnice matematiky a fyziky pro gymnázium, jejímž autorem je Martin Krynický. Všechna tato díla podléhají licenci Creative Commons: Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česko
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Stanislav Pleninger. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.