Řezání kov materiálů ruční rámovou pilkou – praktické vyučování v OV
26-u-3/AC52
H (EQF úroveň 3)
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
Základy ručního obrábění kovů
Střední škola a Mateřská škola, Liberec, Na Bojišti 15, příspěvková organizace, Na Bojišti, Liberec
Kompetence k učení
20. 06. 2019 20:40
12
1. ročník
individuální
Úloha je určena pro získání kompetencí Řezání kovových materiálů ruční rámovou pilkou na kov. Žák prakticky provede přípravu pracoviště pro vlastní provedení činností.
Didakticky je celá úloha koncipována jako praktická činnost pod dohledem učitele odborného výcviku. Učitel odborného výcviku předvede všem žákům současně praktické provedení základních úkonů. V průběhu výuky opravuje chyby při praktické činnosti žáků a provádí průběžné hodnocení. Po provedení instruktáže žáci pracují samostatně. Každý pracuje u svého pracovního stolu se zámečnickým svěrákem. Každý žák má svůj obrobek, svoje nářadí a pomůcky.
Žák:
Ztotožnění se se zásadami bezpečnosti práce při řezání kovových materiálů ruční pilkou na kov – 1 hod.
Volba správného nářadí a pomůcek pro vlastní řezání kovových materiálů – 1 hod.
Výběr správného pilového listu podle vlastností řezaného materiálu – 1 hod.
Orýsování materiálu podle technického výkresu – 1 hod.
Způsoby upnutí obráběného matriálu – praktická ukázka, vlastní nácvik činnosti – 1 hod.
Odříznutí orýsované části kovového materiálu ruční pilkou na kov včetně instruktáže – 5 hod.
Provedení kontroly rozměrů a tvaru finálního obrobku – 1 hod.
Úklid a kontrola pracoviště - 1 hod.
Komplexní úloha Řezání kovových materiálů ruční rámovou pilkou na kov – praktické vyučování v odborném výcviku, navazuje na teoretickou komplexní úlohu Ruční řezání kovových materiálů – teoretické vyučování. Komplexní úloha je využitelná ve všech elektrotechnických oborech kategorie H. Tuto komplexní úlohu lze využít i v učebním oboru Mechanik opravář motorových vozidel a autoelektrikář. Jedná se o základní řemeslnou dovednost elektrotechnických a strojírenských oborů.
Komplexní úlohu Řezání kovových materiálů ruční rámovou pilkou na kov – praktické vyučování v odborném výcviku nelze podmínit absolvováním teoretické komplexní úlohy Ruční řezání kovových materiálů – teoretické vyučování. Důvodem může být absence žáka v teoretické výuce z mnoha důvodů (nemoc, rodinné důvody, lékař atp.). Pokud žák nesplní komplexní úlohu Ruční řezání kovových materiálů – teoretické vyučování, je nutné zopakovat tuto část v praktické komplexní úloze Řezání kovových materiálů ruční rámovou pilkou na kov – praktické vyučování v odborném výcviku. V tomto případě je nutno přihlédnout při hodnocení výstupů vzdělávání k výjimečnosti situace. Zde lze uplatnit princip individuálního hodnocení a individuálního přístupu ke vzdělávání žáka ve skupinové výuce. Důvodem k tomuto opatření je nemožnost vyloučit žáka z praktického vyučování, pokud neabsolvuje teoretickou část. Při organizaci vzdělávání nelze pořádat speciální výuku jednotlivých úloh pro žáky, kteří chybí v teoretické či praktické výuce.
Učitel odborného výcviku musí mít k dispozici rozsah a zaměření teoretické komplexní úlohy, která předchází praktické části.
Organizační forma praktické výuky bude probíhat v dílně odborného výcviku s potřebným vybavením.
Pro zdárnou realizaci komplexní úlohy Řezání kovových materiálů ruční rámovou pilkou na kov – praktické vyučování v odborném výcviku je nezbytná dílna odborného výcviku vybavená pracovními stoly, zámečnickými svěráky a příslušným nářadím a pomůckami.
Nejvýznamnější učební pomůcky každého žáka jsou:
Nejvýznamnější učební pomůcky učitele jsou:
Žáci dostanou část kovového materiálu. Podle technického výkresu naměří a orýsují finální podobu obrobku s přídavkem na opracování.
Upnou do rámu pilky na kov správný pilový list. Upnutí pilového listu musí odpovídat technologickému postupu.
Upnou obrobek ve správné poloze do zámečnického svěráku a předepsaným způsobem oddělí řezáním obrobek.
Žáci provedou kontrolu rozměrů obrobku, kvalitu technologické operace a způsob provedení komplexní úlohy.
Prospěl na výborný:
Prospěl na chvalitebný:
Prospěl na dobrý:
Prospěl na dostatečný:
Neprospěl:
ŠVAGR J. – VOJTÍK J. Technologie ručního zpracování kovů. 1. vydání. Praha: SNTL – Nakladatelství technické literatury, 1985. 88 s.
https://eluc.kr-olomoucky.cz/verejne/lekce/1864
http://web.sstzr.cz/download/cat1/rucni-zpracovani-kovu-1-rocnik.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=AMOv3E_e1hE&t=202s
Teoretická část předchází výuce v odborném výcviku. Předpokladem pro zvládnutí praktické výuky Řezání kovových materiálů ruční rámovou pilkou na kov, je absolvování modulu Řezání kovových materiálů – teorie.
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeněk Krabs. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.