Základní definice v elektrotechnice
26-u-3/AA29
H (EQF úroveň 3)
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
Základní pojmy v elektrotechnice
Střední odborná škola energetická a stavební, Obchodní akademie a Střední zdravotnická škola, Chomutov, příspěvková organizace, Na Průhoně, Chomutov
Kompetence k učení
13. 12. 2018 19:07
8
2. ročník
individuální
Cílem je ověřit znalosti žáků, které získali v teoretické části modulu. Úlohou je zpracování pojmové mapy, která bude vysvětlovat základní elektrotechnické definice.
Odborné kompetence:
- popsat základní elektrotechnické pojmy;
- vysvětlit základní definice v elektrotechnice;
- používat elektrotechnické pojmy.
Žák:
čte základní elektrotechnické normy;
popíše rozdíly mezi prostředky základní ochrany;
rozlišuje základní typy ochranných opatření;
vysvětlí jednotlivé barvy vodičů;
popíše krytí IP;
popíše možnosti úrazu elektrickým proudem;
popíše prostory z hlediska úrazu elektrickým proudem;
popíše meze bezpečných malých napětí.
1 hodina - zadání a zvolení okruhu základních elektrotechnických definic
1 hodina - seznámení s normami, odbornou literaturou a vyhledávání relevantních informací
5 hodin - vytváření pojmové mapy
1 hodina - přednesení pojmové mapy, hodnocení
V praktickém i teoretickém vyučování
Technické vybavení:
počítač, dataprojektor, promítací plátno, přístup k internetu
Pomůcky pro žáka:
elektrotechnické normy, odborná literatura, PC, psací potřeby
- vytvoření pojmové mapy ze zvoleného okruhu elektrotechnických definic
- promítnutí a přednesení vypracované mapy před skupinou žáků a hodnotitelem
1. žák vypracuje pojmovou mapu ze zvoleného okruhu elektrotechnických definic
2. žák provede promítnutí a přednesení vypracované mapy před skupinou žáků a hodnotitelem, čas prezentování je určen na 10 minut
Hodnotí se:
- obsah pojmové mapy (maximálně 10 bodů), body se strhávají za nedodržení tématu, za odklonění se od zadání, za chyby, které jsou v rozporu s danou problematikou
- provedení pojmové mapy (maximálně 10 bodů), body se strhávají za nedodržení základních pravidel pro vytvoření pojmové mapy, zvolení nevhodného pozadí, za špatnou čitelnost, za použití nevhodné velikosti písma, za použití nevhodné barvy písma, nevýraznost pojmové mapy
- přednesení pojmové mapy (maximálně 10 bodů), body se strhávají za nevhodné vystupování při prezentování (žvýkání, ruce v kapsách apod.), nedodržení času prezentace, přeřeky při prezentování
Celkové hodnocení:
Prospěl na výborný:
Žák dosáhne v celkovém součtu 30-28 bodů
Prospěl na chvalitebný:
Žák dosáhne v celkovém součtu 27-25 bodů
Prospěl na dobrý:
Žák dosáhne v celkovém součtu 24-22 bodů
Prospěl na dostatečný:
Žák dosáhne v celkovém součtu 21-19 bodů
Neprospěl, nedostatečný:
Žák dosáhne v celkovém součtu 18 bodů a méně
Tkotz, K. a kol.: Příručka pro elektrotechnika, Europa-Sobotáles cz. s.r.o., Praha, 2012.
BASTIAN, P. a kol.: Praktická elektrotechnika, Europa-Sobotáles cz. s.r.o., Praha, 2012.
HÄBERLE, G. a kol.: Elektrotechnické tabulky pro školu i praxi, Europa-Sobotáles cz. s.r.o., Praha, 2006.
BERKA, Š.: Elektrotechnická schémata a zapojení 1, BEN – technická literatura, Praha, 2008.
Vybrané normy ČSN:
- ČSN EN 50 110-1 ed. 3 – Obsluha a práce na elektrickém zařízení
- ČSN 33 2000-4-41 ed. 3 – Ochrana před úrazem elektrickým proudem
- ČSN 33 2130 ed. 3 – Vnitřní elektrické rozvody
- ČSN 33 2000-7-701 ed. 2 – Elektroinstalace v prostorách s vanou nebo sprchou
- ČSN 33 0165 ed. 2 – Značení vodičů barvami a číslicemi
- ČSN 33 2000-5-52 ed. 2 – Výběr soustav a stavba vedení
- ČSN ISO 3864-1 – Bezpečnostní barvy a značky
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vladimír Arnold. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.