Detail komplexní úlohy Zapojení svítidla ovládaného střídavými a křížovými přepínači

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název komplexní úlohy/projektu

Zapojení svítidla ovládaného střídavými a křížovými přepínači

Kód úlohy

26-u-3/AC87

Využitelnost komplexní úlohy

Kategorie dosaženého vzdělání

H (EQF úroveň 3)

Skupiny oborů

26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika

Vazba na vzdělávací modul(y)

Montér elektrických instalací

Škola

Střední odborné učiliště elektrotechnické, Plzeň, Vejprnická 56, Vejprnická, Plzeň

Klíčové kompetence

Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů

Datum vytvoření

19. 06. 2019 18:30

Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání

16

Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání

Poznámka k délce úlohy

Ročník(y)

2. ročník

Řešení úlohy

individuální

Charakteristika/anotace

Cílem úlohy je získat vědomosti o základních bezpečnostních rizicích v oblasti práce s instalacemi a zapojování přístrojů v obvodech, s vybranými statěmi platné legislativy, první pomocí při úrazu elektrickým proudem, teorií principů zásad pro připojování elektrických přístrojů a spotřebičů, praktické práce. V komplexní úloze budou zapojovat svítidlo ovládané ze čtyř míst pomocí dvou střídavých a dvou křížových přepínačů. Budou pracovat s moderním ručním nářadím, moderními komponenty. Zopakují schéma zapojení. Budou dodržovat zásady bezpečnosti práce.

Používání technické dokumentace a norem při instalacích elektrotechnických rozvodů – Zapojit zásuvkové a světelné obvody s příslušným jištěním. Světelné obvody ovládané z několika míst (přepínače, impulzní relé).

JÁDRO ÚLOHY

Očekávané výsledky učení

Žák:

  • seznámí se se základními riziky práce s instalacemi, je poučen a seznámen se základními riziky elektrického měření
  • seznámí se s legislativou a jejími praktickými dopady do samotného procesu instalací přístrojů a spotřebičů
  • používá základní terminologii a postupy při instalacích
  • využívá vybrané nářadí a pomůcky
  • připraví pracoviště pro zapojení
  • provádí samotnou instalační práci s důrazem na dodržování zásad bezpečnosti práce

Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu

praktické činnosti

  • Obsluha a práce na elektrických zařízeních – vysvětlete obecné definice a termíny
  • První pomoc při úrazu elektřinou
  • Nakreslete jednopólové schéma
  • Nakreslete naukové schéma zapojení přes krabice
  • Nakreslete funkční schéma
  • Proveďte praktické zapojení na cvičném panelu

Metodická doporučení

Komplexní úloha může být využita v rámci předmětu praktického vyučování.

Na úloze pracuje žák samostatně.

Způsob realizace

praktická, v odborné učebně

Pomůcky

  • vodiče různých průměrů
  • silové kabely
  • odizolovací nůž
  • šroubováky křížové
  • šroubováky ploché
  • odizolovací kleště
  • štípací kleště
  • ploché kleště
  • metr
  • přepínače
  • svítidla

VÝSTUPNÍ ČÁST

Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů

  • přesnost naměřené zadané délky materiálů (vodič, kabel)
  • správné a bezpečné odizolování vodičů
  • ohýbání vodičů a kabelů
  • zapojení přepínačů
  • zapojení svítidel
  • provedení vlastní kontroly kvality práce

Kritéria hodnocení

Prospěl na výborný:

  • přesné naměření zadané délky materiálů (vodič, kabel)
  • správné a bezpečné odizolování silových vodičů
  • bezpečné ohýbání silových vodičů a kabelů v zadaném úhlu
  • správné a bezpečné zapojení přepínačů
  • správné a bezpečné zapojení svítidel
  • provedení vlastní kontroly kvality práce s vlastním odstraněním závad a nedostatků

Prospěl na chvalitebný:

  • v toleranci délky do +-5 % naměření zadané délky materiálů (vodič, kabel)
  • v toleranci délky do +-5 % naměření odizolování silových vodičů
  • bezpečné, v toleranci úhlu do +-5 % ohýbání silových vodičů a kabelů v zadaném úhlu
  • správné a bezpečné zapojení přepínačů
  • správné a bezpečné zapojení svítidel
  • provedení vlastní kontroly kvality práce, vlastní odstranění drobných nedostatků po upozornění vyučujícího

Prospěl na dobrý:

  • v toleranci délky od +-5 % do +-15 % naměření zadané délky materiálů (vodič, kabel)
  • v toleranci délky od +-5 % do +-15 % naměření odizolování silových vodičů
  • bezpečné, v toleranci úhlu od +-5 % do +-15 % ohýbání silových vodičů a kabelů v zadaném úhlu
  • správné a bezpečné zapojení přepínačů
  • správné a bezpečné zapojení svítidel
  • provedení vlastní kontroly kvality práce, vlastní odstranění závad nedostatků po upozornění vyučujícího

Prospěl na dostatečný:

  • v toleranci délky více než +-15 % naměření zadané délky materiálů (vodič, kabel)
  • v toleranci délky více než +-15 % naměření odizolování silových vodičů
  • bezpečné, v toleranci úhlu více než +-15 % ohýbání silových vodičů a kabelů v zadaném úhlu
  • správné a bezpečné zapojení přepínačů za drobné dopomoci vyučujícího
  • správné a bezpečné zapojení svítidel za drobné dopomoci vyučujícího
  • provedení vlastní kontroly kvality práce, odstranění závad a nedostatků za dopomoci vyučujícího

Neprospěl:

  • nedokáže s dopomocí naměřit v tolerancích zadané délky materiálů (vodič, kabel)
  • nedokáže s dopomocí naměřit v toleranci délky více než +-15 % odizolování silových vodičů
  • nedokáže s dopomocí bezpečně, v toleranci úhlu více než +-15 % ohnout silové vodiče a kabely v zadaném úhlu
  • nedokáže s dopomocí správně a bezpečně zapojit přepínače
  • nedokáže s dopomocí správně a bezpečně zapojit svítidla
  • nedokáže s dopomocí provést vlastní kontroly kvality práce, odstranit závady a nedostatky

Doporučená literatura

Vyhláška 50 – komplet / Příručka pro zkoušky elektrotechniků + Zkušební testy/, BEN-technická literatura s.r.o. 2009

Příručka pro elektrotechnika, Tkotz Klaus, BEN-technická literatura s.r.o. 2013

katalogové listy výrobců a dodavatelů vodičů, komponentů

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bohumír Sobotka. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.