VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Zapojení svítidla ovládaného střídavými a křížovými přepínači
Kód úlohy
26-u-3/AC87
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
Skupiny oborů
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
Vazba na vzdělávací modul(y)
Montér elektrických instalací
Škola
Střední odborné učiliště elektrotechnické, Plzeň, Vejprnická 56, Vejprnická, Plzeň
Klíčové kompetence
Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů
Datum vytvoření
19. 06. 2019 18:30
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
16
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
2. ročník
Řešení úlohy
individuální
Charakteristika/anotace
Cílem úlohy je získat vědomosti o základních bezpečnostních rizicích v oblasti práce s instalacemi a zapojování přístrojů v obvodech, s vybranými statěmi platné legislativy, první pomocí při úrazu elektrickým proudem, teorií principů zásad pro připojování elektrických přístrojů a spotřebičů, praktické práce. V komplexní úloze budou zapojovat svítidlo ovládané ze čtyř míst pomocí dvou střídavých a dvou křížových přepínačů. Budou pracovat s moderním ručním nářadím, moderními komponenty. Zopakují schéma zapojení. Budou dodržovat zásady bezpečnosti práce.
Používání technické dokumentace a norem při instalacích elektrotechnických rozvodů – Zapojit zásuvkové a světelné obvody s příslušným jištěním. Světelné obvody ovládané z několika míst (přepínače, impulzní relé).
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
- seznámí se se základními riziky práce s instalacemi, je poučen a seznámen se základními riziky elektrického měření
- seznámí se s legislativou a jejími praktickými dopady do samotného procesu instalací přístrojů a spotřebičů
- používá základní terminologii a postupy při instalacích
- využívá vybrané nářadí a pomůcky
- připraví pracoviště pro zapojení
- provádí samotnou instalační práci s důrazem na dodržování zásad bezpečnosti práce
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
praktické činnosti
- Obsluha a práce na elektrických zařízeních – vysvětlete obecné definice a termíny
- První pomoc při úrazu elektřinou
- Nakreslete jednopólové schéma
- Nakreslete naukové schéma zapojení přes krabice
- Nakreslete funkční schéma
- Proveďte praktické zapojení na cvičném panelu
Metodická doporučení
Komplexní úloha může být využita v rámci předmětu praktického vyučování.
Na úloze pracuje žák samostatně.
Způsob realizace
praktická, v odborné učebně
Pomůcky
- vodiče různých průměrů
- silové kabely
- odizolovací nůž
- šroubováky křížové
- šroubováky ploché
- odizolovací kleště
- štípací kleště
- ploché kleště
- metr
- přepínače
- svítidla
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
- přesnost naměřené zadané délky materiálů (vodič, kabel)
- správné a bezpečné odizolování vodičů
- ohýbání vodičů a kabelů
- zapojení přepínačů
- zapojení svítidel
- provedení vlastní kontroly kvality práce
Kritéria hodnocení
Prospěl na výborný:
- přesné naměření zadané délky materiálů (vodič, kabel)
- správné a bezpečné odizolování silových vodičů
- bezpečné ohýbání silových vodičů a kabelů v zadaném úhlu
- správné a bezpečné zapojení přepínačů
- správné a bezpečné zapojení svítidel
- provedení vlastní kontroly kvality práce s vlastním odstraněním závad a nedostatků
Prospěl na chvalitebný:
- v toleranci délky do +-5 % naměření zadané délky materiálů (vodič, kabel)
- v toleranci délky do +-5 % naměření odizolování silových vodičů
- bezpečné, v toleranci úhlu do +-5 % ohýbání silových vodičů a kabelů v zadaném úhlu
- správné a bezpečné zapojení přepínačů
- správné a bezpečné zapojení svítidel
- provedení vlastní kontroly kvality práce, vlastní odstranění drobných nedostatků po upozornění vyučujícího
Prospěl na dobrý:
- v toleranci délky od +-5 % do +-15 % naměření zadané délky materiálů (vodič, kabel)
- v toleranci délky od +-5 % do +-15 % naměření odizolování silových vodičů
- bezpečné, v toleranci úhlu od +-5 % do +-15 % ohýbání silových vodičů a kabelů v zadaném úhlu
- správné a bezpečné zapojení přepínačů
- správné a bezpečné zapojení svítidel
- provedení vlastní kontroly kvality práce, vlastní odstranění závad nedostatků po upozornění vyučujícího
Prospěl na dostatečný:
- v toleranci délky více než +-15 % naměření zadané délky materiálů (vodič, kabel)
- v toleranci délky více než +-15 % naměření odizolování silových vodičů
- bezpečné, v toleranci úhlu více než +-15 % ohýbání silových vodičů a kabelů v zadaném úhlu
- správné a bezpečné zapojení přepínačů za drobné dopomoci vyučujícího
- správné a bezpečné zapojení svítidel za drobné dopomoci vyučujícího
- provedení vlastní kontroly kvality práce, odstranění závad a nedostatků za dopomoci vyučujícího
Neprospěl:
- nedokáže s dopomocí naměřit v tolerancích zadané délky materiálů (vodič, kabel)
- nedokáže s dopomocí naměřit v toleranci délky více než +-15 % odizolování silových vodičů
- nedokáže s dopomocí bezpečně, v toleranci úhlu více než +-15 % ohnout silové vodiče a kabely v zadaném úhlu
- nedokáže s dopomocí správně a bezpečně zapojit přepínače
- nedokáže s dopomocí správně a bezpečně zapojit svítidla
- nedokáže s dopomocí provést vlastní kontroly kvality práce, odstranit závady a nedostatky
Doporučená literatura
Vyhláška 50 – komplet / Příručka pro zkoušky elektrotechniků + Zkušební testy/, BEN-technická literatura s.r.o. 2009
Příručka pro elektrotechnika, Tkotz Klaus, BEN-technická literatura s.r.o. 2013
katalogové listy výrobců a dodavatelů vodičů, komponentů
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bohumír Sobotka. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.