VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Měření elektrického proudu a elektrického napětí na zařízeních
Kód úlohy
26-u-3/AC86
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
Skupiny oborů
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
Vazba na vzdělávací modul(y)
Měření elektrického proudu a elektrického napětí
Škola
Střední odborné učiliště elektrotechnické, Plzeň, Vejprnická 56, Vejprnická, Plzeň
Klíčové kompetence
Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů, Digitální kompetence
Datum vytvoření
19. 06. 2019 18:05
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
16
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
2. ročník
Řešení úlohy
individuální
Charakteristika/anotace
Cílem modulu je praktické procvičení žáků s problematikou se základních bezpečnostních rizik v oblasti měření elektrického proudu a napětí, s vybranými statěmi Vyhlášky č. 50/1978 Sb. Českého úřadu bezpečnosti práce a Českého báňského úřadu o odborné způsobilosti v elektrotechnice, s další platnou legislativou, první pomocí při úrazu elektrickým proudem, teorií principů stavby měřicích přístrojů, praktického zapojování měřících přístrojů a samotného měření a zpracování naměřených výsledků. V komplexní úloze žáci cvičně navrhnou desku plošného spoje korekčního zesilovače; dále vyvrtají a osadí dodanou hotovou desku plošného spoje součástkami. Provedou měření na zesilovači a výsledky zapíší do tabulky. Na závěr komplexní úlohy odpoví na testové otázky průřezově zaměřené na kontrolu pochopení teoreticko-praktických dovedností komplexní úlohy.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
- je poučen a seznámen se základními riziky elektrického měření
- seznámí se s legislativou a jejími praktickými dopady do samotného procesu praktického elektrického měření
- používá základní terminologii a postupy při měření
- využívá vybrané měřicí přístroje, případný HW a SW pro zajištění zpracování naměřených hodnot
- připraví pracoviště a zapojí měřicí přístroje dle zadání
- provádí samotné měření s ohledem na dodržování principů bezpečného měření
- vyhodnotí naměřené veličiny, zpracuje protokol o měření s konkrétními závěry a návrhy na opatření
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
- poučení o bezpečnosti práce s důrazem na pájení a měření základních elektrických veličin – 60 min.
- princip návrhu desky plošného spoje, zhotovení návrhu plošného spoje na papír – 320 min.
- změření základních parametrů elektronických součástek – 60 min.
- vyvrtání desky plošného spoje změřenými součástkami – 30 min.
- zapájení, oživení elektronického obvodu – 180 min.
- měření na elektronickém obvodu, zápis naměřených hodnot – 290 min.
- test – 20 min.
Metodická doporučení
Komplexní úloha může být využita v rámci předmětu praktického vyučování.
Na úloze pracuje žák samostatně.
Způsob realizace
teoreticko-praktická, v odborné učebně
Pomůcky
- analogové měřicí přístroje: voltmetr, ampérmetr
- digitální měřicí přístroje: voltmetr, ampérmetr
- kombinované měřicí přístroje
- měřicí přístroje s výstupem pro připojení k PC
- HW a SW potřebný pro připojení měřicích přístrojů s výstupem pro PC
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
- správné a bezpečné zapojení měřicích přístrojů k měřeným objektům
- správný odečet naměřených hodnot
- správné zpracování naměřených hodnot, postupů
- správná interpretace závěrů naměřených hodnot
Kritéria hodnocení
Prospěl na výborný:
- bezchybné předvedení postupu správného a bezpečného zapojení měřicích přístrojů k měřeným objektům
- správný odečet naměřených hodnot, bezchybný přepočet hodnot
- správné zpracování naměřených hodnot a zdůvodnění vybraných měřicích postupů
- správná interpretace závěrů naměřených hodnot
Prospěl na chvalitebný:
- bezchybné předvedení postupu správného a bezpečného zapojení měřicích přístrojů k měřeným objektům
- správný odečet naměřených hodnot, bezchybný přepočet hodnot
- správné zpracování naměřených hodnot a zdůvodnění vybraných měřicích postupů, možná dopomoc při zdůvodnění vybraných měřicích postupů
- správná interpretace závěrů naměřených hodnot
Prospěl na dobrý:
- bezchybné předvedení postupu správného a bezpečného zapojení měřicích přístrojů k měřeným objektům
- správný odečet naměřených hodnot, možná dopomoc při přepočtu hodnot
- možná dopomoc při zpracování naměřených hodnot a zdůvodnění vybraných měřicích postupů
- správná interpretace závěrů naměřených hodnot
Prospěl na dostatečný:
- s dopomocí předvedení postupu správného zapojení měřicích přístrojů k měřeným objektům
- bezchybné předvedení postupu bezpečného zapojení měřicích přístrojů k měřeným objektům
- dopomoc při správném odečtu naměřených hodnot, možná dopomoc při přepočtu hodnot
- možná dopomoc při zpracování naměřených hodnot a zdůvodnění vybraných měřících postupů
- správná interpretace závěrů naměřených hodnot
Neprospěl:
- nedokáže s dopomocí předvést postup správného zapojení měřicích přístrojů k měřeným objektům
- nedokáže bezchybně předvést postup bezpečného zapojení měřicích přístrojů k měřeným objektům
- nedokáže s dopomocí provést správný odečet naměřených hodnot a ani přepočet hodnot
- nedokáže s dopomocí zpracovat naměřené hodnoty a zdůvodnit vybrané měřicí postupy
- nedokáže správně interpretovat závěry naměřených hodnot
Doporučená literatura
Elektrotechnická měření, BEN-technická literatura s.r.o. 2012
Vyhláška 50 – komplet / Příručka pro zkoušky elektrotechniků + Zkušební testy/, BEN-technická literatura s.r.o. 2009
Elektrická měření pro bakaláře, BEN-technická literatura s.r.o. 2010
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bohumír Sobotka. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.