VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Návrh ocelové konstrukce
Kód úlohy
23-u-4/AC73
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
Vazba na vzdělávací modul(y)
Pevnostní výpočty kovových konstrukcí jednoduše namáhaných
Pevnostní výpočty strojních součástí jednoduše namáhaných
Škola
Střední průmyslová škola Chrudim, Čáslavská, Chrudim
Klíčové kompetence
Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů, Matematické kompetence, Digitální kompetence
Datum vytvoření
17. 06. 2019 18:12
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
24
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
4. ročník
Řešení úlohy
individuální
Charakteristika/anotace
Žáci se v komplexní úloze seznámí s navrhováním ocelových konstrukcí. Pro zadanou ocelovou konstrukci provedou výpočty a vytvoří výkresovou dokumentaci.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
- využívá vědomostí a dovedností získaných v ostatních předmětech ve strojírenské praxi
- aplikuje v praxi poznatky nabyté během studia
- čte technickou dokumentaci a rozumí jí
- tvoří technickou dokumentaci
- zkoumá a řeší konstrukční problémy včetně diskuse výsledků jejich řešení
- čte s porozuměním odborný technický text, vyhodnotí informace získané z různých zdrojů (grafů, diagramů, tabulek), podrobí je logickému rozboru a zaujme k nim stanovisko
- používá pomůcky: odbornou literaturu, Internet, osobní počítač, aplikační strojírenský software (grafické editory, 3D modeláře, výpočty), kalkulátor
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
Žák:
- ze zadaného tvaru a zatížení konstrukce provede výpočet zatížení jednotlivých prutů
- navrhne profily jednotlivých prutů, při návrhu použije klasické metody mechaniky
- navrhne varianty řešení
- provede předběžný výpočet funkčních rozměrů součástí konstrukčního uzlu, tj. tah a tlak, u tlačených prutů provede kontrolu na vzpěr dle Eulera nebo Tetmajera
- navrhne spoje použité ve styčnících a provede jejich kontrolní výpočet
- vytvoří výkresovou dokumentaci konstrukce dle zadání
Metodická doporučení
Zadaná úloha řeší konstrukci určitého konstrukčního celku reprezentujícího využití problematiky již dříve osvojené v předmětech mechanika, stavba a provoz strojů a konstruování pomocí počítače.
Způsob realizace
Při výuce budou využívány moderní vyučovací metody, které zvyšují motivaci a efektivitu:
- výuka bude probíhat v odborné učebně
- teoretické i praktické řešení problému, studium literatury, praktická činnost týkající se technické praxe, cvičení dovedností
- individuální práce žáků
- prezentace dosažených výsledků
- samostudium
- diskuze
Pomůcky
- výpočetní technika (PC, NB)
- program pro 2D a 3D konstruování
- strojnické tabulky
- uvedená literatura
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
Ze zadaného tvaru a zatížení konstrukce zhotoví:
1. Výpočtovou zprávu:
- určí, zda je OK tvarově a staticky určitá
- určí síly v jednotlivých prutech, použije styčníkovou metodu
- zkontroluje graficky Cremonovým obrazcem
- navrhne profily jednotlivých prutů
- pruty namáhané na tlak zkontroluje na vzpěr
2. Výkresová dokumentace
- výkres sestavy
- navržení šroubovaného a svařovaného styčníku
Kritéria hodnocení
Aby žák mohl řešit komplexní úlohu, musí napsat vstupní test.
Hodnocení komplexní úlohy:
- výpočet vazbových sil, statická a tvarová určitost OK - 10%
- výpočet sil v jednotlivých prutech, styčníková metoda - 10%
- grafické řešení, Cremonův obrazec - 10%
- návrh profilů prutů - 10%
- výpočet šroubovaného a svařovaného styčníku - 10%
- výkresová dokumentace, sestava - 30%
- detaily zadaných styčníků - 20%
Klasifikace převodem z bodového nebo percentuálního hodnocení:
- 90 – 100 % 1
- 80 – 89 % 2
- 66 – 79 % 3
- 40 – 65 % 4
- 0 – 39 % 5
Doporučená literatura
LEINVEBER, VÁVRA, Pavel. Strojnické tabulky.
R. KŘÍŽ. Stavba a provoz strojů I (Část 1,2,3,4), Scientia 1995
R. KŘÍŽ A KOL. Konstrukční cvičení II., SNTL 1986
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Miroslav Hromádko. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.