Modelování databází, návrh Entitně-relačního modelu a fyzický návrh databáze
18-u-4/AC64
M (EQF úroveň 4)
18 - Informatické obory
Modelování databází a fyzický návrh databáze
SPŠ elektrotechniky a informatiky, Kratochvílova, Ostrava - Moravská Ostrava
Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů, Digitální kompetence
16. 06. 2019 20:44
8
3. ročník, 4. ročník
individuální
Cílem komplexní úlohy je otestovat u žáka dovednost pracovat s terminologií z oblasti návrhu databází, navrhnout Entitně-relační model dle požadavku.
Žák prokáže schopnost popsat entity, jejich vlastnosti a vztahy mezi entitami, nakreslit Entitně-relační model dle požadavku. Při návrhu musí být dodržena pravidla normalizace a pravidla pro integritní omezení. Podle navrženého E-R modelu vytvoří fyzický model databáze pro databázový systém Oracle. Následně pro návrh databáze použije nástroj Oracle Datamodeler.
Při řešení komplexní úlohy se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody názorně-demonstrační:
Metody praktické – vlastní činnost žáků:
Komplexní úloha může být využita v rámci předmětu praktického i teoretického vyučování.
Na úloze pracuje žák samostatně, ale bylo by možné pracovat i ve skupině 2 žáků.
Praktická forma výuky v PC učebně. Praktická realizace je rozdělena na jednotlivé úlohy, které jsou prováděny během výuky předmětu postupně všemi žáky. Některé úlohy mohou být zvoleny jako ukázkové postupy – žáci se střídají u učitelského PC s dataprojektorem. Jiné úlohy mohou sloužit jako samostatné procvičování probrané látky.
Pracovní list v příloze, stejně jako zadání praktické práce pro návrh databáze včetně správného řešení
Prospěl na výborný:
Bezchybné samostatné předvedení postupu návrhu databáze podle požadavků, včetně práce s CASE nástrojem, po implementaci fyzického modelu. Umí reagovat na změnu zadání. Dovede samostatně tvořivě řešit zadané úkoly. Vyjadřuje se přesně, plynule, s jistotou. Jeho písemné, grafické a praktické práce jsou po obsahové stránce bez závad.
Prospěl na chvalitebný:
Mírné nedostatky v předvedeném postupu návrhu databáze podle požadavků, včetně práce s CASE nástrojem, po implementaci fyzického modelu. Zvládá reagovat na změnu zadání. Pracuje samostatně a logicky správně, ale s menší jistotou a přesností. Vyjadřuje se věcně správně, ale s menší pohotovostí. Jeho písemné, grafické a praktické práce mají po obsahové stránce drobné závady.
Prospěl na dobrý:
Předvede postup návrhu databáze podle požadavků, včetně práce s CASE nástrojem, po implementaci fyzického modelu s drobnými chybami. Je méně samostatný, při řešení úloh se dopouští nepodstatných chyb, které s pomocí učitele odstraní. Vyjadřuje se správně, ale s menší jistotou. Jeho písemné, grafické a praktické práce mají po obsahové stránce závady, které se netýkají podstaty práce.
Prospěl na dostatečný:
Při modelování databáze podle požadavků není schopen samostatně pracovat. Při práci s CASE nástrojem potřebuje pomoc učitele. Není samostatný v myšlení. Při řešení úloh se dopouští podstatných chyb, které napravuje jen s pomocí učitele. Nevyjadřuje se přesně. Jeho písemné, grafické a praktické práce mají po obsahové stránce větší závady.
Neprospěl:
Nedokáže navrhnout model databáze. S CASE nástrojem neumí samostatně pracovat. Na otázky učitele neodpovídá správně. Úkoly řeší jen s pomocí učitele. Jeho písemné, grafické a praktické práce mají po obsahové stránce zásadní závady.
OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Renáta Revendová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.