Detekce chyb v počítačové síti
18-u-4/AC49
M (EQF úroveň 4)
18 - Informatické obory
Detekování chyb a snížení průchodnosti sítí
Střední škola a vyšší odborná škola aplikované kybernetiky s.r.o., Hradecká, Hradec Králové
Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů, Digitální kompetence
13. 06. 2019 23:45
16
4. ročník
Úloha je určena pro diagnostiku počítačových sítí, odstranění problémů, zachytávání paketů a odhalování chyb v síťových parametrech. Žáci využijí stávající datovou síť dle zadání, zjistí chybnou konfiguraci pomocí dostupných diagnostických nástrojů, odstraní problémy, odhalí chyby a ověří její správnost.
Při řešení úlohy je použita libovolná aplikace pro virtualizaci počítačové sítě, např. Packet Tracer firmy CISCO ve verzi Student (bezplatná verze).
Žák
Prostředí aplikace pro virtualizaci počítačové sítě (Packet Tracer), spuštění zadané aktivity, kontrola stávající konfigurace, popis metodického přístupu k diagnostice chyb, odstranění problémů, zachycení paketů, odhalení chyb a návrh úprav těchto parametrů – odborný výklad spojený s praktickou činností 4 hodiny.
Kontrola stávající konfigurace, popis přístupu k diagnostice chyb a odstranění problémů.
Samostatná práce dle pracovního listu – 3 hodiny.
Zachycení paketů určených k síťové komunikaci pomocí například aplikace Wireshark.
Samostatná práce dle pracovního listu – 5 hodin.
Odhalení chyb v síťových parametrech a návrh úprav těchto parametrů k dosažení optimálního provozu.
Samostatná práce dle pracovního listu – 4 hodiny.
Při teoretickém výkladu žáci provádějí na svých počítačích kontrolu konfigurace aktivity v aplikaci pro virtualizaci a následné činnosti synchronně s vyučujícím.
Praktické úlohy zadávat v pořadí se vzrůstající složitostí (kontrola stávající konfigurace, popis metodického přístupu k diagnostice chyb, odstranění problémů, zachycení paketů, odhalení chyb a návrh úprav těchto parametrů).
U úlohy důsledně vyžadovat vypracování aktivity.
Komplexní úloha bude řešena ve specializované počítačové učebně.
Vybavení počítačové učebny:
Počítač učitele, dataprojektor, plátno.
Individuální počítače pro každého žáka.
Všechny počítače musí mít nainstalovanou aplikaci pro virtualizaci počítačové sítě (Packet Tracer, Wireshark nebo obdobný SW).
Žáci mají splnit jednu úlohu, ve které mají opravit stávající síťovou topologii dle zadání:
Pomocí simulace ověří funkčnost komunikace jednotlivých koncových zařízení. Pokud řešení není formálně správné, chyby odstraní.
K úloze vypracují protokol s následující strukturou:
Hodnocení úlohy se skládá ze dvou částí:
Identifikace a popis chyb v počítačové síti dle schématu. Úkol je splněn, pokud budou správně odhaleny chyby pomocí zachycených paketů ve stávající infrastruktuře a bude navržena úprava těchto parametrů k dosažení optimálního provozu sítě. Toto dílčí hodnocení má 30% váhu z celkového hodnocení. Hodnotí se návrh a postup výběru prvku dle vhodnosti kritérií.
Aktivita v aplikaci pro virtualizaci počítačové sítě (Packet Tracer). Úkol je splněn za předpokladu, že v simulaci bude počítačová topologie zcela funkční, koncová zařízení budou komunikovat mezi sebou a všechny chyby budou odstraněny. Za každé nefunkční zařízení se známka snižuje o půl stupně, v případě, že žák chybu na doporučení učitele odstraní. Pokud ani poté nebude celá síťová topologie funkční, je tato část hodnocena jako nesplněná. Toto dílčí hodnocení má 70% váhu z celkového hodnocení úlohy.
Pro splnění komplexní úlohy je potřeba, aby žák splnil každé ktitérium alespoň na 50%, celkový průměr obou částí musí být 60%. Za skupinovou práci jsou žáci hodnoceni jako celek.
ODOM W., HEALY R., MEHTA N.: Směrování a přepínání sítí. 1. vydání. Brno: Computer Press, a.s., 2009. 879 s. ISBN 978-80-251-2520-5.
Další materiály jsou k dispozici pro studenty nebo lektory Cisco Networking Academy programu viz https://www.netacad.com/courses/networking
Jedná se o kurzy:
Teoretická část úlohy bude řešena ve skupině max. 12 žáků. Praktická část může být řešena buď individuálně, nebo ve skupinách max. 3 žáků.
Pro úspěšné řešení úlohy je třeba, aby žáci měli absolvované moduly:
OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Miloslav Penc, Jan Lang. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.