Kalení a popouštění sekáčů – úloha pro odborný výcvik
23-u-3/AC14
H (EQF úroveň 3)
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
Tepelné zpracování kovů
Střední průmyslová škola Jeseník, Dukelská, Jeseník
Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů
10. 06. 2019 12:56
8
1. ročník
individuální
Komplexní úloha vychází z předchozí komplexní úlohy Tepelné zpracování ocelí v návaznosti na již vytvořený modul Tepelné zpracování kovů
Žák:
Žáci chápou praktické důvody tepelného zpracování ocelí a vysvětlí změny struktury a vlastností materiálu součástí po kalení a popouštění
Žáci pracují samostatně pod dohledem učitele odborného výcviku
Realizace této komplexní úlohy probíhá v dílnách odborného výcviku
Zadání:
Teoretická část:
Vysvětlit vlastnosti oceli před kalením a po něm, v čem je význam popouštění.
Praktická část:
Příprava výhně, provést vlastní kalení – zahřátí sekáče ve výhni (5 – 7 min. dle velikosti sekáče), očištění ocelovým kartáčem, ponoření do vody na 10 – 15 s. Následuje popuštění v elektrické peci, závěrečný úklid pracoviště
Úvodní ústní prověření odborných znalostí z oblasti tepelného zpracování kovů
Písemný návrh pracovního postupu
Vlastní provedení kalení a popouštění sekáče
Závěrečná zkouška sekáče na běžné konstrukční oceli tř. 10 nebo tř. 11
Hodnocení výsledků:
VÁVRA, P. Strojnické tabulky pro SPŠ strojnické. 2. vydání, Praha, SNTL, 1984.
LEINVEBER, J., VÁVRA, P. Strojnické tabulky. 1. vydání, Úvaly, ALBRA, 2003. ISBN 80 – 86490 – 74 – 2.
BOTHE, O. Strojírenská technologie. 5.vydání, Praha SNTL, 1989.
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jan Hurtečák. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.