Osciloskop a jeho využití
26-u-3/AA19
H (EQF úroveň 3)
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
Základy měření s osciloskopem
Střední průmyslová škola Chrudim, Čáslavská, Chrudim
Kompetence k řešení problémů, Matematické kompetence
09. 12. 2018 15:29
8
3. ročník, 4. ročník
skupinové
2
Cílem komplexní úlohy je osvojení znalostí a dovedností žáky v oblasti základních měření s osciloskopem, nastavení osciloskopu, zobrazení průběhu a odečtení hodnot, zapojení, výpočet, určení velikosti, postup při měření i vyhodnocení výsledků měření.
Žák:
- popíše princip analogového a digitálního osciloskopu;
- nastaví správně osciloskop ovládacími prvky;
- vysvětlí, jak se s osciloskopem zobrazuje a měří;
- odečítá a vyhodnocuje zobrazované údaje, správně interpretuje naměřené výsledky.
Popis blokového schéma a ovládacích prvků osciloskopu do pracovních listů, porovnání vlastností a použití analogového a digitálního osciloskopu - zápis do sešitu.: 2 hod.
Měření v režimu Y/T, odečítání velikosti napětí (amplitudy, okamžité hodnoty), odečítaní časových intervalů (periody) - praktická měření: 2 hod.
Určení frekvence pomocí periody, určení fázového posunu z časového zpoždění, určení frekvence a fázového posunu pomocí Lissajousových obrazců - praktická měření: 2 hod.
Měření v režimu X/Y, zobrazení V-A charakteristik lineárních a nelineárních součástek - praktická měření: 2 hod.
Úloha je realizována formou teoreticko-praktické výuky, řešení úlohy bude probíhat v kmenové učebně a v elektrotechnické laboratoři.
- analogový a digitální osciloskop
- funkční generátor, zdroj střídavého napětí
- osciloskopické sondy
- rezistor, cívka a kondenzátor
- polovodičové součástky (diody a tranzistory)
- vodiče
Popis principu analogového a digitálního osciloskopu, přesnost nastavení a zobrazení požadovaných průběhů, odečtení a vyhodnocení zobrazovaných údajů, interpretace naměřených výsledků.
Písemné zkoušení - teoretický test - 10 uzavřených testových úloh (5 s výběrem odpovědi, 5 přiřazovacích) na téma:
- blokové schéma analogového a digitálního osciloskopu
- popis a nastavení ovládacích prvků osciloskopu
- srovnání vlastností a výhod analogového a digitálního osciloskopu
- odečtení velikosti amplitudy a periody ze zobrazeného průběhu
- určení frekvence napětí z odečtené periody
Praktická měření:
- zobrazení časového průběhu napětí
- zobrazení V-A charakteristik pasivních a polovodičových součástek
- zobrazení Lissajousových obrazců, odečtení frekvence a fázového posunu
Samostatná práce:
- žák provede praktická měření a vyhodnotí výsledky (protokol z měření)
- žák nakreslí schéma zapojení a vypracuje postup při měření V-A charakteristik, frekvence a fázového posunu pomocí osciloskopu
Žák uspěl, pokud splnil všechny tři části zkoušky.
Výslednou známka bude určena jako vážený průměr s váhou dílčích zkoušek - písemné zkoušení - test 1, praktická měření 2, samostatná práce 2. (Každou známku vynásobit její vahou, poté je sečíst a následně vydělit součtem vah.)
Prospěl na výborný:
Žák provede praktická měření a vyhodnotí správně výsledky. Nakreslí schéma zapojení a vypracuje postup při měření V-A charakteristik, frekvence a fázového posunu pomocí osciloskopu. Správně nastaví a odečte ze zobrazeného průběhu požadované hodnoty.
Minimálně 90 % správných odpovědí v závěrečném teoretickém testu.
Prospěl na chvalitebný:
Žák provede praktická měření a vyhodnotí výsledky s drobnými chybami, které po upozornění odstraní. Nakreslí schéma zapojení a vypracuje postup při měření V-A charakteristik, frekvence a fázového posunu pomocí osciloskopu s drobnými nedostatky. Správně nastaví a odečte ze zobrazeného průběhu požadované hodnoty.
Minimálně 75 % správných odpovědí v závěrečném teoretickém testu.
Prospěl na dobrý:
Žák provede praktická měření. Výsledky vyhodnotí s chybami, které po upozornění odstraní. S pomocí učitele nastaví a odečte ze zobrazeného průběhu požadované hodnoty.
Minimálně 65 % správných odpovědí v závěrečném teoretickém testu.
Prospěl na dostatečný:
Žák provede praktická měření a vyhodnotí výsledky jen s pomocí učitele. Nastavení a odečtení ze zobrazovaného průběhu zvládá s velkými obtížemi, chyby po upozornění odstraní, případně doplní chybějící údaje.
Minimálně 50 % správných odpovědí v závěrečném teoretickém testu.
Neprospěl:
Méně než 50 % správných odpovědí v teoretickém testu.
Nesplní měření praktické úlohy, neodevzdá protokol s vyhodnocením měření, nedokáže nastavit a odečítat ze zobrazovaného půběhu na oscilokopu.
Elektrotechnická měření, BEN - technická literatura, Praha 2002. ISBN 80-7300-022-9
Václav Malina, Poznáváme elektroniku VII. OSCILOSKOPY, nakladatelství Kopp, České Budějovice 2013, ISBN 80-7232-175-7
Ladislav Hladík, Osciloskopy a jejich použití, Sdělovací technika 2002, ISBN: 80-901936-8-4
J. Boltík, M. Čenský, Elektronická zařízení pro 4. ročník SPŠ elektrotechnických, SNTL Praha 1988
https://eluc.kr-olomoucky.cz/verejne/lekce/745
https://docplayer.cz/7530410-Merici-technika-7-merici-technika.html
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Stanislav Pleninger. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.