Nabíjení elektromobilů
26-u-3/AB71
H (EQF úroveň 3)
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
Nabíjecí stanice elektromobilů
Střední odborná škola energetická a stavební, Obchodní akademie a Střední zdravotnická škola, Chomutov, příspěvková organizace, Na Průhoně, Chomutov
Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů, Digitální kompetence
13. 05. 2019 10:19
12
2. ročník, 3. ročník, 4. ročník
individuální
Cílem je ověřit znalosti žáků, které získali v teoretické části modulu, ověřit schopnost žáků vyhledat si potřebné informace z různých zdrojů, rozlišovat informace podstatné a irelevantní a zjistit, jak jsou schopni s danými informacemi pracovat a následně je prezentovat dále. Úlohou je zpracování pojmové mapy, která bude vysvětlovat principy dobíjení elektromobilů
Odborné kompetence:
- popsat základní principy nabíjení elektromobilů;
- popsat jednotlivé typy baterií pro elektromobily;
- provádět diagnostické práce na jednotlivých typech baterií;
- provádět montážní a údržbářské práce na jednotlivých typech nabíjecích stanic;
- popsat jednotlivé typy nabíjecích stanic;
- používat a zpracovávat technickou dokumentaci;
- dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci.
Žák:
definuje základní druhy baterií pro elektromobily;
popíše rozdíly mezi jednotlivými druhy baterií;
popíše rozdíly mezi jednotlivými druhy nabíjecích stanic;
rozlišuje základní části jednotlivých druhů nabíjecích stanic;
volí vhodné postupy při údržbě nabíjecích stanic;
vyzná se v elektrotechnických schématech;
rozumí technické dokumentaci
1 hodina - zadání a zvolení okruhu z problematiky nabíjení elektromobilů (okruh si žák volí sám)
4 hodiny - vyhledávání relevantních informací z dostupných zdrojů
5 hodin - vytváření pojmové mapy
2 hodiny - přednesení pojmové mapy, hodnocení
Je třeba žáky motivovat, aby si téma z vybrané problematiky zvolili minimálně 2 dny předem Budou tak mít možnost opatřit si potřebné materiály, ze kterých mohou čerpat informace. Žáci by se neměli spoléhat pouze na zdroje získané z internetu. V první hodině se vybrané téma zkonzultuje, učitel může poradit, na co by se měl žák zaměřit.
v praktickém i teoretickém vyučování
Technické vybavení:
počítač, dataprojektor, promítací plátno, přístup k internetu
Pomůcky pro žáka:
počítač s přístupem na internet, psací a rýsovací potřeby, potřebný software
- vytvoření pojmové mapy ze zvoleného okruhu
- promítnutí a přednesení vypracované mapy před skupinou žáků a hodnotitelem
1. žák vypracuje pojmovou mapu ze zvoleného okruhu, který si sám zvolil
2. žák provede promítnutí a přednesení vypracované mapy před skupinou žáků a hodnotitelem, čas prezentování je určen na 10 minut
Hodnotí se:
- obsah pojmové mapy (maximálně 10 bodů), body se strhávají za nedodržení tématu, za odklonění se od zadání, za chyby, které jsou v rozporu s danou problematikou
- provedení pojmové mapy (maximálně 10 bodů), body se strhávají za nedodržení základních pravidel pro vytvoření pojmové mapy, zvolení nevhodného pozadí, za špatnou čitelnost, za použití nevhodné velikosti písma, za použití nevhodné barvy písma, nevýraznost pojmové mapy
- přednesení pojmové mapy (maximálně 10 bodů), body se strhávají za nepatřičné vystupování při prezentování, nedodržení času prezentování
Celkové hodnocení:
Prospěl na výborný:
Žák dosáhne v celkovém součtu 30-28 bodů
Prospěl na chvalitebný:
Žák dosáhne v celkovém součtu 27-25 bodů
Prospěl na dobrý:
Žák dosáhne v celkovém součtu 24-22 bodů
Prospěl na dostatečný:
Žák dosáhne v celkovém součtu 21-19 bodů
Neprospěl, nedostatečný:
Žák dosáhne v celkovém součtu 18 bodů a méně
Tkotz, K. a kol.: Příručka pro elektrotechnika, Europa-Sobotáles cz. s.r.o., Praha, 2012.
BASTIAN, P. a kol.: Praktická elektrotechnika, Europa-Sobotáles cz. s.r.o., Praha, 2012.
HÄBERLE, G. a kol.: Elektrotechnické tabulky pro školu i praxi, Europa-Sobotáles cz. s.r.o., Praha, 2006.
BERKA, Š.: Elektrotechnická schémata a zapojení 1, BEN – technická literatura, Praha, 2008.
Vybrané normy ČSN:
- ČSN EN 50 110-1 ed. 3 – Obsluha a práce na elektrickém zařízení
- ČSN 33 2000-4-41 ed. 3 – Ochrana před úrazem elektrickým proudem
- ČSN 33 2000-7-701 ed. 2 – Elektroinstalace v prostorách s vanou nebo sprchou
- ČSN 33 0165 ed. 2 – Značení vodičů barvami a číslicemi
- ČSN 33 2000-5-52 ed. 2 – Výběr soustav a stavba vedení
- ČSN ISO 3864-1 – Bezpečnostní barvy a značky
https://www.alza.cz/elektromobily-podrobne
https://fdrive.cz/serialy/historie-elektromobilu
http://www.elektromobily-os.cz/stru%C4%8Dn%C3%A1-historie-elektromobilu
Jan, Ždánský,Kubát: Automobily (5)-Elektrotechnika motorových vozidel I, Avid Brno 2012
Kameš Josef: Alternativní pohon automobilů, BEN Praha 2004
Hromádko Jan: Speciální spalovací motory a alternativní pohony, Grada Praha 2012
Bartoš Václav: Elektrické stroje, ZČU Plzeň 1998
Kůs Václav: Elektrické pohony a výkonová elektronika, ZČU Plzeň 2006
Elektromobilita, příloha časopisů Automa a Elektro 2011
http://www.odbornecasopisy.cz/elektro/clanek/mereni-pri-udrzbe-pohonu-a-motoru-9-cast--2111
http://www.odbornecasopisy.cz/elektro/clanek/mereni-pri-udrzbe-pohonu-a-motoru-10-cast-jak-a-kde-pomuze-termovize-pri-udrzbe-pohonu-a-motoru--2112
SSP527_e-upl.pdf (Volkswagen AG, Wolfsburk - servisní školení, samostudijní program 527)
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vladimír Arnold. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.