Pohony elektromobilů
26-u-3/AB70
H (EQF úroveň 3)
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
Elektrické pohony elektromobilů
Střední odborná škola energetická a stavební, Obchodní akademie a Střední zdravotnická škola, Chomutov, příspěvková organizace, Na Průhoně, Chomutov
Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů, Digitální kompetence
13. 05. 2019 09:51
12
2. ročník, 3. ročník, 4. ročník
individuální
Cílem je ověřit znalosti žáků, které získali v teoretické části modulu, ověřit schopnost žáků vyhledat si potřebné informace z různých zdrojů, rozlišovat informace podstatné a irelevantní a zjistit, jak jsou schopni s danými informacemi pracovat a následně je prezentovat dále. Úlohou je zpracování prezentace o patnácti snímcích z problematiky pohonů elektromobilů.
Odborné kompetence:
- popsat jednotlivé typy pohonů pro elektromobily;
- provádět diagnostické práce na jednotlivých typech pohonů;
- provádět montážní a údržbářské práce na jednotlivých typech pohonů;
- používat a zpracovávat technickou dokumentaci;
- dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci.
Žák:
definuje základní druhy pohonů;
popíše rozdíly mezi jednotlivými druhy pohonů;
rozlišuje základní části jednotlivých druhů pohonů;
volí vhodné postupy při údržbě pohonů;
vyzná se v elektrotechnických schématech;
popíše jednotlivé technologické postupy montáže a demontáže pohonů;
chápe technickou dokumentaci.
1 hodina - zadání a zvolení tématu pro zpracování
4 hodiny - vyhledávání relevantních informací z potřebných zdrojů
5 hodin - vytváření prezentace z vybrané problematiky (15 snímků)
2 hodiny - přednesení prezentace před skupinou žáků, hodnocení
Je třeba žáky motivovat, aby si téma z vybrané problematiky zvolili minimálně 2 dny předem Budou tak mít možnost opatřit si potřebné materiály, ze kterých mohou čerpat informace. Žáci by se neměli spoléhat pouze na zdroje získané z internetu. V první hodině se vybrané téma zkonzultuje, učitel může poradit, na co by se měl žák zaměřit.
V praktickém i teoretickém vyučování.
Technické vybavení:
počítač, dataprojektor, promítací plátno, potřebný software
Pomůcky pro žáka:
počítač s přístupem na internet, elektrotechnické normy, psací potřeby, literatura
- vytvoření prezentace o patnácti snímcích z vybrané problematiky pohonů, okruh si žák volí sám
- promítnutí a přednesení vypracované prezentace před skupinou žáků a hodnotitelem
1. žák vypracuje prezentaci o patnácti snímcích z vybraného okruhu problematiky pohonů, čas prezentace je určen na 10 minut
2. žák provede promítnutí a přednesení své prezentace skupině žáků a hodnotiteli
Hodnotí se:
- obsah prezentace (maximálně 10 bodů), body se strhávají za nedodržení tématu prezentace, za odklonění se od zadání, za chyby, které jsou v rozporu s danou normou
- provedení prezentace (maximálně 10 bodů), body se strhávají za nedodržení základních pravidel pro prezentaci, zvolení nevhodného pozadí, za špatnou čitelnost, za použití nevhodné velikosti písma, za použití nevhodné barvy písma
- přednesení prezentace (maximálně 10 bodů), body se strhávají za nevhodné vystupování při prezentování, nedodržení času prezentace
Celkové hodnocení:
Prospěl na výborný:
Žák dosáhne v celkovém součtu 30-28 bodů
Prospěl na chvalitebný:
Žák dosáhne v celkovém součtu 27-25 bodů
Prospěl na dobrý:
Žák dosáhne v celkovém součtu 24-22 bodů
Prospěl na dostatečný:
Žák dosáhne v celkovém součtu 21-19 bodů
Neprospěl, nedostatečný:
Žák dosáhne v celkovém součtu 18 bodů a méně
Tkotz, K. a kol.: Příručka pro elektrotechnika, Europa-Sobotáles cz. s.r.o., Praha, 2012.
BASTIAN, P. a kol.: Praktická elektrotechnika, Europa-Sobotáles cz. s.r.o., Praha, 2012.
HÄBERLE, G. a kol.: Elektrotechnické tabulky pro školu i praxi, Europa-Sobotáles cz. s.r.o., Praha, 2006.
BERKA, Š.: Elektrotechnická schémata a zapojení 1, BEN – technická literatura, Praha, 2008.
Vybrané normy ČSN:
- ČSN EN 50 110-1 ed. 3 – Obsluha a práce na elektrickém zařízení
- ČSN 33 2000-4-41 ed. 3 – Ochrana před úrazem elektrickým proudem
- ČSN 33 0165 ed.2 – Značení vodičů barvami a číslicemi
- ČSN ISO 3864-1 – Bezpečnostní barvy a značky
https://www.alza.cz/elektromobily-podrobne
https://fdrive.cz/serialy/historie-elektromobilu
http://www.elektromobily-os.cz/stru%C4%8Dn%C3%A1-historie-elektromobilu
Jan, Ždánský,Kubát: Automobily (5)-Elektrotechnika motorových vozidel I, Avid Brno 2012
Kameš Josef: Alternativní pohon automobilů, BEN Praha 2004
Hromádko Jan: Speciální spalovací motory a alternativní pohony, Grada Praha 2012
Bartoš Václav: Elektrické stroje, ZČU Plzeň 1998
Kůs Václav: Elektrické pohony a výkonová elektronika, ZČU Plzeň 2006
Elektromobilita, příloha časopisů Automa a Elektro 2011
http://www.odbornecasopisy.cz/elektro/clanek/mereni-pri-udrzbe-pohonu-a-motoru-9-cast--2111
http://www.odbornecasopisy.cz/elektro/clanek/mereni-pri-udrzbe-pohonu-a-motoru-10-cast-jak-a-kde-pomuze-termovize-pri-udrzbe-pohonu-a-motoru--2112
SSP527_e-upl.pdf (Volkswagen AG, Wolfsburk - servisní školení, samostudijní program 527)
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vladimír Arnold. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.