VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Výroba vánočky
Kód úlohy
29-u-2/AB68
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
E (dvouleté, EQF úroveň 2)
H (EQF úroveň 3)
Skupiny oborů
29 - Potravinářství a potravinářská chemie
Vazba na vzdělávací modul(y)
Kynutá těsta
Škola
Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant, Bělíkova 1387, příspěvková organizace, Bělíkova, Frýdlant
Klíčové kompetence
Datum vytvoření
06. 05. 2019 13:39
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
12
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
2. ročník, 3. ročník
Řešení úlohy
skupinové
Doporučený počet žáků
3
Charakteristika/anotace
Výroba vánočky – nácvik výroby kvásku, tvarování a pečení vánočky
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
- vyjmenuje potřebné suroviny na výrobu kynutého těsta/vánočky
- popíše výrobu vánočky
- uvede postup výroby kvasného stupně
- tvaruje, zdobí vánočku a zhodnotí postup výroby vánočky
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
Žáci:
- seznámí se s technologickým postupem výroby vánočky: 1 hodina v učebně
- sledují výrobu na videu (YouTube) – vybírají vhodný způsob: 2 hodiny v učebně
- připraví si seznam vhodných surovin a pomůcek na výuku: 1 hodina – domácí příprava
- vyzkouší si v cvičné kuchyni nebo v pekařské/cukrářské dílně přípravu vzorku kvasného stupně a těsta, sledují dobu a mohutnost kynutí, pečou vánočku a vše zaznamenávají do pracovních listů nebo sešitů: 6 hodin
- předvádějí a hodnotí naučený postup tvarování vánočky před spolužáky v rámci prezentací: 2 hodiny
Metodická doporučení
Komplexní úloha se uplatní v rámci výuky modulu Kynuté těsto.
- Žáci budou ve třídě sledovat ukázky výroby vánočky na videu (YouTube).
- V rámci domácí přípravy vyberou i další způsoby výroby vánočky.
- Ve třídě prezentují vybraný postup výroby vánočky a s ostatními žáky se seznámí s postupem přípravy kvásku.
- Při výuce používají pracovní listy a PowerPointovou prezentaci vytvořenou pedagogem.
- Žáci vytvoří skupiny (dvojice až trojice), ve kterých budou provádět nácviky: výrobu kvásku, těsta, tvarování, dekorování a pečení vánočky.
- Žáci sami předvádějí výrobu vánočky a vzájemně se hodnotí.
Způsob realizace
Úkoly této komplexní úlohy budou žáci vypracovávat v teoretické výuce, která bude probíhat v učebně, cvičné kuchyni nebo v pekařské/cukrářské dílně.
Některé úkoly budou probíhat v rámci domácí přípravy.
Pomůcky
Cvičná kuchyně nebo v pekařské/cukrářské dílně, multifunkční učebna, suroviny pro výrobu vánočky.
Psací potřeby, sešit, pracovní list.
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
Žáci vytvarují a upečou vánočku; zhodnotí a zdůvodní případné vady vzniklé při výrobě vánočky.
Kritéria hodnocení
Hodnotíme jednotlivé části komplexní úlohy:
- Splnění domácího úkolu: příprava seznamu pomůcek a surovin na výrobu vánočky
- Samostatnost při výrobě vzorku kvasného stupně
- Aktivita při nácviku tvarování vánočky
- Předvedení hotového výrobku a popis některých dílčích úkonů při výrobě vánočky
Doporučená literatura
Poznámky
Úloha je určena pro řešení ve 2–3členných skupinách.
Obsahové upřesnění
OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Yvona Baboráková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.