VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Jatečné maso
Kód úlohy
65-u-3/AB42
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus
Vazba na vzdělávací modul(y)
Potraviny živočišného původu
Škola
Střední odborná škola Josefa Sousedíka Vsetín, Benátky, Vsetín
Klíčové kompetence
Kompetence k učení, Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
Datum vytvoření
23. 04. 2019 16:59
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
20
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
2. ročník, 3. ročník
Řešení úlohy
individuální, skupinové
Doporučený počet žáků
1
Charakteristika/anotace
Hlavním cílem komplexní úlohy je poskytnout žákům teoreticky základní znalosti o jatečném mase v takovém rozsahu, aby byli schopni určit u jednotlivých druhů mas jeho jakostní třídu, popsat použití jednotlivých druhů mas v kuchyni a jejich možnosti pro technologické zpracování.
Žák využívá základní teoretické znalosti jatečného masa, jeho charakteristiky, složení, druhů zrání, kažení masa a veterinární kontroly.
Komplexní úloha je rozdělena do dílčích částí, které jsou uvedeny ve formuláři komplexní úlohy. Zadání a řešení jsou uvedeny v jednotlivých přílohách.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
- používá odbornou terminologii při určování tržních druhů masa
- zařadí maso podle jeho kvality
- popíše zpracování jednotlivých částí masa v kuchyni
- uplatní teoretické znalosti a uvede možnosti technologického zpracování masa
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
- žák používá odbornou terminologii při určování tržních druhů masa
- sleduje prezentace na dané téma a reaguje na dotazy učitele
- na praktických příkladech aplikuje získané teoretické poznatky
- zhodnotí tučnost jednotlivých částí jatečných mas
- žák zařadí maso podle jeho kvality
- rozezná u jednotlivých druhů mas jejich části
- zařadí jatečné maso do skupin
- popíše zpracování jednotlivých částí masa v kuchyni
- vysvětlí, jak lze jednotlivé části jatečného masa technologicky zpracovat
- navrhne příklady využití jatečného masa
Doporučený časový rozvrh činí 18 vyučovacích hodin.
- uplatní teoretické znalosti a uvede možnosti technologického zpracování masa
- vyplní pracovní listy č. 1, 2, 3, 4, kde uvede příklady využití jednotlivých druhů mas (hovězí, vepřové, telecí, skopové) v kuchyni
Doporučený časový rozvrh činí 2 vyučovací hodiny.
Metodická doporučení
Komplexní úloha může být využita v teoretické výuce i v odborném výcviku výše uvedených oborů a je rozdělena do dílčích částí.
- dílčí část
- vhodná forma výuky je výklad učitele doplněný o prezentace, práce s odbornou literaturou a názorné videoukázky
- k úspěšnému dosažení výsledků je doporučeno řízené procvičování (kladení vhodných otázek), pravidelné opakování učiva a diskuze
- diskuse rozvine u žáků schopnost aktivně a pohotově využívat jejich myšlenkové operace, formulovat podstatu problém a přesně se vyjadřovat
- žáci se aktivně zapojují a opakují si získané teoretické poznatky
- žák konkrétní odpovědi obhájí před učitelem a třídou
- dílčí část
- pracovní listy – 1, 2, 3, 4 slouží k ověření teoretických znalostí a poznatků
- učitel seznámí žáky se zadáním, připomene postup při řešení
- žák následně pracuje samostatně, aktivně pracuje s pracovními listy, čímž rozvíjí vlastní myšlenkovou kulturu, získává vědomosti i myšlenkové dovednosti, rozvíjí vlastní iniciativu, poznává potřeby uplatnitelné v odborné praxi
- učitel vede žáky k samostatné činnosti, objasňuje a zodpovídá případné dotazy žáků k dané problematice
- dílčí část
- učitel dohlíží na průběh činnosti a konzultuje se žáky jejich chyby
- učitel kontroluje správnost odpovědí
- učitel provede závěrečné hodnocení
Způsob realizace
teoretická, průřezová, povinná
Pomůcky
Výuka probíhá v klasické učebně, s využitím informačních a komunikačních technologií (dataprojektor, PC) a dalšími pomůckami.
Technické vybavení učebny:
- Počítač s připojením na internet
- Dataprojektor
- Plátno na promítání (interaktivní tabule)
Učební (odborné) pomůcky pro žáka:
- Učebnice Marie Šebelová. Potraviny a výživa
- Záznamový blok
- Psací potřeby
Učební (odborné) pomůcky pro učitele:
- Shodné s požadavky na žáka
- Pracovní listy pro samostatnou práci žáků, počet vyhotovení odpovídá počtu žáků ve třídě
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
- dílčí část
- žáci získávají prostřednictvím učitele teoretické poznatky o jatečném mase
- dílčí část
- pracovní listy č. 1, 2, 3, 4 – použití jatečného masa
- dílčí část
- hodnocení pracovních listů
Kritéria hodnocení
- dílčí část
- předpokládá se spolupráce učitele se žákem
- posuzuje se věcná správnost výkladu pojmů
- posuzuje se správná aplikace teoretických poznatků do praktických příkladů
- oceňuje se aktivita žáka
- dílčí část
- žák vyplňuje postupně 4 pracovní listy
- hodnotí se samostatnost žáka při práci
- hodnotí se forma zpracování a věcná správnost
- kladně se posuzují nadstandartní odpovědi, jež žák uvedl nad požadovaný rámec učiva a souvisí s moderními trendy v gastronomii
- každý pracovní list má samostatné hodnocení
- dílčí část – Hodnotí se práce ve vyučovacích hodinách
- 100–90 % správných odpovědí – 1
- 80–70 % správných odpovědí – 2
- 50 % správných odpovědí – 3
- 40–30 % správných odpovědí – 4
- 20 % a méně správných odpovědí – 5
Doporučená literatura
Marie Šebelová. Potraviny a výživa. Praha: Parta, 2004. ISBN:80-7320-054-6.
Peter Anderle, Dr. Helmuth Schwarz. Zbožíznalství. 2. vydání. Praha: SNTL, 1996. ISBN: 80-902110-3-8.
L. Bláha, F. Šrek. Suroviny. Praha: Informatorium, 1999. ISBN: 80-86073-44-0.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Františka Vyškovská. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.