Detail komplexní úlohy Jatečné maso

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název komplexní úlohy/projektu

Jatečné maso

Kód úlohy

65-u-3/AB42

Využitelnost komplexní úlohy

Kategorie dosaženého vzdělání

H (EQF úroveň 3)

L0 (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus

Vazba na vzdělávací modul(y)

Potraviny živočišného původu

Škola

Střední odborná škola Josefa Sousedíka Vsetín, Benátky, Vsetín

Klíčové kompetence

Kompetence k učení, Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám

Datum vytvoření

23. 04. 2019 16:59

Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání

20

Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání

Poznámka k délce úlohy

Ročník(y)

2. ročník, 3. ročník

Řešení úlohy

individuální, skupinové

Doporučený počet žáků

1

Charakteristika/anotace

Hlavním cílem komplexní úlohy je poskytnout žákům teoreticky základní znalosti o jatečném mase v takovém rozsahu, aby byli schopni  určit u jednotlivých druhů mas jeho jakostní třídu, popsat použití jednotlivých druhů mas v kuchyni a jejich možnosti pro technologické zpracování.

Žák využívá základní teoretické znalosti jatečného masa, jeho charakteristiky, složení, druhů zrání, kažení masa a veterinární kontroly.

Komplexní úloha je rozdělena do dílčích částí, které jsou uvedeny ve formuláři komplexní úlohy. Zadání a řešení jsou uvedeny v jednotlivých přílohách.  

JÁDRO ÚLOHY

Očekávané výsledky učení

Žák:

  1. používá odbornou terminologii při určování tržních druhů masa
  2. zařadí maso podle jeho kvality
  3. popíše zpracování jednotlivých částí masa v kuchyni
  4. uplatní teoretické znalosti a uvede možnosti technologického zpracování masa

Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu

  • žák používá odbornou terminologii při určování tržních druhů masa
    • sleduje prezentace na dané téma a reaguje na dotazy učitele
    • na praktických příkladech aplikuje získané teoretické poznatky
    • zhodnotí tučnost jednotlivých částí jatečných mas
  • žák zařadí maso podle jeho kvality
    • rozezná u jednotlivých druhů mas jejich části
    • zařadí jatečné maso do skupin
  • popíše zpracování jednotlivých částí masa v kuchyni
    • vysvětlí, jak lze jednotlivé části jatečného masa technologicky zpracovat
    • navrhne příklady využití jatečného masa

Doporučený časový rozvrh činí 18 vyučovacích hodin.

  • uplatní teoretické znalosti a uvede možnosti technologického zpracování masa
    • vyplní pracovní listy č. 1, 2, 3, 4, kde uvede příklady využití jednotlivých druhů mas (hovězí, vepřové, telecí, skopové)  v kuchyni

Doporučený časový rozvrh činí 2 vyučovací hodiny.

Metodická doporučení

Komplexní úloha může být využita v teoretické výuce i v odborném výcviku výše uvedených oborů a je rozdělena do dílčích částí.

  1. dílčí část
    • vhodná forma výuky je výklad učitele doplněný o prezentace, práce s odbornou literaturou a názorné videoukázky
    • k úspěšnému dosažení výsledků je doporučeno řízené procvičování (kladení vhodných otázek), pravidelné opakování učiva a diskuze
    • diskuse rozvine u žáků schopnost aktivně a pohotově využívat jejich myšlenkové operace, formulovat podstatu problém a přesně se vyjadřovat
    • žáci se aktivně zapojují a opakují si získané teoretické poznatky
    • žák konkrétní odpovědi obhájí před učitelem a třídou
  2. dílčí část
    • pracovní listy – 1, 2, 3, 4 slouží k ověření teoretických znalostí a poznatků
    • učitel seznámí žáky se zadáním, připomene postup při řešení
    • žák následně pracuje samostatně, aktivně pracuje s pracovními listy, čímž rozvíjí vlastní myšlenkovou kulturu, získává vědomosti i myšlenkové dovednosti, rozvíjí vlastní iniciativu, poznává potřeby uplatnitelné v odborné praxi
    • učitel vede žáky k samostatné činnosti, objasňuje a zodpovídá případné dotazy žáků k dané problematice
  3. dílčí část
    • učitel dohlíží na průběh činnosti a konzultuje se žáky jejich chyby
    • učitel kontroluje správnost odpovědí
    • učitel provede závěrečné hodnocení

Způsob realizace

teoretická, průřezová, povinná

Pomůcky

Výuka probíhá v klasické učebně, s využitím informačních a komunikačních technologií (dataprojektor, PC) a dalšími pomůckami.

Technické vybavení učebny:

  • Počítač s připojením na internet
  • Dataprojektor
  • Plátno na promítání (interaktivní tabule)

Učební (odborné) pomůcky pro žáka:

  • Učebnice Marie Šebelová. Potraviny a výživa
  • Záznamový blok
  • Psací potřeby

Učební (odborné) pomůcky pro učitele:

  • Shodné s požadavky na žáka
  • Pracovní listy pro samostatnou práci žáků, počet vyhotovení odpovídá počtu žáků ve třídě

VÝSTUPNÍ ČÁST

Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů

  1. dílčí část
    • žáci získávají prostřednictvím učitele teoretické poznatky o jatečném mase
  2. dílčí část
    • pracovní listy č. 1, 2, 3, 4 – použití jatečného masa
  3. dílčí část
    • hodnocení pracovních listů

Kritéria hodnocení

  1. dílčí část
    • předpokládá se spolupráce učitele se žákem
    • posuzuje se věcná správnost výkladu pojmů
    • posuzuje se správná aplikace teoretických poznatků do praktických příkladů
    • oceňuje se aktivita žáka
  2. dílčí část
    • žák vyplňuje postupně 4 pracovní listy
    • hodnotí se samostatnost žáka při práci
    • hodnotí se forma zpracování a věcná správnost
    • kladně se posuzují nadstandartní odpovědi, jež žák uvedl nad požadovaný rámec učiva a souvisí s moderními trendy v gastronomii
    • každý pracovní list má samostatné hodnocení
  3. dílčí část – Hodnotí se práce ve vyučovacích hodinách
    • 100–90 % správných odpovědí – 1
    •  80–70 % správných odpovědí – 2
    •   50 % správných odpovědí – 3
    •  40–30 % správných odpovědí – 4
    •   20 % a méně správných odpovědí – 5

Doporučená literatura

Marie Šebelová. Potraviny a výživa. Praha: Parta, 2004. ISBN:80-7320-054-6.

Peter Anderle, Dr. Helmuth Schwarz. Zbožíznalství. 2. vydání. Praha: SNTL, 1996. ISBN: 80-902110-3-8.

L. Bláha, F. Šrek. Suroviny. Praha: Informatorium, 1999. ISBN: 80-86073-44-0.

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Františka Vyškovská. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.