Návrh a stavba osobního počítače
18-u-4/AA59
M (EQF úroveň 4)
18 - Informatické obory
Základní části počítače.
Střední škola a vyšší odborná škola aplikované kybernetiky s.r.o., Hradecká, Hradec Králové
Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů, Digitální kompetence
17. 04. 2019 16:50
8
2. ročník
individuální, skupinové
6
Úloha je určena k osvojení teoretických a praktických znalostí žáků v oblasti identifikace, instalace a konfigurace komponent osobních počítačů, navrhování počítačových sestav, jejich oprav a diagnostiky. Při řešení úlohy jsou použity komponenty pro stavbu PC.
Žák
Identifikace a volba vhodných počítačových komponent, popis a charakteristika jednotlivých variant, návrh optimálního řešení pro PC sestavu – odborný výklad: 2 hodiny;
identifikace, charakteristika a výběr vhodných komponent pro stavbu PC dle zadání; samostatná práce dle pracovního listu: 3 hodiny;
návrh a stavba PC dle zvolených komponent, zapojení a konfigurace dle zadání, kontrola funkčnosti a nastavení BIOSu; samostatná práce dle pracovního listu: 3 hodiny.
Při teoretickém výkladu žáci provádějí na svých počítačích identifikaci nabízených komponent a navrhují jejich vhodné využití a zapojení do PC sestavy synchronně s vyučujícím.
Praktické úlohy zadávat v pořadí se vzrůstající složitostí (identifikace a volba počítačových komponent, zapojení, konfigurace a nastavení BIOSu).
U úlohy důsledně vyžadovat návrh a realizaci počítačové sestavy.
Komplexní úloha bude řešena ve specializované počítačové učebně.
Vybavení počítačové učebny:
Počítač učitele, dataprojektor, plátno;
individuální počítače pro každého žáka.
Všichni žáci nebo skupina musí mít dostatečný počet počítačových komponent pro výběr a stavbu PC.
Žáci mají splnit jednu úlohu, ve které mají navrhnout a sestavit funkční počítač dle zadání:
Pomocí operačního systému a nástrojů třetích stran ověří funkčnost jednotlivých počítačových komponent a prokáže vhodné využití jednotlivých typů. Pokud řešení není formálně správné, chyby odstraní.
K úloze vypracují protokol v následujícím tvaru:
Hodnocení úlohy se skládá ze dvou částí:
Výběr vhodných počítačových komponent dle zadání. Úkol je splněn, pokud budou všechny typy komponent vhodné pro funkčnost dle jednotlivých kritérií (kompatibilita, funkce, bezpečnost, rychlost, stabilita apod.) Toto dílčí hodnocení má 30% váhu z celkového hodnocení. Hodnotí se návrh a vhodnost komponent dle výše zmíněných kritérií.
Samotná stavba a konfigurace osobního počítače. Úkol je splněn za předpokladu, že osobní počítač bude zcela funkční a správně nakonfigurovaný dle zadání. Za každou špatně zvolenou počítačovou komponentu se známka snižuje o půl stupně, v případě, že žák na upozornění vyučujícího chybu odstraní. Pokud ani poté nebude osobní počítač zcela funkční a správně zvolené typy komponent, je tato část hodnocena jako nesplněná. Toto dílčí hodnocení má 70% váhu z celkového hodnocení úlohy.
Pro splnění komplexní úlohy je potřeba, aby žák splnil každé ktitérium alespoň na 50%, celkový průměr obou částí musí být 60%. Za skupinovou práci jsou žáci hodnoceni jako celek
Klaus Dembowski, Mistrovství v HARDWARE, Computer Press. ISBN 978-80-251-2310-2.
Další materiály jsou k dispozici pro studenty nebo lektory Cisco Networking Academy programu viz https://www.netacad.com/courses/os-it/it-essentials
Jedná se o kurz IT Essentials.
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Miloslav Penc. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.