Příprava pokrmů na objednávku z jatečného masa
65-u-3/AB17
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus
Příprava pokrmů na objednávku z jatečného masa, drůbeže, zvěřiny
Střední škola Brno, Charbulova, příspěvková organizace, Charbulova, Brno
Kompetence k učení, Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
31. 03. 2019 21:00
12
3. ročník
skupinové
5
Hlavním cílem je, aby žák správně postupoval při přípravě pokrmů na objednávku z jatečného masa. Dílčími cíli jsou využívání znalostí o zrání masa, aby žák při předběžné úpravě postupoval hospodárně a ekologicky, vhodně volil tepelné úpravy pro přípravu pokrmů na objednávku z jatečného masa, správně kombinoval jednotlivé druhy masa s ostatními potravinami, přílohami a doplňky, které vyzdvihnou a podpoří chuť připravovaného pokrmů. U žáka se oceňuje schopnost kreativity a fantazie při přípravě pokrmů na objednávku.
Očekávané výsledky vzdělávání vychází z Profesní kvalifikace:
Příprava minutek 65-004-H
Kvalifikační standard:
Žák:
Volí postup práce, potřebných surovin a zařízení pro přípravu pokrmů
Provádí přejímku potravinářských surovin
Přípraví suroviny pro výrobu jídel
Úpraví jatečné maso pro kuchyňské zpracovávání
Přípraví pokrmy a speciality na objednávku
Nakládá s inventářem
Obsluhuje technologická zařízení v provozu
Organizuje práce v provozu
Provádí hygienicko-sanitační činnosti v potravinářských provozech a dodržování hygienických předpisů
Očekávané kompetence:
Žák:
Očekávané výsledky vzdělávání:
Žák:
Specifikace hlavních učebních činnosti žáka:
1. Získává teoretické znalosti o pokrmech na objednávku z hovězího a vepřového masa, doporučená hodinová dotace 5 hod.:
Žák:
2. Získává praktické dovednosti při přípravě pokrmů na objednávku z hovězího a vepřového masa, doporučená časová dotace 7 hodin:
Žák:
Metodika:
Metody slovní – dialog, diskuse.
Metody názornosti – pozorování, předvádění.
Metody praktické – pracovní činnosti.
Formy:
Organizační – hromadná výuka ve třídě, skupinová a individuální výuka v odborném výcviku.
Organizační forma výuky je teoreticky – praktická a bude probíhat v učebně a v reálném pracovním prostředí.
Ověřování teoretických poznatků:
znalosti žáků jsou ověřovány ústně, písemně, testy. Testy mohou být prováděny aktivizujícími metodami pomocí multimédií – mobilní telefon, tablet, přes interaktivní tabuli nebo webové stránky www.hellosmart.com. Žáci pomocí mobilních telefonů v časovém limitu odpovídají na zadanou otázku nebo ve svém zařízení mají testové otázky. Vyhodnocení je prováděno v procentech.
Ověřování praktických dovedností:
Žáci ověřují vědomosti na pracovištích sociálních partnerů, dále na pracovištích školy.
Ve výuce učitel využívá didaktické pomůcky – počítač, dataprojektor nebo interaktivní tabuli. Výukový materiál prezentace je určený pro učitele i pro žáky.
Žáci používají učební text a prezentace.
Na pracovišti používá učitel i žák vybavení pracoviště:
Učitel při výkladu látky používá prezentaci, která koresponduje s učebním textem. V textu jsou místa pro poznámky. Žák si v průběhu výkladu učitele dělá poznámky a doplňuje text o své postřehy.
V teoretické výuce žák vysvětlí druhy zrání masa a jejich výhody a nevýhody, popíše předběžnou úpravu masa s ohledem na ztráty, vyjmenuje vhodné části masa pro přípravu pokrmů na objednávku a vhodnou tepelnou úpravu.
V praktické části je důležité, aby žák správně postupoval při předběžné úpravě masa a jeho tepelném zpracování, vhodně volil potraviny, které podpoří chuť připravovaného pokrmu, dodržoval zásady pro zpracování masa až po finální výrobek, doporučil vhodnou přílohu.
Je vyžadována 90 % docházka.
Kritéria hodnocení vychází z hodnotícího standardu profesní kvalifikace Příprava minutek 65-004-H
Hodnocení vychází z Pravidel pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků, která jsou nedílnou součástí školního řádu. Průběžné hodnocení je prováděno známkováním.
Výstup:
Modul bude splněný po vykonání teoreticko-praktické zkoušky.
Teoretická zkouška 20 %, ústní zkouška - žák odpovídá na otázky.
Žák:
Praktická zkouška 80 %
V praxi žák připraví pokrm na objednávku s přílohou.
Žák:
Hodnotí se:
10 % - postup při předběžné úpravě – hospodárnost potravin,
30 % - dodržení pracovního postupu,
40 % - chuť pokrmu, kreativnost, fantazie při přípravě pokrmu, volbě přílohy a doplňků a úpravě na talíři.
Podklady pro text věnoval šéfkuchař Jiří Ampapa restaurace Monte-Bu, Brno.
Knihy:
POHLREICH, ZDENĚK. Kulinárium. Praha vyd. 1. Sevruga, s. r. o. 2017. 280 s. ISBN 978-80-906893-0-5.
PETERSON, JAMES. Co by měl vědět správný kuchař. Praha vyd. 2. euromedia Group, k. s. – Ikar. 432 s. ISBN 978-80-249-2147-1.
SKLENÁŘ, Josef. Biofarma Sasov. Živočišná výroba. [online]. 2009, [cit. 2019-02-21]. Dostupné z www: https://biofarma.cz/cz/o-biofarme#zoo
OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdena Predajňová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.