VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Ryby - využití při přípravě pokrmů
Kód úlohy
65-u-4/AB11
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
L0 (EQF úroveň 4)
H (EQF úroveň 3)
Skupiny oborů
65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus
Vazba na vzdělávací modul(y)
Škola
Střední odborná škola Josefa Sousedíka Vsetín, Benátky, Vsetín
Klíčové kompetence
Kompetence k učení, Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
Datum vytvoření
25. 03. 2019 20:35
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
16
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
2. ročník
Řešení úlohy
individuální, skupinové
Doporučený počet žáků
25
Charakteristika/anotace
Komplexní úloha se věnuje využití ryb při přípravě pokrmů a žákům poskytuje základní teoretické znalosti o způsobu jejich úpravy. Po absolvování komplexní úlohy budou žáci srozuměni s úpravou ryb sladkovodních i mořských. Žáci budou ovládat různé možnosti technologické přípravy pokrmů z ryb a získají odborné znalosti, jež jsou potřebné pro výkon činností ve stravovacích provozech. Komplexní úloha je rozdělena do dílčích částí, které jsou uvedeny ve formuláři komplexní úlohy. Zadání a řešení jsou uvedeny v jednotlivých přílohách.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
- Charakterizuje maso z ryb, jeho jakost, popíše složení rybího masa
- Popíše přípravu ryb před jejich zpracováním
- Vysvětlí význam marinování ryb
- Vyhledá technologické postupy úprav ryb sladkovodních a mořských
- Seznámí se s úpravou plodů moře
- Aplikuje získané teoretické poznatky
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
1. Charakterizuje maso z ryb, jeho jakost, popíše složení rybího masa 1VH
- Popíše biologickou hodnotu ryb
- Vysvětlí, jak posuzujeme kvalitu ryb čerstvých a zabitých
2. Popíše přípravu ryb před jejich zpracováním 1VH
- Vysvětlí přípravu ryb před kuchařským zpracováním
- Popíše zabíjení, čištění, kuchání, vykosťování a stahování kůže z ryb
3. Vysvětlí význam marinování ryb - 1VH
- vysvětlí způsoby marinování ryb a jejich ochucováním před tepelnou úpravou
4. Vyhledá technologické postupy úprav ryb sladkovodních a mořských – 9 VH
- Dokáže vyhledat příklady pokrmů z ryb v recepturách pokrmů
- Charakterizuje úpravu sladkovodních ryb vařením, dušením, opékáním, zapékáním, smažením a grilováním
Seznámí se s úpravou plodů moře – 2VH
- Seznámí se možnostmi úpravy mořských plodů
Aplikuje získané teoretické poznatky – 2 VH
- Uplatní teoretické znalosti a používá odbornou terminologii
- Samostatně vyplní pracovní listy č. 1, 2
- Samostatně vyplní kontrolní test
Zdůvodní své odpovědi
Metodická doporučení
Komplexní úlohu lze využít v rámci předmětu Technologie, v teoretické výuce a v odborném výcviku výše uvedeného oboru. Komplexní úloha je rozdělena do dílčích částí, které na sebe navazují. Znalosti potřebné ke splnění komplexní úlohy žák získá v teoretickém vyučování. Učitel navodí u žáků diskuzi, přičemž zachová principy interpersonálního dialogu, aby žáci byli aktivní, měli zájem o téma, vzájemně si naslouchali a poučili se navzájem z chyb.
1. dílčí část
- vhodná forma výuky je výklad učitele doplněný o prezentace, práce s odbornou literaturou a názorné videoukázky
- k úspěšnému dosažení výsledků je doporučeno řízené procvičování (kladení vhodných otázek), pravidelné opakování učiva a diskuze
- diskuse rozvine u žáků schopnost aktivně a pohotově využívat jejich myšlenkové operace, formulovat podstatu problém a přesně se vyjadřovat
- žáci se aktivně zapojují a opakují si získané teoretické poznatky
- žák konkrétní odpovědi obhájí před učitelem a třídou
2. dílčí část
- pracovní listy – 1, 2, slouží k ověření teoretických znalostí a poznatků
- učitel seznámí žáky se zadáním, připomene postup při řešení
- žák následně pracuje samostatně, aktivně pracuje s pracovními listy, čímž rozvíjí vlastní myšlenkovou kulturu, získává vědomosti i myšlenkové dovednosti, rozvíjí vlastní iniciativu, poznává potřeby uplatnitelné v odborné praxi
- učitel vede žáky k samostatné činnosti, objasňuje a zodpovídá případné dotazy žáků k dané problematice
3. dílčí část
Žák:
- vyplní kontrolní test
- dokáže vyhledat v recepturách určený pokrm z ryb
- vysvětlí, co je to rybí várka
- popíše na co je potřeba dávat pozor, při úpravě ryb vařením
- vysvětlí, čím můžeme dochucovat dušené ryby
- sdělí, které ryby jsou vhodné pro pečení
- popíše technologickou úpravu ryb pečením
- ovládá expedici pokrmů z ryb
Učitel:
- dohlíží na průběh činností
- konzultuje s žáky jejich chyby
- kontroluje správnost odpovědí
- provede závěrečné hodnocení
Způsob realizace
- Komplexní úloha bude řešena v odborné učebně.
- Organizační forma výuky - teoretická, průřezová, povinná.
Pomůcky
Teoretická výuka probíhá v klasické učebně, s využitím informačních a komunikačních technologií.
Technické vybavení:
- počítač
- MS Word, Power Point
- dataprojektor
- plátno na promítání (interaktivní tabule)
Učební (odborné) pomůcky pro žáka:
- učebnice Hana Sedláčková. Ladislav Nodl. Jaroslav Řešátko: Technologie přípravy pokrmů 4.
- Ludmila Čermáková. Ivana Vybíralová: Kuchařské práce 2.
- záznamový blok
- psací potřeby
Učební (odborné) pomůcky pro učitele:
- shodné s požadavky na žáka
- pracovní listy pro samostatnou práci žáků, počet vyhotovení odpovídá počtu žáků ve třídě
- kontrolní testy shodné s počtem žáků ve třídě
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
1. Dílčí část - žáci získávají prostřednictvím učitele teoretické poznatky o rybách a jejich způsobech úprav, na základě učebního textu a odborného výkladu si žáci pořizují zápisy.
- předpokládá se spolupráce učitele se žákem
- posuzuje se věcná správnost výkladu pojmů
- posuzuje se správná aplikace teoretických poznatků do praktických příkladů
- oceňuje se aktivita žáka
2. Dílčí část - žáci vyplňují pracovní listy, opakují si získané vědomosti na téma Ryby - využití při přípravě pokrmů.
- žák vyplňuje postupně 2 pracovní listy
- hodnotí se samostatnost žáka při práci
- hodnotí se forma zpracování a věcná správnost
- každý pracovní list má samostatné hodnocení
3. Dílčí část - žák samostatně vyplní kontrolní test.
- kontrolní test slouží jako výsledné hodnocení a zpětná vazba jak pro učitele, tak pro žáka
- hodnotí se správnost odpovědí
- kladně se posuzují nadstandartní odpovědi, jež žák uvedl nad požadovaný rámec učiva a souvisí s moderními trendy v gastronomii
Kritéria hodnocení
Komplexní úloha se považuje za splněnou při dodržení následujících kritérií:
- 3 x písemné ověření znalostí formou 2 pracovních listů, 1 testu
- 1 x ústní zkoušení znalostí za dobu realizace
Podklady pro hodnocení získává učitel zejména těmito metodami, formami, prostředky, způsoby:
- soustavným sledováním výsledků vzdělávání žáka a jeho připravenosti na vyučování
- ústním a písemným zkoušením, kontrolními písemnými pracemi
- analýzou výsledků činností žáka
Přepočet mezi procenty správných odpovědí a známkou u písemného hodnocení:
- 100 - 90% správných odpovědí 1
- 80 - 70% správných odpovědí 2
- 50% správných odpovědí 3
- 40 - 30 % správných odpovědí 4
- 20% a méně správných odpovědí 5
Doporučená literatura
Ludmila Čermáková. Ivana Vybíralová: Kuchařské práce 2. díl. Praha: Parta, 2010. ISBN:978-80-7320-156-2.
Hana Sedláčková: Technologie přípravy pokrmů 4. Praha: Fortuna, 2009. ISBN:978-80-7373-066.
Runštuk Jaroslav, Kolektiv: Receptury teplých pokrmů. Hradec Králové: Rplus, 2015. ISBN: 978-80-904093-2.
Hana Sedláčková: Technologie přípravy pokrmů 6. Praha: Fortuna, 2012. ISBN:978-80-7373-114.
Poznámky
Přehled o úloze
- Prezentace
- Pracovní list 1, 2
- Správná řešení 1, 2
- Kontrolní test + řešení
- Hodnotící tabulka
Přílohy
- Prezentace: Ryby - využití při přípravě pokrmů
- Pracovní listy: Ryby - využití při přípravě pokrmů
- Kontrolní test + řešení
- Hodnotící tabulka
Obsahové upřesnění
OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Františka Vyškovská. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.