VSTUPNÍ ČÁST
Název komplexní úlohy/projektu
Tradiční i netradiční přílohy z obilovin
Kód úlohy
65-u-4/AB01
Využitelnost komplexní úlohy
Kategorie dosaženého vzdělání
L0 (EQF úroveň 4)
H (EQF úroveň 3)
Skupiny oborů
65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus
Vazba na vzdělávací modul(y)
Škola
Střední odborná škola Josefa Sousedíka Vsetín, Benátky, Vsetín
Klíčové kompetence
Kompetence k učení, Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
Datum vytvoření
18. 03. 2019 21:58
Délka/časová náročnost - Odborné vzdělávání
8
Délka/časová náročnost - Všeobecné vzdělávání
Poznámka k délce úlohy
Ročník(y)
2. ročník
Řešení úlohy
individuální, skupinové
Doporučený počet žáků
25
Charakteristika/anotace
Komplexní úloha je zaměřena na tradiční i netradiční přílohy z obilovin. Žák se seznámí s přílohami, které se připravují z mouky, krupice a dalších obilovin. Žák se naučí technologické úpravy těchto příloh, jež jsou typické pro českou kuchyni a porozumí tomu, jak tyto přílohy rozdělujeme podle použití základních potravin, podle způsobu jejich kypření a jak se zpracovávají.
Úloha je rozdělena do dílčích částí, které jsou uvedeny ve formuláři komplexní úlohy. Zadání a řešení jsou uvedeny v jednotlivých přílohách.
JÁDRO ÚLOHY
Očekávané výsledky učení
Žák:
- Charakterizuje přílohy z obilovin
- Popíše technologické postupy úprav obilovin:
- Přílohy z mouky a krupice
- Přílohy z dalších obilovin
3. Aplikuje získané teoretické poznatky
Specifikace hlavních učebních činností žáků/aktivit projektu vč. doporučeného časového rozvrhu
1. Charakterizuje přílohy z obilovin – 1VH
- Popíše přílohy z obilovin
2. Popíše technologické postupy úprav obilovin – 5 VH
a) Přílohy z mouky a krupice
b) Přílohy z dalších obilovin
- Sleduje prezentace a výklad na dané téma a reaguje na dotazy učitele
- Vyhledá v recepturách určený pokrm
- Popíše výrobní postup knedlíků houskových, karlovarských, vařených v ubrousku a ve folii
- Vysvětlí technologický postup krupicových noků
- Popíše další přílohy z obilovin z krup, krupek, ovesných, pšeničných a žitných vloček, jáhel, pohanky a jejich úpravu
- Ovládá moderní trendy tepelné úpravy obilovin s využitím moderních zařízení
2. Aplikuje získané teoretické poznatky – 2 VH
- Uplatní teoretické znalosti a používá odbornou terminologii
- Samostatně vyplní pracovní list č. 1, 2
- Zdůvodní své odpovědi
Metodická doporučení
Komplexní úlohu lze využít v teoretické výuce a v odborném výcviku výše uvedeného oboru. Komplexní úloha je rozdělena do dílčích částí, které na sebe navazují. Znalosti potřebné ke splnění komplexní úlohy žák získá v teoretickém vyučování. Učitel navodí u žáků diskuzi, přičemž zachová principy interpersonálního dialogu, aby žáci byli aktivní, měli zájem o téma, vzájemně si naslouchali a poučili se navzájem z chyb.
1. dílčí část
- vhodná forma výuky je výklad učitele doplněný o prezentace, práce s odbornou literaturou a názorné videoukázky
- k úspěšnému dosažení výsledků je doporučeno řízené procvičování (kladení vhodných otázek), pravidelné opakování učiva a diskuze
- diskuse rozvine u žáků schopnost aktivně a pohotově využívat jejich myšlenkové operace, formulovat podstatu problém a přesně se vyjadřovat
- žáci se aktivně zapojují a opakují si získané teoretické poznatky
- žák konkrétní odpovědi obhájí před učitelem a třídou
2. dílčí část
- pracovní listy – 1, 2, slouží k ověření teoretických znalostí a poznatků
- učitel seznámí žáky se zadáním, připomene postup při řešení
- žák následně pracuje samostatně, aktivně pracuje s pracovními listy, čímž rozvíjí vlastní myšlenkovou kulturu, získává vědomosti i myšlenkové dovednosti, rozvíjí vlastní iniciativu, poznává potřeby uplatnitelné v odborné praxi
- učitel vede žáky k samostatné činnosti, objasňuje a zodpovídá případné dotazy žáků k dané problematice
3. dílčí část
- žák dokáže vyhledat v recepturách určenou přílohu
- žák popíše technologický postup přípravy přílohy z obilovin, její typické vlastnosti a expedici
- žák vysvětlí, k jakým pokrmům je možné jednotlivé úpravy obilovin zvolit jako přílohu
- učitel dohlíží na průběh činností
- učitel konzultuje s žáky jejich chyby
- učitel kontroluje správnost odpovědí
- učitel provede závěrečné hodnocení
Způsob realizace
- organizační forma výuky teoretická, průřezová, povinná
- komplexní úloha bude řešena v odborné učebně
Pomůcky
Teoretická výuka probíhá v klasické učebně, s využitím informačních a komunikačních technologií.
Technické vybavení:
- počítač
- MS Word, Power Point
- dataprojektor
- plátno na promítání (interaktivní tabule)
Učební (odborné) pomůcky pro žáka:
- učebnice Hana Sedláčková. Technologie přípravy pokrmů 2., Alena Šindelková: Kuchařské práce
- záznamový blok
- psací potřeby
Učební (odborné) pomůcky pro učitele:
- shodné s požadavky na žáka
- pracovní listy pro samostatnou práci žáků, počet vyhotovení odpovídá počtu žáků ve třídě
VÝSTUPNÍ ČÁST
Popis a kvantifikace všech plánovaných výstupů
1. Dílčí část - žáci získávají prostřednictvím učitele teoretické poznatky o tradičních i netradičních přílohách z obilovin, na základě učebního textu a odborného výkladu si žáci pořizují zápisy.
- předpokládá se spolupráce učitele se žákem
- posuzuje se věcná správnost výkladu pojmů
- posuzuje se správná aplikace teoretických poznatků do praktických příkladů
- oceňuje se aktivita žáka
2. dílčí část - žáci vyplňují pracovní listy, čímž si zopakují získané vědomosti na téma Tradiční i netradiční přílohy z obilovin.
- žák vyplňuje postupně 2 pracovní listy
- hodnotí se samostatnost žáka při práci
- hodnotí se forma zpracování a věcná správnost
3. Dílčí část - Hodnotí se práce ve vyučovacích hodinách.
- ústní prověření znalostí žáků
- kladně se posuzují nadstandartní odpovědi, jež žák uvedl nad požadovaný rámec učiva a souvisí s moderními trendy v gastronomii
- hodnocení pracovních listů
- výsledné hodnocení, zpětná vazba slouží jak učiteli, tak žákům
Kritéria hodnocení
Komplexní úloha se považuje za splněnou při dodržení následujících kritérií:
- 1x ústní zkoušení znalostí
- 2x písemné zkoušení
Podklady pro hodnocení získává učitel zejména těmito metodami, formami, prostředky, způsoby:
- soustavným sledováním výsledků vzdělávání žáka a jeho připravenosti na vyučování
- ústním a písemným zkoušením, kontrolními písemnými pracemi
- analýzou výsledků činností žáka
Při určování stupně prospěchu se hodnotí teoretické zvládnutí učiva žákem. Vyučující zároveň zohledňuje doporučení psychologických a jiných vyšetření, která mají přímý vztah ke způsobu hodnocení a získávání podkladů ke klasifikaci.
Přepočet mezi procenty správných odpovědí a známkou u písemného hodnocení:
- 100- 90% správných odpovědí 1
- 80 - 70% správných odpovědí 2
- 50% správných odpovědí 3
- 40 - 30 % správných odpovědí 4
- 20% a méně správných odpovědí 5
Doporučená literatura
Alena Šindelková. Kuchařské práce. Technologie 1. díl. Praha: Parta, 2016. 91 s. ISBN:978-80-7320-052.
Hana Sedláčková. Technologie přípravy pokrmů 2. Praha:Fortuna, 2007. 85 s. ISBN:80-7168-952-1.
Poznámky
Přehled o úloze:
- Prezentace
- Pracovní list 1, 2
- Správná řešení 1, 2
- Hodnotící tabulka
Přílohy:
- Prezentace: Tradiční i netradiční přílohy z obilovin
- Pracovní listy: Tradiční i netradiční přílohy z obilovin
- Hodnotící tabulka
Obsahové upřesnění
OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Františka Vyškovská. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.