Zúčtovací vztahy
63-m-4/AA85
Odborné vzdělávání
(odborný) teoreticko–praktický
M (EQF úroveň 4)
63 - Ekonomika a administrativa
Cizí měny v účetnictví
63-41-M/02 Obchodní akademie
20
30. 04. 2020
Modul navazuje na modul:
Modul je vhodné zařadit za moduly:
Základní znalost pojmů:
Cílem modulu je teoreticky i prakticky seznámit žáka s účtováním pohledávek a závazků.
Modul směřuje k prohloubení kompetencí směřujících k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám a prohloubení odborných kompetencí žáků v provádění typických činností.
Po ukončení modulu je žák schopen účtovat pohledávky a závazky z obchodního styku v české i cizí měně, zaúčtovat typické účetní případy týkající se daní, dotací, pohledávek a závazků vůči společníkům. Je připraven prakticky vést analytickou evidenci pohledávek a závazků a používat informace vyplývající z této evidence.
Absolvováním modulu je žák připraven optimálně využít svých znalostí k profesnímu uplatnění ve světě práce.
Žák:
Základní strategií výuky je výklad (vysvětlování) látky, řešení účetních modelových situací, řešení vzorových příkladů a praktické metody při procvičování probírané látky. Při výuce se používají pracovní listy nebo sbírka příkladů, při řešení příkladů lze využít samostatnou a skupinovou práci žáků. Výuku je vhodné doplnit souvislým příkladem (zpracování typických dokladů).
Ve výuce se prolíná teoretická a praktická část modulu, je vhodné klást důraz na nácvik pracovních činností a dovedností (pracovat s fakturami, určit účetní případy a účtování, vést analytickou evidenci, provádět přepočty pohledávek a závazků v cizí měně).
Výuka probíhá v odborné učebně, kde je vhodné využití dataprojektoru či interaktivní tabule (schémata účtování účetních případů, příklady). Pro zjišťování kurzů ČNB je možné žákům povolit mobilní telefony (přístup na internet).
Žáci si zopakují pojmy ze vstupních předpokladů, znalost těchto pojmů průběžně používají. Řeší modelové situace z běžného praktického života, příklady na pracovních listech nebo ve sbírce, souvislý příklad, pracují buď společně, samostatně nebo ve skupině (dvojice - lepší a slabší žák).
Součástí učebních činností žáků je domácí příprava a procvičování.
3. ročník
Ověření probíhá formou:
Ústní individuální zkoušení a frontální zkoušení je zaměřeno na ověření teoretických znalostí a účtování základních účetních případů.
Písemné zkoušení se skládá ze dvou testů:
Pro souvislý příklad žák obdrží účetní doklady, doklady zpracuje, určí účetní případy, zaúčtuje účetní případy do deníku, vede analytickou evidenci.
Hodnocení ústního individuálního nebo frontálního zkoušení: hodnocení znalosti teorie a účtování, kromě znalostí je hodnocena souvislost ústního projevu, uvádění příkladů, rychlost reagování.
Hodnocení písemného zkoušení (testů): % úspěšnosti: 100 % – 51 % - žák uspěl, 50 % - 0 % - žák neuspěl.
Hodnocení souvislého příkladu: kromě správného vypracování (90 % hodnocení) se hodnotí pečlivost vypracování (10 % hodnocení). % úspěšnosti: 100 % – 51 % - žák uspěl, 50 % - 0 % - žák neuspěl.
Celkové hodnocení:
Žák splnil všechny požadované výstupy modulu v případě, že ústní nebo frontální zkoušení není hodnoceno prospěchem nedostatečným a současně uspěl v písemných testech a vypracování souvislého příkladu.
Pavel Štohl, Učebnice účetnictví - 2. díl
Pavel Štohl, Sbírka příkladů k učebnici účetnictví -2. díl
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Libuše Čechová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.