Goniometrie a trigonometrie
MA-m-4/AJ32
Všeobecné vzdělávání
všeobecně vzdělávací
M (EQF úroveň 4)
L0 (EQF úroveň 4)
MA - Matematika a její aplikace
Goniometrické funkce
28
30. 04. 2020
Vstupním požadavkem jsou znalosti a dovednosti ze ZŠ (Geometrie v rovině a Funkce) a znalosti a dovednosti získané v modulech Operace s čísly, Číselné a algebraické výrazy, Rovnice a nerovnice.
Vzdělávací modul goniometrie a trigonometrie je určen žákům kategorie vzdělávání M/L0 s alespoň 10 hodinami matematiky v průběhu studia napříč všemi obory vzdělávání. Žáci se na teoretických i na konkrétních příkladech z běžného života i oboru vzdělání naučí řešit úlohy z goniometrie a trigonometrie. Naučí se využívat k řešení úloh digitální technologie a vhodný matematický software. Modul podporuje deduktivní a induktivní způsoby usuzování a rozvíjí analyticko-syntetické myšlení.
Obsahový okruh:
Žáci se na teoretických i na konkrétních příkladech z běžného života i oboru vzdělání naučí řešit pravoúhlý a obecný trojúhelník, goniometrické rovnice a funkce a upravovat goniometrické výrazy. Při řešení úloh žáci efektivně využívají digitální technologie a matematický software. Trigonometrii a goniometrii žáci využívají v úlohách z běžného života i oboru vzdělání.
Žák
Pro dosažení výsledků učení jsou doporučeny následující činnosti:
Výsledky učení se ověřují jak průběžně, tak i v závěru modulu. Při hodnocení je kladen důraz na hloubku porozumění učivu a schopnosti aplikovat poznatky v praxi. Učitel kombinuje různé způsoby ověřování dosažených výsledků učení.
Hodnocení by mělo motivovat žáky k dalšímu zlepšování.
Možné způsoby ověřování dosažených výsledků učení:
V rámci hodnocení je nutné posoudit, zda výsledek je správný jak z matematického, tak i věcného hlediska. Uvedené hodnocení body lze využít postupně dle činností žáků k formativnímu hodnocení, součtu bodů k hodnocení sumativnímu. Uvedené rozpětí v bodovém ohodnocení umožňuje zohlednit v hodnocení i míru podpory, kterou žák při řešení úlohy potřeboval.
Žák
Na základě počtu bodů je žák klasifikován příslušnou známkou. Učitel přitom přihlíží na žákovy schopnosti, které jsou dány např. specifickými poruchami učení nebo zdravotními a psychickými omezeními. Využívá i informativní hodnocení.
Hodnocení známkou:
100–90 bodů …. výborný
89–75 bodů …. chvalitebný
74–50 bodů … dobrý
49–33 bodů … dostatečný
32–0 bodů …. nedostatečný
O. Odvárko: Funkce, matematika pro střední školy. Prometheus, Praha. ISBN:978-80-7196-466-7.
F. Jirásek a kol.: Sbírka úloh z matematiky pro SOŠ a studijní obory SOU, 1. část. Prometheus, Praha. ISBN 978-80-7196-349-3.
M. Hudcová, L. Kubičíková: Sbírka úloh z matematiky pro SOŠ, SOU a nástavbové studium. Prometheus, Praha. ISBN: 978-80-7196-318-9.
M. Bartošek, F. Procházka, M. Staněk: Aplikované úlohy z matematiky formou žákovských miniprojektů, NÚV
M. Bartošek, F. Procházka, M. Staněk, Z. Bobková: Sbírka řešených úloh z aplikované matematiky pro střední školy pro technické obory se strojírenským základem, NÚV
Vzdělávací modul je určen žákům kategorie vzdělávání M/L0 s alespoň 10 hodinami matematiky v průběhu studia napříč všemi obory vzdělávání.
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Libuše Špinglová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.