Analytická geometrie lineárních útvarů v rovině
MA-m-4/AJ28
Všeobecné vzdělávání
všeobecně vzdělávací
M (EQF úroveň 4)
L0 (EQF úroveň 4)
MA - Matematika a její aplikace
20
30. 04. 2020
Úspěšné zvládnutí modulů Geometrie v rovině, Číselné a algebraické výrazy, Rovnice a nerovnice, Goniometrie a trigonometrie.
Cílem modulu je ukázat žákům, že geometrické útvary lze charakterizovat pomocí souřadnic. Zkoumání útvarů pomocí jednotlivých bodů, z kterých se skládají, vede žáky k pochopení názvu „analytická geometrie“. Naučí se převést geometrické útvary (bod, přímka, rovina…) pomocí kartézské soustavy souřadnic na algebraické (číselné údaje, rovnice) a úlohy řeší algebraickými prostředky. Výsledek algebraického řešení pak interpretují zpět geometricky. Naučí se používat pojmy orientovaná úsečka, vektor, rovnice přímky a používat jejich analytické vyjádření k řešení polohových a metrických úloh z geometrie včetně úloh vztahujících se k oboru vzdělání.
Žák
Matematika
Pro dosažení výsledků učení jsou doporučeny následující činnosti:
Výsledky učení se ověřují jak průběžně, tak i v závěru modulu. Při hodnocení je kladen důraz na hloubku porozumění učivu a schopnosti aplikovat poznatky v praxi. Učitel kombinuje různé způsoby ověřování dosažených výsledků učení.
Hodnocení by mělo motivovat žáky k dalšímu zlepšování.
Možné způsoby ověřování dosažených výsledků učení:
V rámci hodnocení je nutné posoudit, zda výsledek je správný jak z matematického, tak i věcného hlediska. Uvedené hodnocení body lze využít postupně dle činností žáků k formativnímu hodnocení, součtu bodů k hodnocení sumativnímu. Uvedené rozpětí v bodovém ohodnocení umožňuje zohlednit v hodnocení i míru podpory, kterou žák při řešení úlohy potřeboval.
Žák
Na základě počtu bodů je žák klasifikován příslušnou známkou. Učitel přitom přihlíží na žákovy schopnosti, které jsou dány např. specifickými poruchami učení nebo zdravotními a psychickými omezeními.
Hodnocení:
100–90 bodů … výborný
89–75 bodů … chvalitebný
74–50 bodů … dobrý
49–33 bodů … dostatečný
32–0 bodů … nedostatečný
J. Kolouchová, J. Řepová, V. Šobr: Matematika pro SOŠ a studijní obory SOU, 5. část. Prometheus, Praha. ISBN 978-80-7196-074-4.
F. Jirásek a kol.: Sbírka úloh z matematiky pro SOŠ a studijní obory SOU, 2. část. Prometheus, Praha. ISBN 80-7196-322-4.
M. Hudcová, L. Kubičíková: Sbírka úloh z matematiky pro SOŠ, SOU a nástavbové studium. Prometheus, Praha. ISBN: 978-80-7196-318-9.
M. Bartošek, F. Procházka, M. Staněk: Aplikované úlohy z matematiky formou žákovských miniprojektů, NÚV
M. Bartošek, F. Procházka, M. Staněk, Z. Bobková: Sbírka řešených úloh z aplikované matematiky pro střední školy pro technické obory se strojírenským základem, NÚV
Tento modul je povinný pro všechny obory M/L0, které mají alespoň 10 hodin matematiky.
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ivana Šubrtová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.