VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Vlastní typografické projekty
Kód modulu
82-m-4/AJ09
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- 82-41-M/05 Grafický design
Délka modulu (počet hodin)
24
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
- znalost teoretických i praktických základů typografie
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení znalostí a rozvoj kreativního přístupu k typografii. Žák se seznámí s použitím typografie a s přesahem do nejrůznějších kontextů, žánrů a technik. Žák je veden k samostatným projektům s použitím typografie s přesahem do nejrůznějších kontextů, žánrů a technik.
Po absolvování modulu žák rozvíjí přesahy typografie do nejrůznějších médií a rozvíjet kreativitu svých prací jak s obsahovou tak formální složkou typografických znaků.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- používá znalosti a dovednosti z oblasti typografie zůročit ve vlastních autonomních a originálních výtvarných projektech
- vysvětlí přesahům typografie v abstraktní rovině
- pracuje s přesahy pravidel typografie do nejrůznějších médií a technik
- aktivně vytváří tyto přesahy
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy učiva:
- Spojení typografie a průmyslového designu, tradičních řemesel, architektury atd.
- Analogie nejrůznějších tvarosloví s tvaroslovím typografie
- Historická kontext použití typografie
- v užitém umění
- ve volném umění
- Vztah informativní a estetické funkce typografie
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- monologické výklady - vysvětlování, výklad,
Metody názorně demonstrační:
- pozorování, předvádění, projekce
- vlastní tvorba s konzultací
- hodnocené domácí úkoly (konzultace a diskuse)
- prezentace vlastní tvorby před spolužáky ve třídě
- orientace žáků v učivu (diskuze, ústní prezentace)
Specifikace samostatné práce žáků:
Specifikace společné práce žáků:
Specifikace domácí práce žáků:
- žák zpracuje komparativní referát na téma praktická aplikace typografie v užitém a svobodném umění
-
teoretická část (teoretický popis tématu)
-
praktická část (praktická aplikace typografie)
-
6 až 10 stran včetně příloh (skicy, fotografie, aj.)
Učební činnosti žáků:
- seznámí se se spojením typografie a průmyslového designu, tradičních řemesel, architektury
- charakterizuje analogie nejrůznějších tvarosloví s tvaroslovím typografie
- seznámí se a používá historický kontext použití typografie
- popíše vztah informativní a estetické funkce typografie
Zařazení do učebního plánu, ročník
3.ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Praktické forma zkoušení
- samostatná práce (vlastní sada písma)
- společná práce (monumentální písmový znak)
- samostatný domácí úkol (komparativní referát)
V rámci výuky jsou ověřovány především praktické dovednosti formou samostatné práce.
Ověřované okruhy:
- spojením typografie a průmyslového designu, tradičních řemesel, architektury
- analogie nejrůznějších tvarosloví s tvaroslovím typografie
- historický kontext použití typografie
- vztah informativní a estetické funkce typografie
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
- 1 - výtvarný či písemný projev je originální a kreativní, výsledky činnosti jsou kvalitní, pouze s menšími nedostatky, žák je schopen pracovat samostatně
- 2 - výtvarný či písemný projev je zpravidla bez podstatných nedostatků, výtvarný projev je estetický, bez větších nepřesností. žák je schopen pracovat samostatně nebo s drobnou pomocí pedagoga
- 3 - ve výtvarném i psaném projevu se objevují častější nedostatky, výtvarný projev je méně estetický a má menší nedostatky, žák je schopen pracovat samostatně s větší mírou pomoci pedagoga
- 4 - v projevu se projevují nedostatky, výtvarný projev je málo estetický, závažné nedostatky a chyby dovede žák s pomocí pedagoga opravit, při samostatném studiu se potýká s obtížemi
- hranice úspěšnosti zkoušky - výtvarný projev má vážné nedostatky, chyby nedovede žák opravit ani s pomocí učitele, není schopen samostatného studia
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.
Doporučená literatura
GARFIELD,Simon. Ten můj font, Stručné dějiny typografie v esejích. Praha: Akropolis, 2018. 296 s. ISBN 978-80-7470-204-4
BYDŽOVSKÁ, Lenka, SRP, Karel Srp, BREGANTOVÁ, Polana. Karel Teige a typografie / Asymetrická harmonie Karel Teige, Akropolis. 2009. 312 s. ISBN 978-80-86903-93-4
Kolektiv autorů. Kreativní písmo – Jak na to. První vydání. Slovart. 2017. 144 s.
ISBN 978- 80-7529- 300- 8
Kolektiv autorů. Typografie písma. Slovart. 2014. 208 s. ISBN 978-80-7391-807-1
AMBROSE, G., HARRIS, P..Typografie. Computer Press. 2010. 176 s. ISBN 9788025129678
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Markéta Stará. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.