Detail modulu Ochrana člověka za mimořádných událostí - H+L

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Ochrana člověka za mimořádných událostí - H+L

Kód modulu

99-m-3/AJ08

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný průřezový

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

H (EQF úroveň 3)

L0 (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

99 - Průřezové

Komplexní úloha

Obory vzdělání - poznámky

Pro všechny obory vzdělání

Délka modulu (počet hodin)

6

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Vstupní předpoklady nebyly stanoveny.

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Modul je určen pro obory vzdělání  v kategorii dosaženého vzdělání H a L0 a bude realizován jako odborně průřezový. Tento modul přispívá k aktivnímu přístupu žáků ke své odborné profesní kariéře a k zlepšení občanské gramotnosti. Žáci po absolvování tohoto modulu získají základní informace o povinnostech podnikajících fyzických a právnických osob při vzniku mimořádné události. Současně dokáží v případě mimořádné události adekvátně reagovat, ochránit se a případně pomoci ostatním.

Očekávané výsledky učení

Výsledky učení ve vazbě na RVP

  • dodržuje ustanovení týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence
  • váží si zdraví a cílevědomě je chrání; rozpozná, co ohrožuje tělesné a duševní zdraví

Žák:

  1. vysvětlí hlavní zásady chování v případě vzniku mimořádné události
  2. nahlásí mimořádnou událost na příslušnou linku tísňového volání a popíše právní dopady zneužití volání na tísňovou linku
  3. zvládá správné postupy v případě zaznění varovného signálu „Všeobecná výstraha“
  4. využije prostředků improvizované ochrany a připraví evakuační zavazadlo
  5. popíše základní práva a povinnosti právnických, podnikajících fyzických a fyzických osob ve vztahu k zákonům č. 239/2000 Sb., a č. 240/2000 Sb.

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

  • Zásady chování v případě vzniku mimořádné události (při haváriích a antropogenních mimořádných událostech a mimořádných událostech způsobených přírodními vlivy)
  • Zásady volání na tísňové linky včetně právních otázek týkajících se zneužití linky tísňového volání
  • Varovný signál „Všeobecná výstraha“, správný postup v případě jeho zaznění
  • Prostředky improvizované ochrany a jejich správné použití, evakuační zavazadlo
  • Práva a povinnosti právnických, podnikajících fyzických a fyzických osob ve vztahu k zákonu č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, a zákonu č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Strategie výuky

Metody slovní:

monologické metody (vysvětlování, popis, výklad)

dialogické metody (rozhovor, diskuse)

názorně demonstrační metody (předvádění a pozorování)

metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem, internetem

Metody praktické:

aktivizující situační metody (řešení problémového případu)
 

Učební činnosti

Žák:

  • pracuje s informacemi získanými z výkladu učitele
  • při své činnosti uplatňuje práci s odborným textem
  • navrhuje, jak čelit mimořádným událostem
  • konzultuje danou problematiku s učitelem
  • aplikuje teoretické poznatky do praktických příkladů
  • odhaluje případnou chybovost a provede opravu

 

Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení:

  1. Dodržuje ustanovení týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence
  • při výkonu své činnosti dodržuje právní předpisy k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
  • používá předepsané osobní ochranné pracovní pomůcky a ochranná zařízení
  • chová se tak, aby nezpůsobil mimořádnou událost
  • dodržuje návody a správné postupy při obsluze zařízení
  1. Váží si zdraví a cílevědomě je chrání; rozpozná, co ohrožuje tělesné a duševní zdraví
  • každý žák se chová tak, aby neohrozil sebe a své okolí
  • rozhoduje se zodpovědně podle dané situace
  • dle svých možností poskytne účinnou pomoc a chová se zodpovědně v krizových situacích i v situacích ohrožujících život a zdraví člověka
  1. Vysvětlí hlavní zásady chování v případě vzniku mimořádné události
  • pracuje s informacemi získanými od učitele
  • ve spolupráci s učitelem popíše důsledky působení přírodních živlů
  • samostatně charakterizuje nebezpečí při vzniku havárie
  • na příkladech vysvětlí, jak se správně chovat při haváriích, antropogenních mimořádných událostech a událostech způsobených přírodními vlivy
  1. Nahlásí mimořádnou událost na příslušnou linku tísňového volání a popíše právní dopady zneužití volání na tísňovou linku
  • vyjmenuje a rozlišuje jednotlivé linky tísňového volání
  • samostatně dokáže nahlásit mimořádnou událost na příslušnou linku tísňového volání
  • ve skupině žáků nebo samostatně vysvětlí základní právní dopady zneužití volání na tísňovou linku
  • diskutuje o možných rizicích ve skupině žáků
  1. Zvládá správné postupy v případě zaznění varovného signálu „Všeobecná výstraha“
  • rozpozná varovný signál „Všeobecná výstraha“ a signály „Požární poplach“ a „Zkouška sirén“
  • ve spolupráci s učitelem popíše správný postup chování občana v případě zaznění signálu „Všeobecná výstraha“
  1. Využije prostředků improvizované ochrany a připraví evakuační zavazadlo
  • samostatně popíše obsah evakuačního zavazadla
  • vysvětlí ve skupině žáků, co jsou to prostředky improvizované ochrany a dokáže je použít
  • na příkladu dodržuje zásady evakuace, včetně zásad opuštění obydlí
  • konzultuje s učitelem zásady opuštění  obydlí
  1. Popíše základní práva a povinnosti právnických, podnikajících fyzických a fyzických osob ve vztahu k zákonům č. 239/2000 Sb., a č. 240/2000 Sb.
  • popíše zapojení právnických a fyzických osob do záchranných a likvidačních prací (včetně možnosti odmítnutí těchto povinností)
  • ve spolupráci s učitelem vysvětlí omezení vyplývající z vyhlášení jednoho z krizových stavů

Zařazení do učebního plánu, ročník

  • 1. ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Písemné zkoušení: znalosti a jejich aplikace se ověří formou otevřených otázek s tématy:

  • zásady chování v případě vzniku mimořádné události (při haváriích a antropogenních mimořádných událostech a mimořádných událostech způsobených přírodními vlivy) – 3 otázky
  • zásady volání na tísňové linky včetně právních otázek týkajících se zneužití linky tísňového volání – 3 otázky
  • varovný signál „Všeobecná výstraha“, správný postup v případě zaznění – 3 otázky
  • prostředky improvizované ochrany a evakuační zavazadlo – 3 otázky
  • práva a povinnosti právnických, podnikajících fyzických a fyzických osob ve vztahu k zákonu č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, a zákonu č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů – 3 otázky

Kritéria hodnocení

Písemné zkoušení: žák získá maximálně 60 bodů, s ohledem na konkrétní témata:

  • zásady chování v případě vzniku mimořádné události (při haváriích a antropogenních mimořádných událostech a mimořádných událostech způsobených přírodními vlivy) – maximálně 12 bodů
  • zásady volání na tísňové linky včetně právních otázek týkajících se zneužití linky tísňového volání – maximálně 12 bodů
  • varovný signál „Všeobecná výstraha“, správný postup v případě zaznění – maximálně 12 bodů
  • prostředky improvizované ochrany a evakuační zavazadlo – maximálně 12 bodů
  • práva a povinnosti právnických, podnikajících fyzických a fyzických osob ve vztahu k zákonu č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, a zákonu č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů – maximálně 12 bodů

Žák uspěl při dosažení alespoň 40 bodů.

U písemného zkoušení se hodnotí věcná správnost výkladu pojmů, aplikace z teoretických poznatků do praktických příkladů.

Doporučená literatura

KOPECKÝ, Miroslav, Eleonóra TILCEROVÁ a Jaromír ŠIMAN. Ochrana člověka za mimořádných událostí. Olomouc: Univerzita Palackého, 2014. Studijní opora. ISBN 978-80-244-4094-1

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Jaromír Šiman, Eleonóra Tilcerová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné