VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Ochrana člověka za mimořádných událostí - H+L
Kód modulu
99-m-3/AJ08
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný průřezový
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
99 - Průřezové
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
Pro všechny obory vzdělání
Délka modulu (počet hodin)
6
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Vstupní předpoklady nebyly stanoveny.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul je určen pro obory vzdělání v kategorii dosaženého vzdělání H a L0 a bude realizován jako odborně průřezový. Tento modul přispívá k aktivnímu přístupu žáků ke své odborné profesní kariéře a k zlepšení občanské gramotnosti. Žáci po absolvování tohoto modulu získají základní informace o povinnostech podnikajících fyzických a právnických osob při vzniku mimořádné události. Současně dokáží v případě mimořádné události adekvátně reagovat, ochránit se a případně pomoci ostatním.
Očekávané výsledky učení
Výsledky učení ve vazbě na RVP
- dodržuje ustanovení týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence
- váží si zdraví a cílevědomě je chrání; rozpozná, co ohrožuje tělesné a duševní zdraví
Žák:
- vysvětlí hlavní zásady chování v případě vzniku mimořádné události
- nahlásí mimořádnou událost na příslušnou linku tísňového volání a popíše právní dopady zneužití volání na tísňovou linku
- zvládá správné postupy v případě zaznění varovného signálu „Všeobecná výstraha“
- využije prostředků improvizované ochrany a připraví evakuační zavazadlo
- popíše základní práva a povinnosti právnických, podnikajících fyzických a fyzických osob ve vztahu k zákonům č. 239/2000 Sb., a č. 240/2000 Sb.
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- Zásady chování v případě vzniku mimořádné události (při haváriích a antropogenních mimořádných událostech a mimořádných událostech způsobených přírodními vlivy)
- Zásady volání na tísňové linky včetně právních otázek týkajících se zneužití linky tísňového volání
- Varovný signál „Všeobecná výstraha“, správný postup v případě jeho zaznění
- Prostředky improvizované ochrany a jejich správné použití, evakuační zavazadlo
- Práva a povinnosti právnických, podnikajících fyzických a fyzických osob ve vztahu k zákonu č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, a zákonu č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie výuky
Metody slovní:
monologické metody (vysvětlování, popis, výklad)
dialogické metody (rozhovor, diskuse)
názorně demonstrační metody (předvádění a pozorování)
metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem, internetem
Metody praktické:
aktivizující situační metody (řešení problémového případu)
Učební činnosti
Žák:
- pracuje s informacemi získanými z výkladu učitele
- při své činnosti uplatňuje práci s odborným textem
- navrhuje, jak čelit mimořádným událostem
- konzultuje danou problematiku s učitelem
- aplikuje teoretické poznatky do praktických příkladů
- odhaluje případnou chybovost a provede opravu
Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení:
- Dodržuje ustanovení týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence
- při výkonu své činnosti dodržuje právní předpisy k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
- používá předepsané osobní ochranné pracovní pomůcky a ochranná zařízení
- chová se tak, aby nezpůsobil mimořádnou událost
- dodržuje návody a správné postupy při obsluze zařízení
- Váží si zdraví a cílevědomě je chrání; rozpozná, co ohrožuje tělesné a duševní zdraví
- každý žák se chová tak, aby neohrozil sebe a své okolí
- rozhoduje se zodpovědně podle dané situace
- dle svých možností poskytne účinnou pomoc a chová se zodpovědně v krizových situacích i v situacích ohrožujících život a zdraví člověka
- Vysvětlí hlavní zásady chování v případě vzniku mimořádné události
- pracuje s informacemi získanými od učitele
- ve spolupráci s učitelem popíše důsledky působení přírodních živlů
- samostatně charakterizuje nebezpečí při vzniku havárie
- na příkladech vysvětlí, jak se správně chovat při haváriích, antropogenních mimořádných událostech a událostech způsobených přírodními vlivy
- Nahlásí mimořádnou událost na příslušnou linku tísňového volání a popíše právní dopady zneužití volání na tísňovou linku
- vyjmenuje a rozlišuje jednotlivé linky tísňového volání
- samostatně dokáže nahlásit mimořádnou událost na příslušnou linku tísňového volání
- ve skupině žáků nebo samostatně vysvětlí základní právní dopady zneužití volání na tísňovou linku
- diskutuje o možných rizicích ve skupině žáků
- Zvládá správné postupy v případě zaznění varovného signálu „Všeobecná výstraha“
- rozpozná varovný signál „Všeobecná výstraha“ a signály „Požární poplach“ a „Zkouška sirén“
- ve spolupráci s učitelem popíše správný postup chování občana v případě zaznění signálu „Všeobecná výstraha“
- Využije prostředků improvizované ochrany a připraví evakuační zavazadlo
- samostatně popíše obsah evakuačního zavazadla
- vysvětlí ve skupině žáků, co jsou to prostředky improvizované ochrany a dokáže je použít
- na příkladu dodržuje zásady evakuace, včetně zásad opuštění obydlí
- konzultuje s učitelem zásady opuštění obydlí
- Popíše základní práva a povinnosti právnických, podnikajících fyzických a fyzických osob ve vztahu k zákonům č. 239/2000 Sb., a č. 240/2000 Sb.
- popíše zapojení právnických a fyzických osob do záchranných a likvidačních prací (včetně možnosti odmítnutí těchto povinností)
- ve spolupráci s učitelem vysvětlí omezení vyplývající z vyhlášení jednoho z krizových stavů
Zařazení do učebního plánu, ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemné zkoušení: znalosti a jejich aplikace se ověří formou otevřených otázek s tématy:
- zásady chování v případě vzniku mimořádné události (při haváriích a antropogenních mimořádných událostech a mimořádných událostech způsobených přírodními vlivy) – 3 otázky
- zásady volání na tísňové linky včetně právních otázek týkajících se zneužití linky tísňového volání – 3 otázky
- varovný signál „Všeobecná výstraha“, správný postup v případě zaznění – 3 otázky
- prostředky improvizované ochrany a evakuační zavazadlo – 3 otázky
- práva a povinnosti právnických, podnikajících fyzických a fyzických osob ve vztahu k zákonu č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, a zákonu č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů – 3 otázky
Kritéria hodnocení
Písemné zkoušení: žák získá maximálně 60 bodů, s ohledem na konkrétní témata:
- zásady chování v případě vzniku mimořádné události (při haváriích a antropogenních mimořádných událostech a mimořádných událostech způsobených přírodními vlivy) – maximálně 12 bodů
- zásady volání na tísňové linky včetně právních otázek týkajících se zneužití linky tísňového volání – maximálně 12 bodů
- varovný signál „Všeobecná výstraha“, správný postup v případě zaznění – maximálně 12 bodů
- prostředky improvizované ochrany a evakuační zavazadlo – maximálně 12 bodů
- práva a povinnosti právnických, podnikajících fyzických a fyzických osob ve vztahu k zákonu č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, a zákonu č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů – maximálně 12 bodů
Žák uspěl při dosažení alespoň 40 bodů.
U písemného zkoušení se hodnotí věcná správnost výkladu pojmů, aplikace z teoretických poznatků do praktických příkladů.
Doporučená literatura
KOPECKÝ, Miroslav, Eleonóra TILCEROVÁ a Jaromír ŠIMAN. Ochrana člověka za mimořádných událostí. Olomouc: Univerzita Palackého, 2014. Studijní opora. ISBN 978-80-244-4094-1
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Jaromír Šiman, Eleonóra Tilcerová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.