Detail modulu Ochrana životního prostředí E

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Ochrana životního prostředí E

Kód modulu

65-m-2/AJ03

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný teoretický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

E (dvouleté, EQF úroveň 2)

E (tříleté, EQF úroveň 3)

Skupiny oborů

65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus

Komplexní úloha

Obory vzdělání - poznámky

65-51-E/01 Stravovací a ubytovací služby

65-51-E/02 Práce ve stravování

Délka modulu (počet hodin)

8

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Vzdělávací modul se věnuje tématům souvisejícím s ochranou životního prostředí. Získané poznatky o principech trvale udržitelného života v souvislosti s ochranou životního prostředí budou žáci aplikovat ve své profesi i v praktickém životě.

Očekávané výsledky učení

Očekávané výsledky učení s vazbou na RVP 65-51-E/01 Stravovací a ubytovací služby a 65-51-E/02 Práce ve stravování.

Žák

  • respektuje principy trvale udržitelného rozvoje,
  • nakládá s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky s ohledem na životní prostředí,
  • využívá principy šetrného a odpovědného přístupu k životnímu prostředí v osobním a profesním jednání,
  • hodnotí vliv různých činností člověka na složky životního prostředí,
  • charakterizuje působení životního prostředí na člověka a jeho zdraví.

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

  • základní ekologické pojmy
  • koloběh látek a energií
  • vliv životního prostředí na člověka a jeho zdraví
  • pravidla nakládání s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami s ohledem na ekonomiku a životní prostředí
  • principy trvale udržitelného rozvoje

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Výuka probíhá ve třídách nebo v odborné učebně.

Metody slovní:

  • monologické metody (popis, vysvětlování, výklad),
  • dialogické metody (rozhovor, diskuse),
  • metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem.

Metody názorně-demonstrační:

  • projekce statická a dynamická,
  • názorná ukázka.

Metody organizace výuky:

  • skupinová výuka,
  • individuální výuky,
  • frontální výuka.

K úspěšnému dosažení výsledků je doporučeno procvičování (kladení vhodných otázek), pravidelné opakování učiva formou ústního a písemného zkoušení nebo praktických ukázek.

Žák:

  • sleduje odborný výklad učitele,
  • při své činnosti uplatňuje práci s textem,
  • využívá internetové zdroje,
  • sleduje obrazovou a video projekci,
  • pozoruje názorné ukázky,
  • pracuje se získanými informacemi a vybírá si, které využije pro danou problematiku,
  • aplikuje teoretické poznatky do praktických ukázek.

Zařazení do učebního plánu, ročník

1. ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

V průběhu a ukončení vzdělávacího modulu jsou ověřovány znalosti a vědomosti žáků. Výsledky žáků jsou ověřovány ústním a písemným zkoušením.

Písemné zkoušení je realizováno formou písemné práce nebo testu.

Ověřované obsahové okruhy:

  • základní ekologické pojmy,
  • koloběh látek a energií,
  • vliv životního prostředí na člověka a jeho zdraví,
  • pravidla nakládání s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami s ohledem na ekonomiku a životní prostředí,
  • principy trvale udržitelného rozvoje.

Kritéria hodnocení

Pro splnění modulu je tolerance maximální absence do 20 %.

V rámci teoretické výuky žák absolvuje písemné a ústní zkoušení, a to minimálně:

  • 1x písemné zkoušení
  • 1x ústní zkoušení

Kritéria hodnocení:

  • Stupeň 1 (výborný): Žák ovládá požadované poznatky, fakta, pojmy. Samostatně uplatňuje osvojené poznatky a dovednosti při řešení teoretických i praktických úkolů. Písemný i ústní projev je správný a přesný.
  • Stupeň 2 (chvalitebný): Žák ovládá požadované poznatky, fakta, pojmy v podstatě uceleně. Samostatně nebo podle menších podnětů učitele uplatňuje osvojené dovednosti při řešení teoretických i praktických úkolů. Písemný i ústní projev mívá menší nedostatky ve správnosti a přesnosti.
  • Stupeň 3 (dobrý): Žák má v osvojení požadavků, faktů, pojmů nepodstatné mezery. Podstatnější nepřesnosti a chyby dovede za pomoci učitele korigovat. V písemném a ústním projevu má nedostatky ve správnosti a přesnosti.
  • Stupeň 4 (dostatečný): Žák má v osvojení požadavků, faktů, pojmů závažné mezery. Závažné chyby dovede žák s pomocí učitele opravit. V písemném a ústním projevu se objevují vážné nedostatky ve správnosti a přesnosti. Žák je nesamostatný a není tvořivý.
  • Stupeň 5 (nedostatečný): Žák má v osvojení požadavků, faktů, pojmů závažné a značné mezery. Neprojevuje samostatnost, vyskytují se časté nedostatky při řešení zadaných úkolů a nedovede své vědomosti a dovednosti uplatnit ani s podněty učitele. V písemném a ústním projevu má závažné nedostatky ve správnosti a přesnosti.

Bodové hodnocení pro písemné testy:

100 – 91 % výborný

90 – 81 % chvalitebný

80 – 51 % dobrý

50 – 31 % dostatečný

30 – 0 % nedostatečný

Plnění jednotlivých kritérií je možné zaznamenávat do portfolia žáka.

Doporučená literatura

LIDINSKÁ, Markéta. Myslete ekologicky, neprohloupíte. Hotel & spa Management, 2012. roč. VI., č. 12/2012, s. 50. ISSN 1802-3274.

BRANIŠ, Martin. Základy ekologie a ochrany životního prostředí. 1. vydání. Praha: Informatorium, 2004. ISBN 80-7333 024-5.

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Libor Vrána. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné