VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Ochrana životního prostředí E
Kód modulu
65-m-2/AJ03
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
E (dvouleté, EQF úroveň 2)
E (tříleté, EQF úroveň 3)
Skupiny oborů
65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
65-51-E/01 Stravovací a ubytovací služby
65-51-E/02 Práce ve stravování
Délka modulu (počet hodin)
8
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Vzdělávací modul se věnuje tématům souvisejícím s ochranou životního prostředí. Získané poznatky o principech trvale udržitelného života v souvislosti s ochranou životního prostředí budou žáci aplikovat ve své profesi i v praktickém životě.
Očekávané výsledky učení
Očekávané výsledky učení s vazbou na RVP 65-51-E/01 Stravovací a ubytovací služby a 65-51-E/02 Práce ve stravování.
Žák
- respektuje principy trvale udržitelného rozvoje,
- nakládá s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky s ohledem na životní prostředí,
- využívá principy šetrného a odpovědného přístupu k životnímu prostředí v osobním a profesním jednání,
- hodnotí vliv různých činností člověka na složky životního prostředí,
- charakterizuje působení životního prostředí na člověka a jeho zdraví.
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- základní ekologické pojmy
- koloběh látek a energií
- vliv životního prostředí na člověka a jeho zdraví
- pravidla nakládání s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami s ohledem na ekonomiku a životní prostředí
- principy trvale udržitelného rozvoje
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Výuka probíhá ve třídách nebo v odborné učebně.
Metody slovní:
- monologické metody (popis, vysvětlování, výklad),
- dialogické metody (rozhovor, diskuse),
- metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem.
Metody názorně-demonstrační:
- projekce statická a dynamická,
- názorná ukázka.
Metody organizace výuky:
- skupinová výuka,
- individuální výuky,
- frontální výuka.
K úspěšnému dosažení výsledků je doporučeno procvičování (kladení vhodných otázek), pravidelné opakování učiva formou ústního a písemného zkoušení nebo praktických ukázek.
Žák:
- sleduje odborný výklad učitele,
- při své činnosti uplatňuje práci s textem,
- využívá internetové zdroje,
- sleduje obrazovou a video projekci,
- pozoruje názorné ukázky,
- pracuje se získanými informacemi a vybírá si, které využije pro danou problematiku,
- aplikuje teoretické poznatky do praktických ukázek.
Zařazení do učebního plánu, ročník
1. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
V průběhu a ukončení vzdělávacího modulu jsou ověřovány znalosti a vědomosti žáků. Výsledky žáků jsou ověřovány ústním a písemným zkoušením.
Písemné zkoušení je realizováno formou písemné práce nebo testu.
Ověřované obsahové okruhy:
- základní ekologické pojmy,
- koloběh látek a energií,
- vliv životního prostředí na člověka a jeho zdraví,
- pravidla nakládání s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami s ohledem na ekonomiku a životní prostředí,
- principy trvale udržitelného rozvoje.
Kritéria hodnocení
Pro splnění modulu je tolerance maximální absence do 20 %.
V rámci teoretické výuky žák absolvuje písemné a ústní zkoušení, a to minimálně:
- 1x písemné zkoušení
- 1x ústní zkoušení
Kritéria hodnocení:
- Stupeň 1 (výborný): Žák ovládá požadované poznatky, fakta, pojmy. Samostatně uplatňuje osvojené poznatky a dovednosti při řešení teoretických i praktických úkolů. Písemný i ústní projev je správný a přesný.
- Stupeň 2 (chvalitebný): Žák ovládá požadované poznatky, fakta, pojmy v podstatě uceleně. Samostatně nebo podle menších podnětů učitele uplatňuje osvojené dovednosti při řešení teoretických i praktických úkolů. Písemný i ústní projev mívá menší nedostatky ve správnosti a přesnosti.
- Stupeň 3 (dobrý): Žák má v osvojení požadavků, faktů, pojmů nepodstatné mezery. Podstatnější nepřesnosti a chyby dovede za pomoci učitele korigovat. V písemném a ústním projevu má nedostatky ve správnosti a přesnosti.
- Stupeň 4 (dostatečný): Žák má v osvojení požadavků, faktů, pojmů závažné mezery. Závažné chyby dovede žák s pomocí učitele opravit. V písemném a ústním projevu se objevují vážné nedostatky ve správnosti a přesnosti. Žák je nesamostatný a není tvořivý.
- Stupeň 5 (nedostatečný): Žák má v osvojení požadavků, faktů, pojmů závažné a značné mezery. Neprojevuje samostatnost, vyskytují se časté nedostatky při řešení zadaných úkolů a nedovede své vědomosti a dovednosti uplatnit ani s podněty učitele. V písemném a ústním projevu má závažné nedostatky ve správnosti a přesnosti.
Bodové hodnocení pro písemné testy:
100 – 91 % výborný
90 – 81 % chvalitebný
80 – 51 % dobrý
50 – 31 % dostatečný
30 – 0 % nedostatečný
Plnění jednotlivých kritérií je možné zaznamenávat do portfolia žáka.
Doporučená literatura
LIDINSKÁ, Markéta. Myslete ekologicky, neprohloupíte. Hotel & spa Management, 2012. roč. VI., č. 12/2012, s. 50. ISSN 1802-3274.
BRANIŠ, Martin. Základy ekologie a ochrany životního prostředí. 1. vydání. Praha: Informatorium, 2004. ISBN 80-7333 024-5.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Libor Vrána. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.