VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Příprava základních pokrmů studené kuchyně E
Kód modulu
65-m-2/AJ01
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
E (dvouleté, EQF úroveň 2)
E (tříleté, EQF úroveň 3)
Skupiny oborů
65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus
Komplexní úloha
Profesní kvalifikace
Příprava pokrmů studené kuchyně
(kód: 65-002-H)
Platnost standardu od
11. 04. 2017
Obory vzdělání - poznámky
65-51-E/01 Stravovací a ubytovací služby
65-51-E/02 Práce ve stravování
Délka modulu (počet hodin)
36
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
BOZP a hygiena při práci s potravinami, Předběžná příprava potravin.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul je zaměřen na základní pokrmy studené kuchyně a jejich přípravu. Žáci se seznámí s charakteristikou a přípravou základních pokrmů studené kuchyně. Po absolvování modulu bude žák schopen charakterizovat a připravit jednotlivé druhy pokrmů studené kuchyně s dodržením zásad bezpečnosti práce, hygienických předpisů a požadavků na estetiku a jednotnost výrobků.
Očekávané výsledky učení
Očekávané výsledky učení vycházejí z kompetencí definovaných v profesní kvalifikaci 65-002-H Příprava pokrmů studené kuchyně:
- Volba postupu práce, potřebných surovin a zařízení pro přípravu pokrmů
- Přejímka potravinářských surovin
- Příprava a estetická úprava studených pokrmů pro slavnostní příležitosti
- Provádění hygienicko-sanitační činnosti v potravinářských provozech a dodržování hygienických předpisů
- Organizování práce v gastronomickém provozu
Žák:
- charakterizuje pokrmy studené kuchyně,
- vyjmenuje druhy výrobků studené kuchyně,
- uvede technologii přípravy výrobků studené kuchyně,
- uplatňuje smysl pro estetické cítění, barevnost a detail,
- dodržuje požadavky na úpravu v souladu s hygienickými předpisy,
- pracuje s Recepturami studených pokrmů,
- připravuje suroviny pro výrobu pokrmů studené kuchyně,
- vhodným způsobem nakládá s inventářem.
Kompetence ve vazbě na NSK
65-002-H Příprava pokrmů studené kuchyně:
- Volba postupu práce, potřebných surovin a zařízení pro přípravu pokrmů
- Přejímka potravinářských surovin
- Příprava a estetická úprava studených pokrmů pro slavnostní příležitosti
- Provádění hygienicko-sanitační činnosti v potravinářských provozech a dodržování hygienických předpisů
- Organizování práce v gastronomickém provozu
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- Význam a druhy výrobků studené kuchyně
- Úprava ochuceného másla a pomazánek
- Úprava sýrových a masitých pěn
- Majonézy
- Úprava složitých salátů
- Úprava plněných a obložených vajec
- Úprava plněné zeleniny a ovoce
- Úprava aspiku, rosolu a výrobky z nich
- Obložené mísy
- Obložené chlebíčky a kanapky
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Výuka probíhá v odborné učebně za využití názorných pomůcek a informačních a komunikačních technologií (PC, dataprojektor) a v učebně odborného výcviku.
Ve výuce se doporučuje kombinovat uvedené metody výuky:
Metody slovní:
- monologické metody (popis, vysvětlování, výklad),
- dialogické metody (rozhovor, diskuse),
- metody práce s textem.
Metody názorně-demonstrační:
- projekce statická a dynamická,
- názorné ukázky.
Metody praktické:
- instruktáž,
- nácvik pracovních dovedností,
- příprava surovin a výrobků studené kuchyně.
Žák v rámci teoretické výuky:
- charakterizuje význam výrobků studené kuchyně a vyjmenuje druhy výrobků,
- charakterizuje přípravu ochuceného másla a pomazánek a uvede jejich použití,
- charakterizuje přípravu sýrových a masových pěn a uvede jejich použití,
- charakterizuje přípravu majonézy a uvede majonézové omáčky,
- charakterizuje složité saláty, uvede jednotlivé druhy a jejich použití,
- popíše přípravu vařených vajec, charakterizuje plněná a obložená vejce a jejich použití,
- charakterizuje přípravu plněné zeleniny a ovoce a jejich použití,
- popíše přípravu rosolu a aspiku a uvede jejich využití,
- charakterizuje obložené mísy, vyjmenuje jejich druhy a suroviny na přípravu,
- charakterizuje chlebíčky a kanapky, vyjmenuje jejich druhy a suroviny na přípravu,
- aktivně se zapojuje do výuky, vyhledává informace v učebnici a odborných knihách, odpovídá na průběžné kontrolní otázky vyučujícího, zpracovává a předkládá zadané úkoly,
- pro osvojení učiva pracují žáci ve skupinách nebo individuálně, pravidelně si učivo opakují a uvědomují si souvislosti mezi jednotlivými obsahovými okruhy.
Žák v rámci praktické výuky:
- volí vhodný technologický postup pro přípravu výrobku studené kuchyně,
- normuje dané pokrmy na stanovený počet porcí dle zadané receptury,
- převezme suroviny a smyslově zkontroluje jejich kvalitu a nezávadnost,
- vykonává přípravné práce a opracovává suroviny s minimálními ztrátami,
- používá vhodné technologické vybavení pro přípravu a opracování surovin,
- dodržuje ekologické předpisy při nakládání s odpady,
- připraví základní pokrmy studené kuchyně s typickými požadovanými vlastnostmi,
- volí vhodný inventář pro servis pokrmů,
- provádí estetickou úpravu pokrmu studené kuchyně, zkontroluje kvalitu, hmotnost a smyslově zhodnotí pokrm před expedicí,
- charakterizuje připravované pokrmy studené kuchyně,
- provádí úklid pracoviště v průběhu práce i po ukončení,
- v průběhu pracovních činností dodržuje zásady BOZP a hygienické předpisy,
- ošetřuje a vhodným způsobem udržuje inventář,
- zabezpečí a uskladní inventář po ukončení provozu.
Zařazení do učebního plánu, ročník
2., 3. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
V rámci teoretického vyučování:
Písemné a ústní zkoušení.
Samostatná práce žáků: referát.
Ověřování dosažených výsledků je realizováno písemnou a ústní zkouškou. Hodnoceno je využívání odborné terminologie a věcná správnost odpovědí.
Ověřované okruhy:
- Význam a druhy výrobků studené kuchyně
- Úprava ochuceného másla a pomazánek
- Úprava sýrových a masitých pěn
- Úprava složitých salátů
- Úprava plněných a obložených vajec
- Úprava plněné zeleniny a ovoce
- Úprava aspiku, rosolu a výrobky z nich
- Obložené mísy, chlebíčky a kanapky
V rámci praktického vyučování žák samostatně připraví dva různé pokrmy studené kuchyně dle zadání učitele.
Při plnění úkolu je žák hodnocen v oblastech:
- dodržování BOZP a hygieny,
- organizace práce,
- dodržení technologického postupu,
- vzhled, konzistence a chuť hotového pokrmu,
- způsob servisu, estetika a prezentace hotového pokrmu.
Kritéria hodnocení
Pro splnění modulu je tolerance maximální absence do 20 %.
V rámci teoretického vyučování žák absolvuje písemné a ústní zkoušení, a to minimálně:
- 1x písemné zkoušení,
- 1x ústní zkoušení,
- 1x referát na zadané téma.
Bodové hodnocení pro písemné testy:
100 – 91 % výborný
90 – 81 % chvalitebný
80 – 51 % dobrý
50 – 31 % dostatečný
30 – 0 % nedostatečný
V rámci praktického vyučování žák samostatně připraví dva různé pokrmy studené kuchyně dle zadání učitele.
Při plnění úkolu je žák hodnocen v oblastech:
- dodržování BOZP a hygieny,
- organizace práce,
- dodržení technologického postupu,
- vzhled, konzistence a chuť hotového pokrmu,
- způsob servisu, estetika a prezentace hotového pokrmu.
Žák je hodnocen známkou a slovně.
Při hodnocení se uplatňuje sebehodnocení a individuální přístup.
Doporučená literatura
RUNŠTUK, Jaroslav, Antonín PILAŘ a Růžena WAGNEROVÁ. Receptury studených pokrmů. 3. vyd. Hradec Králové: R plus, 2008. 815 s. ISBN 978-80-902492-9-5.
SEDLÁČKOVÁ, Hana. Technologie přípravy pokrmů 5: učebnice pro střední odborná učiliště, učební obory kuchař-kuchařka, kuchař-číšník, číšník-servírka, a pro hotelové školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2003. 135 s. ISBN 80-7168-863-0.
ŠINDELKOVÁ, Alena, Ivana VYBÍRALOVÁ a Ludmila ČERMÁKOVÁ. Kuchařské práce: technologie: učebnice pro odborná učiliště. 1. vyd. Praha: Parta, 2001. ISBN 80-7320-016-3.
Poznámky
Doporučené rozvržení hodin:
- teoretické vyučování: 24 hodin
- praktické vyučování: 12 hodin
Obsahové upřesnění
OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lukáš Kučera. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.