VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Stavové automaty
Kód modulu
18-m-4/AA77
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
18 - Informatické obory
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
Komplexní úloha
Tvorba stavového diagramu
Obory vzdělání - poznámky
18-20-M/01 – Informační technologie
26-41-M/01 – Elektrotechnika
Délka modulu (počet hodin)
36
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Úspěšné absolvování modulu Číslicová technika ve 2. ročníku
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení znalostí v oblasti stavových automatů, jejich synchronní (Moorův typ) a asynchronní verze (Mealyho typ), způsoby návrhu a realizace v hradlovém poli.
Očekávané výsledky učení
Žák získá kompetence k řešení problémů a odborné kompetence. Navázáno v RVP na:
- porozumět zadání úkolu nebo určit jádro problému, získat informace potřebné k řešení problému, navrhnout způsob řešení, popř. varianty řešení, a zdůvodnit jej, vyhodnotit a ověřit správnost zvoleného postupu a dosažené výsledky
- algoritmizovali úlohy a tvořili aplikace v některém vývojovém prostředí
Žák:
- charakterizuje a popíše princip stavového automatu a jeho typické použití
- popíše jeho synchronní a asynchronní verzi, vysvětlí zásadní rozdíl mezi oběma verzemi a popíše důsledky, které to má
- pracuje s popisem stavového automatu formou stavových funkcí, stavových tabulek, stavového diagramu, VHDL souboru (s jedním, dvěma nebo třemi procesy)
- používá vývojové prostředí
- prakticky tvoří stavový diagram
- prakticky tvoří stavový automat ve VHDL s jedním procesem
- prakticky tvoří stavový automat ve VHDL se dvěma procesy
- prakticky tvoří stavový automat ve VHDL se třemi procesy
- používá standardní postupy pro simulaci a implementaci stavového automatu
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy:
- stavový automat Moorův, stavový automat Mealyho
- stavové funkce, stavové tabulky
- vývojové prostředí a možnosti jeho využití
- stavový diagram
- stavový automat ve VHDL
- praktická simulace a implementace stavového automatu
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení:
- frontální vyučování
- praktické osvojení práce s vývojovým prostředím
- samostatná práce se zadáním stavového automatu
Učební činnosti:
- charakterizuje stavový automat a popíše jeho funkci
- definuje pojmy stavové funkce, stavové tabulky, stavový diagram
- vytvoří stavové funkce pro konkrétní zadání
- vytvoří stavové tabulky pro konkrétní zadání
- použije vývojové prostředí k vytvoření stavového diagramu pro konkrétní zadání
- použije vývojové prostředí k vytvoření stavového automatu ve VHDL pro konkrétní zadání
- použije vývojové prostředí k vytvoření simulace stavového automatu pro konkrétní zadání a provede její vyhodnocení
- implementuje stavový automat v závislosti na platformě
- předvede funkčnost vytvořeného stavového automatu
Zařazení do učebního plánu, ročník
Modul doporučen k využití ve 3. ročníku
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemné zkoušení - teoretický test:
- definice pojmu stavový automat
- definice pojmu stavové funkce, stavové tabulky, stavový diagram
- přechody mezi stavovými funkcemi, stavovými tabulkami, stavovým diagramem
Praktické zkoušení – tvorba stavového automatu:
- vytvoření stavového diagramu
- tvorba a editace VHDL souboru stavového automatu
- simulace stavového automatu
- implementace stavového automatu
- předvedení funkčnosti
Kritéria hodnocení
Zkouška se skládá z jedné teoretické a jedné praktické úlohy. Do výsledného hodnocení se počítá hodnocení teoretické úlohy s váhou 7, hodnocení praktické úlohy s váhou 10.
Hodnocení teoretické části
Prospěl na výborný:
90 % správných odpovědí v teoretickém testu
Prospěl na chvalitebný:
80 % správných odpovědí v teoretickém testu
Prospěl na dobrý:
70 % správných odpovědí v teoretickém testu
Prospěl na dostatečný:
60 % správných odpovědí v teoretickém testu
Neprospěl:
Méně než 60 % správných odpovědí v teoretickém testu
Hodnocení praktické části
Prospěl na výborný:
úplný a správný postup při tvorbě stavového automatu
Prospěl na chvalitebný:
úplný a správný postup při tvorbě stavového automatu s omezeným využíváním nápovědy
Prospěl na dobrý:
správný postup při tvorbě stavového automatu s výrazným využíváním nápovědy, nezvládá simulaci stavového automatu
Prospěl na dostatečný:
správný postup při tvorbě stavového diagramu s výrazným využíváním nápovědy, nezvládá simulaci ani implementaci stavového automatu
Neprospěl:
nerozumí zadání, nedokáže vytvořit stavový diagram ani s využitím nápovědy
Doporučená literatura
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jiří Král. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.