Číslicová technika - kombinační a sekvenční obvody
18-m-4/AA75
Odborné vzdělávání
(odborný) teoreticko–praktický
M (EQF úroveň 4)
18 - Informatické obory
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
Synchronní čítače ve VHDL
18-20-M/01 – Informační technologie
26-41-M/01 – Elektrotechnika
40
30. 04. 2020
Bez vstupních předpokladů
Cílem modulu je osvojení znalostí ze základů logiky. Žáci se naučí pracovat s pojmy logická operace, logický člen, s principy Booleovy algebry, s minimalizací logických funkcí (algebraickou metodou, použitím Karnaughových map, s obvodovou minimalizací), s De Morganovými zákony, s principy integrovaných obvodů, s kombinačními obvody (obecná charakteristika, kódy, převodník kódů, generátor paritního bitu, binární sčítačka, kodér/dekodér, multiplexer/demultiplexer, realizace a simulace obvodů ve VHDL), se sekvenčními obvody (obecná charakteristika, synchronní/asynchronní, klopné obvody BKO, MKO, AKO, čítače, registry, realizace a simulace obvodů ve VHDL).
Žák získá
Kompetence k učení. Navázáno v RVP na: využívat ke svému
učení různé informační zdroje včetně zkušeností svých i jiných lidí
Kompetence k řešení problémů. Navázáno v RVP na:
- porozumět zadání úkolu nebo určit jádro problému, získat informace potřebné k řešení problému, navrhnout způsob řešení, popř. varianty řešení, a zdůvodnit jej, vyhodnotit a ověřit správnost zvoleného postupu a dosažené výsledky
- spolupracovat při řešení problémů s jinými lidmi (týmové řešení)
Komunikativní kompetence. Navázáno v RVP na:
- dodržovat jazykové a stylistické normy i odbornou terminologii
- formulovat své myšlenky srozumitelně a souvisle, v písemné podobě přehledně a jazykově správně
- dosáhnout jazykové způsobilosti potřebné pro komunikaci v cizojazyčném prostředí nejméně v jednom cizím jazyce
Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi. Navázáno v RVP na:
- pracovat s osobním počítačem a dalšími prostředky
informačních a komunikačních technologií
- pracovat s běžným základním a aplikačním programovým vybavením
- získávat informace z otevřených zdrojů, zejména pak s využitím celosvětové sítě Internetu
Odborné kompetence. Navázáno v RVP na: používali běžné
aplikační programové vybavení, zejména tzv. kancelářské aplikace
Žák v rámci těchto komeptencí:
Obsahové okruhy:
1. základními pojmy a zákony logiky
2. Booleova algebra
3. algebraická minimalizace
4. Karnaughovy mapy
5. obvodová minimalizace
6. De Morganovy zákony
7. kombinační obvody
- obecná charakteristika
- kódy
- převodník kódů
- generátor paritního bitu
- binární sčítačka
- kodér/dekodér
- multiplexer/demultiplexer
8. sekvenční obvody
- obecná charakteristika
- synchronní/asynchronní
- klopné obvody BKO,MKO,AKO
- čítače
- registry
9. programovací jazyk VHDL
- tvorba projektu
- šablony kombinačních obvodů
- šablony sekvenčních obvodů
- simulace
10. principy integrovaných obvodů
Strategie učení:
Učební činnosti:
Modul doporučen k využití ve 2. ročníku
Písemné zkoušení - teoretický test:
Praktické zkoušení:
Zkouška se skládá z jedné teoretické a dvou úloh praktické části. Do výsledného hodnocení se počítá hodnocení teoretické části s váhou 7, hodnocení každé praktické části s váhou 10.
Hodnocení teoretické části
Prospěl na výborný:
90 % správných odpovědí v teoretickém testu
Prospěl na chvalitebný:
80 % správných odpovědí v teoretickém testu
Prospěl na dobrý:
70 % správných odpovědí v teoretickém testu
Prospěl na dostatečný:
60 % správných odpovědí v teoretickém testu
Neprospěl:
Méně než 60 % správných odpovědí v teoretickém testu
Hodnocení praktické části – úloha VHDL projekt
Prospěl na výborný:
úplné a správné řešení praktické úlohy
Prospěl na chvalitebný:
úplné a správné řešení praktické úlohy s omezeným využíváním nápovědy
Prospěl na dobrý:
úplné a správné řešení praktické úlohy s výrazným využíváním nápovědy
Prospěl na dostatečný:
správné řešení praktické úlohy s výrazným využíváním nápovědy ale s chybějící simulací
Neprospěl:
nezvládnutí praktické projektu VHDL
Hodnocení praktické části – úloha minimalizace
Prospěl na výborný:
úplné a správné řešení praktické úlohy minimalizace
Prospěl na chvalitebný:
úplné a správné řešení praktické úlohy minimalizace s omezeným využíváním nápovědy
Prospěl na dobrý:
správný a úplný postup při minimalizaci algebraickou metodou nebo pomocí Karnaughovy mapy s omezeným využíváním nápovědy
Prospěl na dostatečný:
úplný postup při minimalizaci algebraickou metodou nebo pomocí Karnaughovy mapy s výrazným využíváním nápovědy
Neprospěl:
nezvládnutí ani jedné metody minimalizace
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jiří Král. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.