Lineární algebra
MA-m-4/AI66
Všeobecné vzdělávání
všeobecně vzdělávací
M (EQF úroveň 4)
L0 (EQF úroveň 4)
MA - Matematika a její aplikace
20
30. 04. 2020
Vstupním předpokladem v matematice jsou znalosti získané v těchto okruzích: číselné obory, rovnice a nerovnice, analytická geometrie lineárních útvarů v rovině. Dále jsou to základy algoritmizace, práce s digitálními technologiemi a s matematickým programovým vybavením.
Vzdělávací modul Lineární algebra je určen žákům technických oborů M/L0 a žákům ekonomických oborů. Propojuje matematické vzdělávání se vzděláváním v technických a ekonomických předmětech a ve výpočetní technice.
Obsahový okruh:
V tomto modulu si žáci rozšíří učivo o vektorech v trojrozměrném prostoru, které poznali v analytické geometrii v prostoru, o n-rozměrný vektorový prostor a vektory v tomto prostoru, naučí se počítat s maticemi a determinanty a řešit pomocí matic a determinantů soustavy n lineárních rovnic a o n neznámých. K řešení soustav s větším počtem neznámých využijí digitální technologie a vhodný matematický software.
Žák
Pro dosažení výsledků učení jsou doporučeny následující činnosti:
Výsledky učení se ověřují jak průběžně, tak i v závěru modulu. Při hodnocení je kladen důraz na hloubku porozumění učivu a schopnosti aplikovat poznatky v praxi. Učitel kombinuje různé způsoby ověřování dosažených výsledků učení.
Hodnocení by mělo motivovat žáky k dalšímu zlepšování.
Možné způsoby ověřování dosažených výsledků učení:
V rámci hodnocení je nutné posoudit, zda výsledek je správný jak z matematického, tak i věcného hlediska. Uvedené hodnocení body lze využít postupně dle činností žáků k formativnímu hodnocení, součtu bodů k hodnocení sumativnímu. Uvedené rozpětí v bodovém ohodnocení umožňuje zohlednit v hodnocení i míru podpory, kterou žák při řešení úlohy potřeboval.
Žák
Na základě počtu bodů je žák klasifikován příslušnou známkou. Učitel přitom přihlíží na žákovy schopnosti, které jsou dány např. specifickými poruchami učení nebo zdravotními a psychickými omezeními.
Hodnocení:
100–86 ⇒ výborný
85–75 ⇒ chvalitebný
74–50 ⇒ dobrý
49–33 ⇒ dostatečný
32–0 ⇒ nedostatečný
E. Calda: Matematika pro netechnické obory SOŠ a SOU, 4.díl. Prometheus Praha. 978-80-7196-139-0.
F. Jirásek a kol.: Sbírka úloh z matematiky pro SOŠ a studijní obory SOU. Prometheus Praha. ISBN 80-7196-322-4.
Tento modul je především připraven pro technické obory skupiny M/L0 a pro ekonomické obory M/L0. Učitelé si mohou modul přizpůsobit danému oboru vzdělávání. Lze ho rozšířit např. o řešení soustav lineárních nerovnic nebo o lineární programování.
Počet hodin je pouze orientační. Školy si ho upraví podle svých podmínek.
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je František Procházka. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.