Analytická geometrie kvadratických útvarů v rovině
MA-m-4/AI54
Všeobecné vzdělávání
všeobecně vzdělávací
M (EQF úroveň 4)
MA - Matematika a její aplikace
16
30. 04. 2020
Vstupním požadavkem jsou kompetence získané v ZV a v SŠ v geometrii v rovině a prostoru, funkcích, algebraických výrazech, rovnicích a soustavách rovnic, analytické geometrii lineárních útvarů. Využívají se i znalosti z technického kreslení a práce s CAD/CAM systémy.
Vzdělávací modul Analytická geometrie kvadratických útvarů v rovině je určen především žákům kategorie vzdělávání M/L0 s více než 10 týdenními hodinami matematiky v průběhu vzdělávání. Modul rozšiřuje a prohlubuje kompetence z oblasti analytická geometrie kuželoseček, které jsou důležité pro technickou praxi (od strojírenství přes elektrotechniku a optiku, až po stavitelství) a pro další studium technických oborů.
Obsahový okruh:
Kuželosečky (kružnice, elipsa, parabola, hyperbola), jejich analytické vyjádření v kartézském souřadnicovém systému. Vlastnosti a vzájemná poloha kuželoseček s přímkou. Žáci definují kuželosečky jako množiny bodů roviny a využívají různé tvary analytického popisu těchto kuželoseček (středový, vrcholový, obecný) v kartézské soustavě souřadnic. Žáci řeší pomocí algebraických prostředků (rovnice, nerovnice) úlohy na popis a vzájemnou polohu kuželoseček a přímek. Přitom propojí znalosti, které získali v geometrii v rovině, se získanými znalostmi z analytické geometrie.
Důležité je propojení s praxí. Žáci využívají získané poznatky při řešení úloh z oboru vzdělání a kombinují výpočty s využíváním digitálních technologií (např. program Geogebra).
Návaznosti modulu:
Tento modul má návaznost na všechny základní moduly a na technickou praxi.
Žák
Pro dosažení výsledků učení jsou doporučeny následující činnosti:
3. ročník
Výsledky učení se ověřují jak průběžně, tak i v závěru modulu. Při hodnocení je kladen důraz na hloubku porozumění učivu a schopnosti aplikovat poznatky v praxi. Učitel kombinuje různé způsoby ověřování dosažených výsledků učení.
Hodnocení musí motivovat žáky k dalšímu zlepšování.
Možné způsoby ověřování dosažených výsledků učení:
V rámci hodnocení je nutné posoudit, zda výsledek je správný jak z matematického, tak i věcného hlediska. Uvedené hodnocení body lze využít postupně dle činností žáků k formativnímu hodnocení, součtu bodů k hodnocení sumativnímu. Uvedené rozpětí v bodovém ohodnocení umožňuje zohlednit v hodnocení i míru podpory, kterou žák při řešení úlohy potřeboval.
Žák
Na základě počtu bodů je žák klasifikován příslušnou známkou. Učitel přitom přihlíží na žákovy schopnosti, které jsou dány např. specifickými poruchami učení nebo zdravotními a psychickými omezeními.
Hodnocení:
100–86 ⇒ výborný
85–75 ⇒ chvalitebný
74–50 ⇒ dobrý
49–33 ⇒ dostatečný
32–0 ⇒ nedostatečný
J. Kolouchová, J. Řepová, V. Šobr: Matematika pro SOŠ a studijní obory SOU, 5. část. Prometheus Praha. ISBN 978-80-7196-074-4.
F. Jirásek a kol.: Sbírka úloh z matematiky pro SOŠ a studijní obory SOU. Prometheus Praha. ISBN 80-7196-322-4.
M. Hudcová, L. Kubičíková: Sbírka úloh z matematiky pro SOŠ, SOU a nástavbové studium. Prometheus Praha. ISBN: 978-80-7196-318-9.
M. Bartošek, F. Procházka, M. Staněk: Aplikované úlohy z matematiky formou žákovských miniprojektů. NÚV.
M. Bartošek, F. Procházka, M. Staněk, Z. Bobková: Sbírka řešených úloh z aplikované matematiky pro střední školy pro technické obory se strojírenským základem. NÚV.
Tento modul je především připraven pro všechny technické obory skupiny M, které mají v průběhu studia více než 10 hodin matematiky. Při vhodné redukci se dá modul použít i pro ostatní obory skupiny M (např. vybrat jen některé kuželosečky k doplnění tematického celku Analytická geometrie). Při realizaci modulu je možné využít poznatků z jiných předmětů – technické kreslení, CAD/CAM, informační a komunikační technologie.
Počet hodin je pouze orientační. Školy si ho mohou podle svých podmínek upravit.
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Josef Bobek. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.