VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Obecná zootechnika
Kód modulu
41-m-4/AI44
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
41 - Zemědělství a lesnictví
Komplexní úloha
Domestikace, genové rezervy a morfologické vlastnosti
Obory vzdělání - poznámky
- 41-41-M/01 Agropodnikání
- 41-43-M/01 Chovatelství
Délka modulu (počet hodin)
20
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
absolvování modulu Anatomie a fyziologie hospodářských zvířat
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Žáci se seznámí s procesem domestikace, morfologickými a fyziologickými vlastnostmi a s plemenářskou prací.
Učivo tohoto modulu je předpokladem pro další výuku – např. modul Výživa a krmení hospodářských zvířat a pro výuku specializovaných chovů hospodářských zvířat (chov skotu, chov prasat atd.)
Očekávané výsledky učení
V RVP pro obor vzdělání 41-41-M/01 Agropodnikání jsou uvedeny výsledky vzdělávání vztažené k modulu:
Žák:
- uvede předky domácích zvířat a popíše proces jejich domestikace;
- vyjmenuje česká plemena zvířat zařazená mezi genové rezervy;
- popíše obecné požadavky na exteriér hospodářských zvířat (morfologické vlastnosti);
- charakterizuje základní životní projevy hospodářských zvířat, aplikuje etologické poznatky v chovu zvířat (fyziologické vlastnosti);
- vyjádří průběh růstu zvířat růstovou křivkou a vypočítá absolutní a relativní přírůstek;
- charakterizuje jednotlivé užitkové vlastnosti a vyjmenuje vnitřní a vnější činitele, které je ovlivňují;
- vysvětlí ukazatele charakterizující plodnost a masnou užitkovost včetně uvedení vhodných příkladů;
- sestrojí a popíše laktační křivku a vysvětlí průběh laktace;
- s využitím genetických poznatků vysvětlí význam selekce a uvede používané postupy a typy selekce;
- objasní podstatu kontroly užitkovosti a dědičnosti;
- na příkladech charakterizuje jednotlivé metody čistokrevné plemenitby a křížení;
- vysvětlí význam plemenářských programů;
- vysvětlí způsoby označování a evidence hospodářských zvířat
Výsledky učení tohoto modulu:
Žák:
- Popíše proces domestikace
- Vysvětlí pojem „genové rezervy“
- Popíše morfologické vlastnosti hospodářských zvířat
- Popíše fyziologické vlastnosti hospodářských zvířat
- Charakterizuje plemenářskou práci
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Proces domestikace
Genové rezervy českých plemen
Morfologické vlastnosti:
- exteriér
- měření, vážení zvířat
- chovný cíl, plemenný standard
Fyziologické vlastnosti:
- konstituce, kondice, temperament, růst a vývin
- ranost a dlouhověkost, plodnost
- psychika zvířat, adaptace, etologie
- produkce mléka, laktační křivka
- produkce masa, vajec
Plemenářská práce
- zootechnická taxonomie
- selekce
- kontrola užitkovosti a dědičnosti
- metody plemenitby, plemenářské programy
- označování a evidence hospodářských zvířat
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie výuky
Metody slovní:
- monologické metody (popis, vysvětlování, odborný výklad),
- dialogické metody (rozhovor, diskuse),
- metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem, internetovými zdroji
Metody názorně demonstrační:
- sledování výukových prezentací
- práce s interaktivní tabulí
- práce s tiskopisy k evidenci hospodářských zvířat (na praxi)
Metody dovednostně praktické:
- procvičování praktických výpočtů (natalita, přírůstek atd.)
- nákres laktační křivky
- popis exteriéru živého zvířete (na praxi)
- měření a vážení zvířat (na praxi)
Učební činnosti
Žák:
- pracuje s informacemi získanými z výkladu vyučujícího
- při své činnosti uplatňuje práci s odborným textem a vybírá si podstatné informace
- individuálně nebo ve skupinkách vyhledává a ověřuje si doplňující informace získané z odborných časopisů (např. Náš chov) nebo z elektronických zdrojů
- konzultuje danou problematiku s vyučujícím
- aplikuje teoretické poznatky do praktických příkladů
- ve spolupráci s učitelem vyhodnotí správnost svého rozhodnutí a opraví si chyby
- zpracované zadání prezentuje před třídou a vyučujícím
Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení:
- Popíše proces domestikace
- charakterizuje jednotlivé fáze domestikace
- vyjmenuje změny na zvířatech způsobené domestikací
- uvede předky domácích zvířat
- Vysvětlí pojem „genové rezervy“
- vyjmenuje česká plemena zvířat zařazená mezi genové rezervy
- Popíše morfologické vlastnosti hospodářských zvířat
- popíše obecné požadavky na exteriér hospodářských zvířat
- popíše barvy srsti
- charakterizuje jednotlivé části těla hospodářských zvířat
- na obrázku vyhledá a popíše exteriérové vady
- vysvětlí pojmy chovný cíl a plemenný standard
- během praktické výuky v provozu provede hodnocení exteriéru živých zvířat
- během praktické výuky v provozu změří a zváží zvíře
- Popíše fyziologické vlastnosti hospodářských zvířat
- vyjmenuje typy konstituce, kondice, temperamentu (uvede praktické příklady)
- popíše růst a vývin zvířat
- charakterizuje ranost a dlouhověkost
- vysvětlí pojmy psychika a charakter zvířat, etologie chovu
- vysvětlí co je adaptabilita a jak působí na zvířata stres
- vysvětlí význam plodnosti hospodářských zvířat ze zootechnického hlediska
- vyjmenuje nejdůležitější i pomocné ukazatele plodnosti
- ze zadaných údajů vypočítá hrubou a čistou natalitu, inseminační index; do laktační křivky zaznamená inseminační interval, servisperiodu, mezidobí, březost a stání na sucho
- charakterizuje jednotlivé užitkové vlastnosti a vyjmenuje vnitřní a vnější činitele, které je ovlivňují
- vysvětlí pojmy mléčnost, dojnost, dojivost, dojitelnost, laktace, normovaná a zkrácená laktace
- podle zadaných údajů sestrojí a popíše laktační křivku, vysvětlí průběh laktace
- vysvětlí pojmy maso, jatečná výtěžnost, jatečně upravené maso
- vyjádří průběh růstu zvířat růstovou křivkou a vypočítá přírůstek
- Charakterizuje plemenářskou práci
- vysvětlí zootechnickou taxonomii (druh, plemeno, linie, rodina, kmen, chovy)
- vysvětlí pojem selekce, uvede postupy a typy selekce
- objasní podstatu kontroly užitkovosti a dědičnosti
- charakterizuje jednotlivé metody čistokrevné plemenitby a křížení
- graficky zakreslí základní metody křížení
- vysvětlí pojem heterózní efekt a jeho použití v praxi
- vysvětlí význam plemenářských programů
- vysvětlí způsoby označování a evidence hospodářských zvířat (prvotní a druhotné)
- během praktické výuky popíše kartu plemenice a seznámí se s tiskopisy k vedení evidence hospodářských zvířat
Zařazení do učebního plánu, ročník
Modul je doporučeno zařadit do prvního ročníku. Je doporučeno zařazení modulu do vyučovacího předmětu zaměřeného na chov zvířat (v případě předmětového uspořádání ŠVP).
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemné zkoušení: se skládá z teoretické a praktické části. V teoretické části se znalosti ověří formou otevřených otázek na téma:
- proces domestikace a genové rezervy
- morfologické vlastnosti hospodářských zvířat
- fyziologické vlastnosti hospodářských zvířat základní
- fyziologické vlastnosti produkční
- plemenářská práce
V praktické části se ověří:
- grafické znázornění laktační křivky s popisem ukazatelů plodnosti
- výpočet čisté a hrubé natality
- výpočet absolutního, průměrného a relativního přírůstku
- grafické znázornění jednotlivých metod křížení
Ústní zkoušení: hodnotí se věcná správnost odpovědí, používání odborné terminologie, znalost provázanosti jednotlivých částí učiva, schopnost uvést příklady z praxe
Kritéria hodnocení
Písemné zkoušení:
Žák dostane 4 otázky, může získat maximálně 8 bodů, uspěje při dosažení minimálně 2 bodů. V teoretické části se hodnotí celistvost, správnost a odbornost odpovědí; v praktické části se hodnotí správnost grafického nákresu včetně popisu, při výpočtech správnost postupu a výsledku.
Ústní zkoušení:
Při ústním zkoušení žák dostane tři otázky, uspěl při správném zodpovězení alespoň 1 otázky. Při zkoušení se hodnotí věcná správnost výkladu pojmů, odborná terminologie, aplikace z teoretických poznatků do praktických příkladů, samostatnost při prezentaci a schopnost obhajoby výsledku.
Doporučená literatura
ROZMAN, Josef, Jan KONDRÁD a Josef MALINA. Chov zvířat 1: učebnice pro střední zemědělské školy. Praha: Credit, 1999. ISBN 80-902295-8-1
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ivana Míčková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.