Trhliny ve stavebních konstrukcích
36-m-3/AI42
Odborné vzdělávání
odborný teoretický
H (EQF úroveň 3)
E (tříleté, EQF úroveň 3)
36 - Stavebnictví, geodézie a kartografie
Trhliny ve stavebních konstrukcích
36-67-E/01 Zednické práce
36-67-H/01 Zedník
36-66-H/01 Montér suchých staveb
36-44-L/51 Stavební provoz
16
30. 04. 2020
Předpokladem zdárného zvládnutí tohoto modulu jsou znalosti získané ve vzdělávacích modulech Zakládání staveb, Svislé konstrukce, Vodorovné konstrukce, Přestavby budov a Klenby.
Žáci získají odborné teoretické znalosti a vědomosti z oblasti oprav stavebních konstrukcí narušených trhlinami, se kterými se budou nadále setkávat při studiu i praktické činnosti v oboru.
Modul směřuje k získání znalostí a vědomostí z oblasti oprav trhlin nebezpečných i neškodných.
Cílem je žáky seznámit s druhy trhlin, příčinami poruch a měřením trhlin, dále s trhlinami neškodnými a nebezpečnými, které mohou být v konstrukcích nebo jsou příčiny poruch v základech. Cílem je také seznámit žáky s bezpečností a ochranou zdraví při opravách trhlin.
Po ukončení vzdělávacího modulu bude žák teoreticky připraven samostatně rozlišovat druhy trhlin a příčiny poruch a navrhovat vhodný technologický postup pro jejich opravy. Tyto získané znalosti a dovednosti je vhodné prakticky upevnit v odborném výcviku.
Tento modul by měl předcházet praktickému vyučování se stejnou tématikou a směřovat k přípravě na odborný výcvik, aby studenti v praxi využili znalosti a vědomosti, které získali v teoretické části.
Žák:
Trhliny v budovách:
Trhliny neškodné:
Trhliny nebezpečné:
BOZ při opravách nebezpečných trhlin
Učební činnosti žáků
Základní teoretické znalosti budou prezentovány formou výkladu a řízeného rozhovoru s využitím znalostí žáků z odborného výcviku i občanského života. Žáci budou pracovat v hromadné i skupinové výuce. Pro výuku budou použita informační videa. Žáci budou pracovat s textem a s internetem. V rámci tématu proběhne exkurze na stavbu, firemní prezentace či seminář, návštěva veletrhu, spolupráce školy s firmami apod.
Strategie výuky
Ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky:
Doporučení k zařazení do UP pro 3. ročníky oborů vzdělání
36-67-E/01 Zednické práce
36-67-H/01 Zedník
36-66-H/01 Montér suchých staveb
Ústně - průběžně kladené otázky (hodnocena je odborná správnost odpovědí a vhodné používání odborné terminologie) – individuální hodnocení
Písemně - písemný test (otázky s možností výběru ze tří nabídnutých odpovědí) – bodové hodnocení
Vyhledávání zadané práce na internetu (např. vyhledávání technologických postupů při opravách různých druhů trhlin, vyhledávání specializovaných firem na opravy porušených stavebních konstrukcí…) – individuální hodnocení
V ústní zkoušce se hodnotí správnost a výstižnost formulací odpovědí včetně používání odborné terminologie.
V písemné zkoušce se hodnotí počet správných odpovědí na otázky v písemném testu, kde má student možnost výběru ze tří nabídnutých možností. Dále se hodnotí prokázání schopnosti práce s internetem a s katalogy či technickými listy výrobců.
Úspěšné absolvování modulu je podmíněno tím, že žák musí splnit obě části zkoušky.
Hodnocení v ústní a praktické části je individuální:
Hodnocení v písemné části je bodové:
KÁRNÍK, V. Přestavby budov. Praha: SNTL-Nakladatelství technické literatury, 1986. L17-C1-IV-31/75320.
PODLENA, V. Přestavby budov, obor zednické práce. Praha: Parta, 2006. ISBN 80-7320-018-X.
Normy ČSN a ISO.
Internet
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Iva Halbichová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.