Detail modulu Prodáváme spotřebitelům – právní aspekty obchodních vztahů

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Prodáváme spotřebitelům – právní aspekty obchodních vztahů

Kód modulu

78-m-4/AI27

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný teoretický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

78 - Obecně odborná příprava

Komplexní úloha

Obory vzdělání - poznámky

78-41-M/02 Ekonomické lyceum

Délka modulu (počet hodin)

16

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Elementární znalost práva, trhu, schopnost analýzy a syntézy, logické myšlení, schopnost vyjednávání, obchodní talent

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Obecným cílem modulu je teoreticky i prakticky seznámit žáky se základními právními pojmy práva na úseku maloobchodu a velkoobchodu, cen, s podstatou všeobecných podmínek a know-how v oblasti prodeje příslušného produktu. Žák si osvojí základní právní pojmosloví v oblasti kupních smluv, práva v oblasti odpovědnosti za vady – reklamací, principy tvorby základních kupních smluv. Dále získá znalosti o fungování trhu, ochraně spotřebitele jakožto slabší strany, činnosti ČOI apod.

Po absolvování modulu je žák schopen právně obecně posoudit, zda při konkrétní kauze byla dodržena kogentní ustanovení občanského zákoníku, zákona o cenách a zákona na ochranu spotřebitele, umí posoudit elementární důvody neplatnosti kupní smlouvy, ví, jak se příp. právně účinně bránit proti porušení svých práv v pozici prodávajícího, kupujícího, spotřebitele. Dále se žák bude správně orientovat v jednotlivých fázích vyjednávání o kupní smlouvě a ceně. Bude mít základní povědomí o povinnostech prodávajícího a kupujícího v případě reklamací, sporů o plnění z kupní smlouvy. Též bude mít povědomí o právu nekalé soutěže a o právních prostředcích obrany proti nekalým obchodním praktikám.

Očekávané výsledky učení

  • Vyhotoví základní písemnosti z oblasti kupních smluv.
  • Vypracuje jednoduchou žalobu na obranu svého práva v pozici kupujícího – spotřebitele (žaloba z titulu odpovědnosti za vady, náhrady související škody apod.).
  • Vyhotoví s pomocí zákonných textů a literatury jednodušší reklamaci vad zboží.
  • Komunikuje na slušné úrovni s úředníkem ČOI, advokátem, prodávajícím, chápe jejich profesní slang a zvyklosti.
  • Uvědomuje si nutnost zajištění své právní pozice kvalitní kupní smlouvou, předchozí prověrkou prodávajícího, konzultací s odborníkem apod.
  • Rozpozná, kdy jeho jednání v pozici prodávajícího v obchodě může mít deliktní následky v oblasti občanského práva a v oblasti nekalé soutěže.

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

  • Právní úprava statutu spotřebitele v občanském zákoníku a v zákoně na ochranu spotřebitele.
  • Nekalá soutěž ve vazbě na spotřebitele.
  • Evropské aspekty ochrany spotřebitele.

Učební činnosti žáků a strategie výuky

  • využití informačních a komunikačních technologií – výuka probíhá částečně v učebně s výpočetní technikou
  • vzájemná diskuze mezi žáky a učitelem a žáky
  • využití vlastních zkušeností žáků (např. z brigád)
  • výklad
  • práce s informacemi, jejich analýza a interpretace
  • týmová práce
  • beseda s odborníkem z praxe – ČOI
  • analýza aktuální judikatury, včetně ESLP, případové studie z praxe
  • tvorba jednoduchých právních dokumentů

Zařazení do učebního plánu, ročník

2. ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

metody:

  • písemné práce
  • ústní zkoušení
  • praktický příklad – řešení jednoduché právní kauzy
  • vytvoření dokumentu právního charakteru (např. oznámení na podezření ze spáchání trestného činu...)
  • prezentace žáků
  • zpráva z exkurze

formy:

  • ústní hodnocení – slovní zhodnocení výkonu, vysvětlení
  • písemné hodnocení

Kritéria hodnocení

  • odevzdání a správnost všech dokumentů, pečlivost zpracování
  • vyřešení praktického příkladu a jeho prezentace
  • ústní projev – jazyková správnost, srozumitelnost, souvislost myšlenek, odborné vyjadřování
  • úroveň analýzy a syntézy, právní logiky
  • prezentace poznatků a vedení diskuze o nich
  • týmové spolupráce

Celkové hodnocení: uspěl – neuspěl

Uspěl – Žák zpracoval všechny požadované výstupy modulu a odevzdal písemně nebo prostřednictvím prezentace řešení praktického příkladu.

Celkové hodnocení nesmí být nižší než 50 %.

Doporučená literatura

Zásadní zákony z oblasti modulu. Učebnice práva pro střední školy – různí autoři. Komentovaný Občanský zákoník. Vzorové smlouvy dostupné na internetu.

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vladimír Rejmont. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné