VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Osobní finance
Kód modulu
63-m-4/AI24
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
63 - Ekonomika a administrativa
78 - Obecně odborná příprava
Komplexní úloha
Pojišťovnictví
Obory vzdělání - poznámky
63-41-M/02 Obchodní akademie
63-41-M/01 Ekonomika a podnikání
78-41-M/02 Ekonomické lyceum
Délka modulu (počet hodin)
16
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
finanční služby, placení, majetková práva
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Obecným cílem modulu je teoreticky i prakticky seznámit žáky s faktory vstupujícími do hospodaření s osobními financemi, se strukturou a sestavením domácího a osobního rozpočtu a možnými riziky stejně tak jako východisky z nich. Modul obecně vede žáky k rozvíjení a prohloubení kompetencí k efektivnímu hospodaření s osobními a domácími finančními prostředky.
Po ukončení modulu žák sestaví osobní i domácí rozpočet, navrhne možnosti nakládání s přebytkem rozpočtu, vyhodnotí rizika ztráty majetku a příjmů, vybere vhodný produkt k pojištění rizikových situací – předejde finančním krizím.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- používá nejběžnější platební nástroje
- vytvoří příkazy k úhradě v písemné i elektronické podobě
- popíše jednotlivé druhy platebních karet
- roztřídí pravidelné a nepravidelné příjmy a výdaje
- vytvoří schéma rozpočtu a vytvoří rozpočet domácnosti
- navrhne, jak řešit schodkový rozpočet a jak naložit s přebytkovým rozpočtem domácnosti
- vypočítá výši životního minima
- vyhledá nabídku peněžních ústavů v oblasti vkladových účtů
- vybere nejvhodnější peněžní ústav, kde si zřídí účty
- vybere nejvhodnější produkt pro investování volných finančních prostředků a svůj výběr obhájí
- vyhledá v nabídkách pojišťovacích společností vhodné produkty pojištění
- vyhodnotí pojistné podmínky a vybere nejvhodnější pojištění pro domácnost a členy rodiny
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- rodinný rozpočet – osobní rozpočet, rozpočet domácnosti
- obsah rozpočtu domácnosti
- přebytek domácího rozpočtu
- možnosti nakládání s přebytkem
- výnos, riziko a likvidita
- spoření – bankovní vklady, stavební spoření, doplňkové penzijní spoření, soukromé životní pojištění
- investování – podílové fondy, investice do dluhopisů, do akcií, do majetku, do podnikání
- zajištění rizik – ztráta příjmů, ztráta majetku, vznik nečekaných výdajů, zajištění na stáří
- deficit domácího rozpočtu
- jednorázový deficit
- dobré a špatné dluhy – nevhodný úvěr, dobrý úvěr, výběr úvěru
- výběr úvěru
- opakovaný deficit – snížení výdajů, zvýšení příjmů
- osobní majetek a závazky
- osobní aktiva a pasiva
- přehled majetku a závazků – bilance
- problémy domácích financí – vznik dluhu, nesplácení dluhu, vymáhání nesplaceného dluhu (upomínky, vymáhání, návrh na vydání elektronického platebního rozkazu, exekuce, oddlužení – osobní bankrot)
- druhy pojištění
- výběr vhodného pojištění
- pojistné podmínky
Učební činnosti žáků a strategie výuky
- využití informačních a komunikačních technologií, internetu
- interpretace, vyhodnocení informací
- použití zjištěných informací v osobním a domácím rozpočtu
- vzájemná diskuze mezi žáky a učitelem a žáky samotnými – využití vlastních a rodinných zkušeností
- výklad
- práce s informacemi
- samostatné zjištění podmínek produktů pojištění,
- osobní návštěva pojišťovacích institucí/bank
Zařazení do učebního plánu, ročník
obchodní akademie – 3. ročník
ekonomické lyceum – ?
ekonomika a podnikání – ?
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
metody:
- ústní zkoušení
- písemné zkoušení – 1 písemná práce
- klasifikovaná vzájemná diskuze mezi žáky
- praktický příklad – tvorba rozpočtu
- předložení vhodného pojištění pro domácnost a rodinné příslušníky
- na praktických příkladech řešit deficit rozpočtu a nakládání s přebytkovým rozpočtem
formy:
- ústní hodnocení – slovní zhodnocení výkonu, klasifikace pětistupňovou klasifikační stupnicí
- písemná klasifikace
- ústní hodnocení pedagogem
- vzájemné hodnocení mezi spolužáky
- sebehodnocení
- pětistupňová klasifikační stupnice
Kromě výše uvedených forem je modul splněn za předpokladu, že bude předložen vytvořený rodinný rozpočet s možnostmi investování přebytků, vyhodnocením rizik rozpočtu. Zároveň bude předloženo vybrané pojištění.
Hodnocení nesmí být nižší než 50 %.
Kritéria hodnocení
- odbornost vyjadřování
- souvislost ústního projevu
- komplexnost řešení problematiky
- přesnost a pečlivost
- grafická úprava a přehlednost předložené práce
Celkové hodnocení – uspěl – neuspěl
Uspěl – předložil všechny požadované výstupy modulu a absolvoval písemnou práci.
Doporučená literatura
Klínský, Münch – Ekonomika pro obchodní akademie a ostatní střední školy
Poznámky
podmínky:
- vybavení ICT technikou
- internet
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Soňa Veisová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.