Detail modulu Osobní finance

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Osobní finance

Kód modulu

63-m-4/AI24

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

(odborný) teoreticko–praktický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

63 - Ekonomika a administrativa

78 - Obecně odborná příprava

Komplexní úloha

Pojišťovnictví

Obory vzdělání - poznámky

63-41-M/02 Obchodní akademie

63-41-M/01 Ekonomika a podnikání

78-41-M/02 Ekonomické lyceum

Délka modulu (počet hodin)

16

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

finanční služby, placení, majetková práva

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Obecným cílem modulu je teoreticky i prakticky seznámit žáky s faktory vstupujícími do hospodaření s osobními financemi, se strukturou a sestavením domácího a osobního rozpočtu a možnými riziky stejně tak jako východisky z nich. Modul obecně vede žáky k rozvíjení a prohloubení kompetencí k efektivnímu hospodaření s osobními a domácími finančními prostředky.

Po ukončení modulu žák sestaví osobní i domácí rozpočet, navrhne možnosti nakládání s přebytkem rozpočtu, vyhodnotí rizika ztráty majetku a příjmů, vybere vhodný produkt k pojištění rizikových situací – předejde finančním krizím.

Očekávané výsledky učení

Žák:

  • používá nejběžnější platební nástroje
  • vytvoří příkazy k úhradě v písemné i elektronické podobě
  • popíše jednotlivé druhy platebních karet
  • roztřídí pravidelné a nepravidelné příjmy a výdaje
  • vytvoří schéma rozpočtu a vytvoří rozpočet domácnosti
  • navrhne, jak řešit schodkový rozpočet a jak naložit s přebytkovým rozpočtem domácnosti
  • vypočítá výši životního minima
  • vyhledá nabídku peněžních ústavů v oblasti vkladových účtů
  • vybere nejvhodnější peněžní ústav, kde si zřídí účty
  • vybere nejvhodnější produkt pro investování volných finančních prostředků a svůj výběr obhájí
  • vyhledá v nabídkách pojišťovacích společností vhodné produkty pojištění
  • vyhodnotí pojistné podmínky a vybere nejvhodnější pojištění pro domácnost a členy rodiny

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

  • rodinný rozpočet – osobní rozpočet, rozpočet domácnosti
  • obsah rozpočtu domácnosti
  • přebytek domácího rozpočtu
    • možnosti nakládání s přebytkem
    • výnos, riziko a likvidita
    • spoření – bankovní vklady, stavební spoření, doplňkové penzijní spoření, soukromé životní pojištění
    • investování – podílové fondy, investice do dluhopisů, do akcií, do majetku, do podnikání
  • zajištění rizik – ztráta příjmů, ztráta majetku, vznik nečekaných výdajů, zajištění na stáří
  • deficit domácího rozpočtu
    • jednorázový deficit
    • dobré a špatné dluhy – nevhodný úvěr, dobrý úvěr, výběr úvěru
    • výběr úvěru
    • opakovaný deficit – snížení výdajů, zvýšení příjmů
  • osobní majetek a závazky
    • osobní aktiva a pasiva
    • přehled majetku a závazků – bilance
    • problémy domácích financí – vznik dluhu, nesplácení dluhu, vymáhání nesplaceného dluhu (upomínky, vymáhání, návrh na vydání elektronického platebního rozkazu, exekuce, oddlužení – osobní bankrot)
  • druhy pojištění
  • výběr vhodného pojištění
  • pojistné podmínky

Učební činnosti žáků a strategie výuky

  • využití informačních a komunikačních technologií, internetu
  • interpretace, vyhodnocení informací
  • použití zjištěných informací v osobním a domácím rozpočtu
  • vzájemná diskuze mezi žáky a učitelem a žáky samotnými – využití vlastních a rodinných zkušeností
  • výklad
  • práce s informacemi
  • samostatné zjištění podmínek produktů pojištění,
  • osobní návštěva pojišťovacích institucí/bank

Zařazení do učebního plánu, ročník

obchodní akademie – 3. ročník

ekonomické lyceum – ?

ekonomika a podnikání – ?

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

metody:

  • ústní zkoušení
  • písemné zkoušení – 1 písemná práce
  • klasifikovaná vzájemná diskuze mezi žáky
  • praktický příklad – tvorba rozpočtu
  • předložení vhodného pojištění pro domácnost a rodinné příslušníky
  • na praktických příkladech řešit deficit rozpočtu  a nakládání s přebytkovým rozpočtem

formy:

  • ústní hodnocení – slovní zhodnocení výkonu, klasifikace pětistupňovou klasifikační stupnicí
  • písemná klasifikace
  • ústní hodnocení pedagogem
  • vzájemné hodnocení mezi spolužáky
  • sebehodnocení
  • pětistupňová klasifikační stupnice

Kromě výše uvedených forem je modul splněn za předpokladu, že bude předložen vytvořený rodinný rozpočet s možnostmi investování přebytků, vyhodnocením rizik rozpočtu. Zároveň bude předloženo vybrané pojištění.

Hodnocení nesmí být nižší než 50 %.

Kritéria hodnocení

  • odbornost vyjadřování
  • souvislost ústního projevu
  • komplexnost řešení problematiky
  • přesnost a pečlivost
  • grafická úprava a přehlednost předložené práce

Celkové hodnocení – uspěl – neuspěl

Uspěl – předložil všechny požadované výstupy modulu a absolvoval písemnou práci.

Doporučená literatura

Klínský, Münch – Ekonomika pro obchodní akademie a ostatní střední školy

Poznámky

podmínky:

  • vybavení ICT technikou
  • internet

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Soňa Veisová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné