Detail modulu Jaké daně platíme a jak je platit

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Jaké daně platíme a jak je platit

Kód modulu

63-m-4/AI19

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný teoretický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

M (EQF úroveň 4)

L0 (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

63 - Ekonomika a administrativa

78 - Obecně odborná příprava

Komplexní úloha

Obory vzdělání - poznámky

63-41-M/02 Obchodní akademie

63-41-M/01 Ekonomika a podnikání

78-42-M/02 Ekonomické lyceum

Lze využít i průřezově v oborech středního vzdělání kategorie M (L0).

Délka modulu (počet hodin)

8

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Absolvování modulu není podmíněno vstupními předpoklady.

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Cílem modulu je seznámit žáka se základním přehledem o daňovém systému České republiky.

Modul směřuje k prohloubení kompetencí směřujících k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám a prohloubení odborných kompetencí žáků v provádění typických činností.

Po ukončení modulu je žák schopen zaregistrovat se k platbě daní, rozlišit přímé a nepřímé daně, používat daňový řád a daňový portál, daně zaplatit. Získané znalosti bude žák aplikovat jednak při studiu v dalších modulech týkajících se daní, jednak v běžném životě.

Absolvováním modulu je žák připraven optimálně využít svých znalostí k profesnímu uplatnění ve světě práce, zejména v podnikání.

Očekávané výsledky učení

Žák:

  • orientuje se v daňové soustavě státu,
  • rozliší přímé a nepřímé daně,
  • stručně charakterizuje daně z příjmů, majetkové daně a nepřímé daně,
  • pracuje se základními pojmy (daň, poplatník, plátce, správci daně, základ daně, sazba daně),
  • vysvětlí způsob registrace k daním a placení daní,
  • rozliší daňová tvrzení,
  • vysvětlí tvrzení řádné, opravné, dodatečné, následné,
  • na příkladech vysvětlí daňovou povinnost, nedoplatek a přeplatek daně,
  • určí (případně vyhledá na internetu) splatnost jednotlivých daní,
  • charakterizuje význam používání datové schránky a elektronického podpisu,
  • používá daňový portál,
  • orientuje se v elektronických formulářích EPO,
  • objasní výsledky daňové kontroly a případné sankce,
  • průběžné používá daňový řád.

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

  • soustava daní České republiky, daně přímé a nepřímé
  • základní pojmy v oblasti daní
  • registrační řízení
  • daňová tvrzení
  • placení daní
  • datové schránky
  • komunikace se správcem daně
  • daňová kontrola

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Výklad (vysvětlování) látky, používání příkladů z praxe a ukázek formulářů.

Vyhledávání potřebných informací v daňovém řádu na internetu, zde je vhodné pro žáka připravit pracovní list a využít samostatnou práci.

Praktické předvedení EPO a řízená práce s daňovým portálem na internetu. Pro tuto učební strategii je vhodné připravit soubor ve formátu xml.

Výuka probíhá v odborné učebně, kde mají žáci přístup k internetu.

Žáci jsou při výkladu vedeni k využívání znalostí z běžného praktického života a k efektivnímu vyhledávání informací. Pracují s daňovým řádem, používají pracovní listy, samostatně vyhledávají informace, pracují s formuláři. Jsou vedeni k používání odborné terminologie.

Součástí učebních činností žáků je domácí příprava a procvičování.

Zařazení do učebního plánu, ročník

4. ročník (3. ročník)

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

  • písemný test
  • klasifikaci lze doplnit praktickým předvedením obsluhy daňového portálu

Kritéria hodnocení

Hodnocení písemného zkoušení (testu):

% úspěšnosti: 100–51 % – žák uspěl, 50–0 % – žák neuspěl.

Celkové hodnocení:

Žák splnil všechny požadované výstupy modulu v případě, že uspěl v písemném testu.

Doporučená literatura

Učebnice Ekonomika nejen k maturitě (autoři: Petr Klínský, Otto Műnch), vlastní texty školy.

Zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád.

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Libuše Čechová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné