Detail modulu Hospodaření s majetkem

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Hospodaření s majetkem

Kód modulu

63-m-4/AI17

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný teoretický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

M (EQF úroveň 4)

L0 (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

63 - Ekonomika a administrativa

78 - Obecně odborná příprava

Komplexní úloha

Obory vzdělání - poznámky

63-41-M/02 Obchodní akademie

63-41-M/01 Ekonomika a podnikání

78-42-M/02 Ekonomické lyceum

Lze využít i průřezově v oborech středního vzdělání kategorie M (L0).

Délka modulu (počet hodin)

16

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Modul navazuje na moduly:

  • Zajištění začátku podnikání
  • Podnikáme

Základní znalost pojmů:

  • oběžný majetek
  • dlouhodobý majetek

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Cílem modulu je seznámit žáka se zásadami racionálního zásobování a efektivním hospodařením s dlouhodobým majetkem.

Modul směřuje k prohloubení kompetencí směřujících k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám a prohloubení odborných kompetencí žáků v provádění typických činností.

Po ukončení modulu je žák schopen provádět logistické činnosti, vypočítá kapacitu a její využití, odpisy, posoudí hospodárnost vyřazení dlouhodobého majetku, vede evidenci oběžného a dlouhodobého majetku. Získané znalosti žák aplikuje v příkladech, výpočtech a písemnostech.

Absolvováním modulu je žák připraven optimálně využít svých znalostí k profesnímu uplatnění ve světě práce.

Očekávané výsledky učení

Žák:

  • vysvětlí dva pohledy na velikost zásob,
  • charakterizuje optimální zásobu,
  • orientuje se v metodách řízení zásob,
  • vypočítá plánovanou spotřebu materiálu,
  • stanoví velikost nákupu, komentuje výsledky,
  • rozliší minimální a maximální zásobu,
  • vysvětlí pojem logistika,
  • vybere vhodného dodavatele, stanoví kritéria pro výběr,
  • popíše uzavření kupní smlouvy,
  • na příkladech popíše průběh dodání včetně dokladů,
  • objasní skladování, výdej do spotřeby a evidenci zásob,
  • prakticky vystaví příjemku, výdejku, vede karty zásob,
  • uvědomí si vliv volby a použití materiálů na životní prostředí,
  • vypočítá kapacitu dlouhodobého majetku a interpretuje výsledek,
  • posoudí využití kapacity, na příkladech navrhne vhodná opatření ke zvýšení využití kapacity,
  • charakterizuje fyzické a morální opotřebení dlouhodobého majetku,
  • definuje pojmy – vstupní cena, odpisy, oprávky, zůstatková cena,
  • vypočítá účetní odpisy dlouhodobého majetku,
  • vypočítá daňové odpisy dlouhodobého majetku, využívá kalkulaček na internetu,
  • posoudí způsoby vyřazení dlouhodobého majetku z hlediska hospodárnosti,
  • prakticky vyplní inventární kartu dlouhodobého majetku.

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

  • optimální zásoba
  • metody řízení zásob
  • stanovení spotřeby materiálu
  • plánování zásob – bilance materiálu, velikost nákupu
  • limity zásob
  • logistika
  • materiál a ekologie
  • kapacita dlouhodobého majetku a její využití
  • opotřebení dlouhodobého majetku, výpočet odpisů
  • vyřazení dlouhodobého majetku
  • evidence dlouhodobého majetku

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Výklad (vysvětlování) látky, řešení vzorových příkladů, samostatné procvičování výpočtů, používání ukázek dokladů a formulářů. Výuka je doplněna pracovními listy.

Žáci si zopakují pojmy ze vstupních předpokladů, při výkladu jsou vedeni k využívání znalosti z běžného praktického života, řeší buď společně nebo samostatně příklady na pracovních listech.

Do výuky je zařazeno řešení jednoduché problémové úlohy, kde lze využít skupinové výuky.

Součástí učebních činností žáků je domácí příprava a procvičování.

Při výuce jsou využity internetové kalkulačky na výpočty daňových odpisů (1 h). Přístup k internetu je vhodný i při řešení problémové úlohy (2–3 h).

Zařazení do učebního plánu, ročník

2. ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

  • ústní nebo frontální zkoušení
  • písemné zkoušení
  • řešení problémové úlohy ve skupině

Ústní individuální zkoušení a frontální zkoušení je zaměřeno na ověření teoretických znalostí.

Písemné zkoušení se skládá ze dvou testů:

  • stanovení velikosti nákupu,
  • kapacita, využití kapacity, odpisy dlouhodobého majetku.

Pro řešení problémové úlohy skupina žáků obdrží zadání problémové situace, provede propočty nákupu, vybere dodavatele, vystaví doklady, posoudí kapacitu majetku.

Kritéria hodnocení

Hodnocení ústního individuálního a frontálního zkoušení: hodnocení znalosti teorie, kromě znalostí je hodnocena souvislost ústního projevu, uvádění příkladů, rychlost reagování.

Hodnocení písemného zkoušení (testů):

% úspěšnosti: 100–51 % – žák uspěl, 50–0 % – žák neuspěl.

Hodnocení řešení problémové úlohy: kromě řešení, které vede k požadovanému cíli (70 % hodnocení), se hodnotí pečlivost a přesnost zpracování dokladů (10 % hodnocení) a schopnost zapojit se do skupinové práce, spolupráce a komunikace ve skupině (20 % hodnocení, hodnotí spolužáci).

% úspěšnosti: 100–51 % – žák uspěl, 50–0 % – žák neuspěl.

Celkové hodnocení:

Žák splnil všechny požadované výstupy modulu v případě, že ústní nebo frontální zkoušení není hodnoceno prospěchem nedostatečným a současně uspěl v písemných testech a řešení problémové úlohy.

Doporučená literatura

Učebnice Ekonomika nejen k maturitě (autoři: Petr Klínský, Otto Műnch), vlastní texty školy.

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Libuše Čechová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné