VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Majetková práva
Kód modulu
63-m-4/AI15
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
63 - Ekonomika a administrativa
78 - Obecně odborná příprava
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
63-41-M/02 Obchodní akademie
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Elementární znalost práva, občanské nauky, historie, schopnost analýzy a syntézy, logické myšlení
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Obecným cílem modulu je teoreticky i prakticky seznámit žáky se základními právními pojmy civilního majetkového a závazkového práva. Žák si osvojí základní pojmosloví vlastnického práva, práva obligačního (závazkového), principy tvorby základních pojmenovaných smluv z těchto oblastí. Dále získá znalosti souvisejících institutů občanského práva hmotného.
Po absolvování modulu je žák schopen právně obecně posoudit, zda při konkrétní majetkoprávní kauze byla dodržena kogentní ustanovení občanského zákoníku, umí posoudit elementární důvody neplatnosti závazků, ví, jak se příp. právně účinně bránit proti porušení svého majetkového práva. Dále se žák bude správně orientovat v jednotlivých fázích vyjednávání o smlouvě, rozliší, zdali smlouva byla vůbec účinně uzavřena či nikoliv. Též pochopí základní rizika porušení závazku v oblasti občanského práva hmotného.
Očekávané výsledky učení
- Vyhotoví základní smluvně-právní písemnosti
- Vypracuje jednoduchou žalobu na obranu svého vlastnického práva (žaloba na vydání věci, žaloba zdržovací...)
- Vyhotoví s pomocí zákonných textů a literatury návrh jednodušší občanskoprávní smlouvy
- Komunikuje na slušné úrovni s úředníkem, soudcem, advokátem, chápe jejich profesní slang a zvyklosti
- Uvědomuje si nutnost zajištění své právní pozice tzv. utvrzením závazku – uznáním závazku, ručením apod.
- Rozpozná, kdy jeho jednání může mít deliktní následky v oblasti majetku a závazků
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- Občanský zákoník
- Katastrální zákon
- Katastrální vyhláška
- Zákon o dani z nabytí nemovitých věcí.
Učební činnosti žáků a strategie výuky
- využití informačních a komunikačních technologií – výuka probíhá částečně v učebně s výpočetní technikou
- vzájemná diskuze mezi žáky a učitelem a žáky
- využití vlastních zkušeností žáků (např. z rodiny, praxe)
- výklad
- práce s informacemi, jejich analýza a interpretace
- týmová práce
- exkurze do právnické firmy – minimálně 1
- beseda s odborníkem z praxe
- analýza aktuální judikatury, včetně ESLP, případové studie z praxe
- tvorba jednoduchých právních dokumentů
Zařazení do učebního plánu, ročník
2. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
metody:
- písemné práce
- ústní zkoušení
- praktický příklad – řešení jednoduché právní kauzy
- vytvoření dokumentu právního charakteru (např. oznámení na podezření ze spáchání trestného činu...)
- prezentace žáků
- zpráva z exkurze
formy:
- ústní hodnocení – slovní zhodnocení výkonu, vysvětlení
- písemné hodnocení
Kritéria hodnocení
- odevzdání a správnost všech dokumentů, pečlivost zpracování
- vyřešení praktického příkladu a jeho prezentace
- ústní projev – jazyková správnost, srozumitelnost, souvislost myšlenek, odborné vyjadřování
- úroveň analýzy a syntézy, právní logiky
- prezentace poznatků a vedení diskuze o nich
- týmové spolupráce
Celkové hodnocení: uspěl – neuspěl
Uspěl – Žák zpracoval všechny požadované výstupy modulu a odevzdal písemně nebo prostřednictvím prezentace řešení praktického příkladu.
Celkové hodnocení nesmí být nižší než 50 %.
Doporučená literatura
Zásadní zákony z oblasti modulu. Učebnice práva pro střední školy – různí autoři. Komentovaný Občanský zákoník. Vzorové smlouvy dostupné na internetu.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vladimír Rejmont. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.