VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Desetiprstová hmatová metoda I
Kód modulu
63-m-4/AI12
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
63 - Ekonomika a administrativa
65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus
78 - Obecně odborná příprava
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
78-41-M/02 Ekonomické lyceum
63-41-M/02 Obchodní akademie
63-41-M/01 Ekonomika a administrativa
65- 42-M/01 Hotelnictví
66-41-L/01 Obchodník
Délka modulu (počet hodin)
68
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Vstupní předpoklady se nevyžadují.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Obecným cílem modulu je seznámit žáky se správnou ergonomií a prstokladem při psaní na klávesnici, zvládnout psát deseti prsty „naslepo“, tj. bez dívání se na prsty.
Po absolvování modulu je žák schopen psát rychlostí a přesností, která umožní efektivněji využívat počítač při administrativních činnostech.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- zvládá připravit si pracoviště dle správné ergonomie
- zvládá alfanumerickou část klávesnice metodou psaní „naslepo“
- zvládá psát rychlostí min. 130 čistých úhozů za minutu s přesností alespoň 99,2 %
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
písmena a číslice na alfanumerické klávesnici
Učební činnosti žáků a strategie výuky
- výuka probíhá v učebně s výpočetní technikou
- využití výukových programů (Programová výuka ZAV, ATF, Deseti prsty aj.)
- využití učebnic, odborných časopisů a připravených textů
- účast na soutěžích
- využití her vlastních i obsažených ve výukových programech
Zařazení do učebního plánu, ročník
1. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Způsob ověřování výsledků dle zvoleného výukového programu či učebnice:
- opisy textů s různým časovým limitem,
- opisy textů s různým počtem trestných bodů za chybu,
- hodnotící možnosti výukového programu,
- hodnocení splněných počtu cvičení při využití výukového programu,
- hodnocení rychlosti psaní při stanovení nejnižšího limitu chybovosti.
Kritéria hodnocení
- rychlost a přesnost opisu textu v časovém limitu dle stanovených kritérií
- plnění postupu ve zvoleném výukovém programu
Celkové hodnocení uspěl – neuspěl
Uspěl:
- žák zvládl psát hmatovou metodou „naslepo“ na alfanumerické části klávesnice
- žák zvládl rychlost a přesnost opisu textů ve stanovené minimální hranici
- žák splnil zadanou část výukového programu
Doporučená literatura
Dle zvoleného výukového programu:
- Písemná a elektronická komunikace 1 – O. Kuldová, J. Kroužek
- Písemná a elektronická komunikace – desetiprstová hmatová metoda – EDUKO
- Psaní na počítači pro samouky – Helena Matoušková, Petra Zaviačičová, Jaroslav Zaviačič
- časopis Rozhledy – (NUV-STU)
- webové stránky příslušných výukových programů
Poznámky
Dva postupy ve výuce psaní na klávesnici:
- horizontální – znaky se učí po řadách (výuka začíná znaky „fj“)
- frekvencí znaků – znaky se učí podle četnosti výskytu v textech českého jazyka (výuka začíná znaky „aj“)
Doporučenou literaturu je nutné synchronizovat s postupem ve výuce, který využívá výukový program.
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Milena Bonhardová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.