VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Dělení materiálu – opravy ploch, otvorů, závitů - praxe
Kód modulu
23-m-3/AH77
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
21 - Hornictví a hornická geologie, hutnictví a slévárenství
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
39 - Speciální a interdisciplinární obory
41 - Zemědělství a lesnictví
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- 23-68-H/01 Mechanik opravář motorových vozidel
- 23-51-H/01 Strojní mechanik
- 23-52-H/01 Nástrojař
- 23-55-H/01 Klempíř
- 23-55-H/02 Karosář
- 23-56-H/01 Obráběč kovů
- 23-57-H/01 Kovář
- 23-61-H/01 Autolakýrník
- 23-62-H/01 Jemný mechanik
- 23-65-H/01 Strojník
- 23-65-H/02 Lodník
- 23-65-H/03 Strojník silničních strojů
- 23-69-H/01 Puškař
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul k získání znalostí a dovedností potřebných pro opravy částí dílů automobilů. Žáci získají základní znalosti a dovednosti při opravách poškozených ploch, otvoru, závitů.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- používá druhy měřidel a jejich možnosti pro využití v praxi
- vyčte z výkresu jednodušších strojních součástí jejich tvar, rozměry a dovolené úchylky
- kreslí náčrty jednoduchých strojních součástí, správně kótuje jejich parametry a s použitím tabulek stanovuje jejich dovolené úchylky
- uvede jednotlivé druhy řezání materiálu
- uvede moderní druhy dělení materiálu
- volí při zpracování vhodné nástroje
- ovládá jednotlivé způsoby stříhání
- zvolí vhodný nástroj a řezné podmínky při vrtání
- popíše technologii vystružování
- rozlišuje druhy závitů používaných ke spojení nebo vyvození pohybu
- používá různé materiály
- měří závity
- vysvětlí postup jednotlivých způsobů zajištění závitových spojů
- volí vhodný technologický postup ručního zpracování technických materiálů
- uvede mechanizované nástroje a jejich možnosti
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Dělení materiálů:
- kreslení strojních součástí
- výkresy sestavení
- schémata, technická dokumentace
- základní druhy měřidel
- měření délková
- měření úhlů
- měření porovnávací
- měření závitů
- technické materiály
- dělení materiálů
- pilování
- vrtání
- ruční tváření plechů
- broušení a zabrušování
- práce s mechanizovanými nástroji
Učební činnosti žáků a strategie výuky
V rámci odborné výuky žák získá znalosti a dovednosti potřebné pro opravu ploch, otvorů a závitů. Pro názornost výuky je vhodné používat ukázky opravených dílů. Během procvičování kontrolovat žáky při práci, upozorňovat na chyby, kterých se žáci dopouští s důrazem na bezpečnostní opatření. Procvičování praktických dovedností v oblastech ručního zpracování technických materiálů, zejména výroba otvorů a tvorba závitů s důrazem na dodržování BOZP.
Praktický modul navazuje na teoretický modul: Dělení materiálu - opravy ploch, otvorů, závitů - teorie.
Teoretická příprava - výklad s následnou ukázkou (popř. videoukázka) výstupu, tzn. správně zpracovaný výrobek. Následuje praktické procvičení daných učebních činností dle zadání - dodržet pořadí učebních činností.
Učební činnosti:
- Kreslení strojních součástí
- Měření a měřidla
- Práce s mechanizovanými nástroji
- Řezání kovů
- Pilování
- Stříhání
- Sekání
- Ohýbání a rovnání
- Vrtání
- Vyhrubování, vystružování, lícování
- Závity
Zařazení do učebního plánu, ročník
1. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Učitelé odborné praxe posoudí kvalitu práce, dovednosti žáka. Ověřování znalostí praktickými úkoly. Výstupem je jednotné hodnocení za celý modul. Výsledné hodnocení je průřezem teoretických znalostí a praktických dovedností.
Ověřování formou cvičných prací, dílů automobilu.
Závěr modulu ověřen soubornou prací.
Způsob ověřování dosažených výsledků s ohledem na očekávané výsledky učení:
- používá druhy měřidel a jejich možnosti pro využití v praxi - ověřování ústně a prakticky
- vyčte z výkresu jednodušších strojních součástí jejich tvar, rozměry a dovolené úchylky - ověřování ústně a prakticky
- kreslí náčrty jednoduchých strojních součástí, správně kótuje jejich parametry a s použitím tabulek stanovuje jejich dovolené úchylky - ověřování ústně a prakticky
- uvede jednotlivé druhy řezání materiálu - ověřování ústně
- uvede moderní druhy dělení materiálu- ověřování ústně
- volí při zpracování vhodné nástroje - ověřování prakticky
- ovládá jednotlivé způsoby stříhání - ověřování prakticky
- zvolí vhodný nástroj a řezné podmínky při vrtání - ověřování prakticky
- popíše technologii vystružování - ověřování ústně
- rozlišuje druhy závitů používaných ke spojení nebo vyvození pohybu - ověřování ústně
- používá různé materiály- ověřování prakticky
- měří závity- ověřování prakticky
- vysvětlí postup jednotlivých způsobů zajištění závitových spojů- ověřování ústně a prakticky
- volí vhodný technologický postup ručního zpracování technických materiálů - ověřování prakticky
- uvede mechanizované nástroje a jejich možnosti - ověřování ústně
Kritéria hodnocení
Kritéria výsledku pro splnění modulu:
- Absence na výuce modulu nesmí přesáhnout 25 %.
- Cvičné práce nesmí být hodnoceny známkou nedostatečný.
- V souborné práci musí být všechny úkony dokončeny.
Kritéria hodnocení v návaznosti na očekávané výsledky učení:
Hodnocení ústní:
- Výborný - ovládá výborně problematiku dělení materiálů, chápe souvislosti mezi jednotlivými prvky a dokáže je vysvětlit.
- Chvalitebný - ovládá dobře problematiku dělení materiálů, ovládá s chybami detaily, chápe podstatné souvislosti mezi jednotlivými prvky a dokáže je vysvětlit.
- Dobrý - ovládá látku dělení materiálů, ovládá některé detaily problematiky, byť s možnými chybami, chápe souvislosti mezi jednotlivými jevy, ale nedokáže je vysvětlit.
- Dostatečný - látku příliš neovládá, dopouští se chyb, byť ne zásadního charakteru. Chápe podstatu problému, není si však vědom souvislostí a detailů.
- Nedostatečný - látku neovládá.
Kritéria hodnocení s ohledem na očekávané výsledky učení (v praktickém ověřování):
- Výborný - diagnostikuje i složitější postupy, je schopen samostatné práce, odvedenou práci dokáže zkontrolovat a zhodnotit.
- Chvalitebný - ovládá dobře stanovené postupy, postupuje s chybami detaily problematiky, chápe podstatné souvislosti mezi jevy a dokáže je vysvětlit, je schopen pracovat samostatně s dozorem pedagoga.
- Dobrý - ovládá látku, ovládá některé detaily problematiky, byť s možnými chybami, dopouští se chyb, je schopen práce pod dozorem pedagoga v jednodušších případech pracuje samostatně.
- Dostatečný - látku příliš neovládá, dopouští se chyb. Chápe podstatu problému, není si však vědom souvislostí a detailů. Pracuje správně pouze pod dozorem pedagoga.
- Nedostatečný - látku neovládá, není schopen práce ani pod dohledem.
Doporučená literatura
Technické kreslení, Antonín Kunc
Odborné kreslení, Jan Vojtík
Technologie zpracování kovů 1 a 2, A. Frischherz, P. Skop, H. Piegler
Technologie ručního zpracování kovů, J. Švagr, J. Vojtík
Poznámky
K realizaci výuky je nutné vybavení dílny pracovními stoly, ručním a elektrickým nářadím.
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Oplatek. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.