Detail modulu Základy tvorby zahrady a krajiny

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Základy tvorby zahrady a krajiny

Kód modulu

41-m-3/AH66

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný teoretický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

H (EQF úroveň 3)

Skupiny oborů

41 - Zemědělství a lesnictví

Komplexní úloha

Obory vzdělání - poznámky

41-52-H/01 Zahradník

Je možné modul využít i v oboru vzdělání 41-52-E/01 Zahradnické práce.

Délka modulu (počet hodin)

28

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

  • základní matematické znalosti – Pythagorova věta, základní geometrické tvary a jejich rýsování
  • základní znalosti sortimentu dřevin a zahradních rostlin

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Cílem modulu je získání odborných teoretických znalostí ze základů kompozice a soustavy zeleně.

Žáci získají teoretické znalosti v oblasti právních norem při zakládání zeleně, odborné znalosti kompozičních principů a uplatnění kompozičních prvků při zakládání zahrad a tvorbě krajiny, nezbytnou součástí modulu je získání znalostí o základech tvorby jednotlivých typů zahrad a krajinných úprav.

Důraz při výuce modulu je kladen na přesnost uplatnění kompozičních principů a správnost použití kompozičních prvků při zakládání prvků zeleně.

Očekávané výsledky učení

Výsledky vzdělávání dle RVP:

  • orientuje se v projektové dokumentaci a samostatně pracuje podle sadovnických plánů
  • zakládá, ošetřuje a udržuje zahradní a krajinné úpravy

Žák:

  • vysvětlí pojem kompozice
  • vyjmenuje a charakterizuje kompoziční principy a prvky
  • správně používá měřítka výkresů
  • popíše možnosti použití dřevin a květin v sadovnických úpravách
  • popíše postup založení květinového záhonu
  • charakterizuje jednotlivé typy zahrad a veřejné zeleně

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

obsahový okruh v RVP Sadovnictví, venkovní květinářství a vazačství

učivo Sadovnické a krajinářské činnosti

  • zeleň a životní prostředí
  • plánování a projektování zeleně
  • zásady kompozice
  • zakládání a údržba sadovnických a krajinářských úprav

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.

Metody slovní:  

  • výklad, popis, vysvětlování
  • řízený rozhovor, diskuse
  • práce s informacemi (s internetem, s odbornou literaturou)

Metody názorně-demonstrační:

  • předvádění praktických činností
  • použití audiovizuální techniky

Metody praktické:

  • grafické činnosti, tvorba návrhů sadovnických plánů
  • popisování jednotlivých typů zahradních a krajinářských úprav

Učební činnosti žáků

Žáci v rámci teoretické výuky:

  • seznamují se s právními normami v oblasti životního prostředí,
  • popisují osazovací plány,
  • pracují s měřítkem na sadovnických plánech,
  • popíší uplatnění kompozičních a krajinotvorných principů a prvků v sadovnických plánech,
  • pochopí uplatnění dřevin v kompozici zeleně,
  • charakterizují možnosti uspořádání a formy výsadby dřevin v sadovnických úpravách,
  • objasní možnosti uplatnění květin v kompozicích zeleně,
  • popíší jednotlivé typy květinových záhonů,
  • objasní postup zakládání květinových výsadeb,
  • seznamují se s principy zakládání jednotlivých typů zahrad a veřejné zeleně,
  • vyhledávají potřebné informace v odborné literatuře.

Zařazení do učebního plánu, ročník

Druhý nebo třetí ročník. Odborná teoretická výuka může probíhat ve vyučovacím předmětu zaměřeném na krajinářství.

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

  • písemné a ústní zkoušení
  • samostatná práce žáků: projekt, referát, vytvoření osazovacího plánu

Ověřování probíhá ústně a písemně v rámci teoretické výuky. Hodnoceno je používání odborné terminologie, odborná správnost odpovědí, důraz je kladen na porozumění učivu.

Kritéria hodnocení

  • orientuje se v projektové dokumentaci a samostatně pracuje podle sadovnických plánů,

Žák:

  • vysvětlí pojem kompozice
  • vyjmenuje a charakterizuje kompoziční principy a prvky
  • správně používá měřítka výkresů

hodnocení: výborně

Žák samostatně čte v sadovnickém plánu, samostatně charakterizuje pojem kompozice, samostatně vyjmenuje a charakterizuje jednotlivé kompoziční principy a prvky, samostatně správně používá měřítka na sadovnických plánech. Žák učivu porozuměl a umí jej aplikovat do praxe.

hodnocení: chvalitebně

Žák plně zvládá učivo, čte v sadovnickém plánu, žák učivu porozuměl a umí jej aplikovat do praxe. Dopouští se drobných chyb v intepretaci.

hodnocení: dobře

Žák se orientuje v problematice, reaguje na doplňovací otázky a za pomoci vyučujícího čte v sadovnickém plánu, pod dohledem a s dopomocí vyučujícího pracuje s měřítkem na sadovnickém plánu.

hodnocení: dostatečně

Žák má obtíže se zvládnutím učiva, v problematice se orientuje se značnými obtížemi, nedokáže číst v sadovnickém plánu, nedokáže správně používat měřítko v sadovnickém plánu.

hodnocení: nedostatečný

Žák nezvládá učivo, chybí základní orientace v problematice, na doplňovací otázky odpovídá chybně nebo vůbec, nedokáže využít ani příkladů z praxe.

  • zakládá, ošetřuje a udržuje zahradní a krajinné úpravy

Žák:

  • popíše možnosti použití dřevin a květin v sadovnických úpravách
  • popíše postup založení květinového záhonu
  • charakterizuje jednotlivé typy zahrad a veřejné zeleně

hodnocení: výborně

Žák samostatně popíše možnosti použití dřevin a květin v sadovnických úpravách, samostatně popíše postup založení květinového záhonu, samostatně charakterizuje jednotlivé typy zahrad a veřejné zeleně. Žák učivu porozuměl a umí jej aplikovat do praxe.

hodnocení: chvalitebně

Žák plně zvládá učivo, popíše možnosti použití dřevin a květin v sadovnických úpravách, popíše postup založení květinového záhonu, charakterizuje jednotlivé typy zahrad a veřejné zeleně. Poznatky umí aplikovat do praxe. Dopouští se drobných chyb v intepretaci.

hodnocení: dobře

Žák se orientuje v problematice, reaguje na doplňovací otázky a za pomoci učitele popíše možnosti použití dřevin a květin v sadovnických úpravách, postup založení květinového záhonu, charakterizuje jednotlivé typy zahrad a veřejné zeleně.

hodnocení: dostatečně

Žák má obtíže se zvládnutím učiva, v problematice se orientuje se značnými obtížemi, za pomoci vyučujícího popíše možnosti použití dřevin a květin v sadovnických úpravách, postup založení květinového záhonu, charakterizuje jednotlivé typy zahrad a veřejné zeleně

hodnocení: nedostatečný

Žák nezvládá učivo, chybí základní orientace v problematice, na doplňovací otázky odpovídá chybně nebo vůbec, nedokáže využít ani příkladů z praxe.

Doporučená literatura

Kolektiv autorů: Tvorba zeleně, Sadovnictví – krajinářství. Mělník, VOŠZa a SZaŠ Mělník, 2011. 303 s. ISBN 978-80-904782-0-6 (VOŠZa a SZaŠ), ISBN 978-80-247-3605-1 (Grada).

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeňka Davidová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné